کد خبر: 56073
A
سی‌ان‌ان گزارش داد؛

پیروزی ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ کاملا محتمل است

تمام آن‌چه رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا بدان نیاز دارد این است که اقتصاد روند رو به رشد فعلی خود را حفظ کند.

پیروزی ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ کاملا محتمل است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری سی‌ان‌ان، یک نظرسنجی که شبکه خبری فاکس آن را منتشر کرد نشان می‌دهد که ۳۸ درصد از رای‌دهندگان چنانچه امروز انتخابات برگزار شود بار دیگر به «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری آمریکا، رای خواهند داد. اکثریت ۵۵ درصدی مردم نیز گفته‌اند که به فرد دیگری رای می‌دهند. 

در نظرسنجی‌های دیگر فاکس نیز اعلام شده بود که اکثریت مردم به شخص دیگری در انتخابات سال ۲۰۲۰ رای خواهند داد. 

این البته چیز جدیدی نیست و رئیس‌جمهوری آمریکا فضای منفی بسیاری را در حول خود ایجاد کرده است. پرسش درباره انتخاب مجدد او نشان از آن دارد که بسیاری از رای‌دهندگان از عملکرد وی رضایت ندارند. 

البته این بدان معنا نخواهد بود که ترامپ در انتخابات سال ۲۰۲۰ بار دیگر در سمت خود ابقا نخواهد شد. در این دوره زمانی در چرخه سال‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۲، آمریکایی‌ها اعلام کرده بودند که در انتخابات آینده بار دیگر به رئیس‌جمهوری وقت رای خواهند داد. در هر دو بار، رئیس‌جمهور آن دوران در انتخابات بعدی شکست خورد. در همین دوران در چرخه سال‌های ۱۹۸۴، ۱۹۹۶ و ۲۰۱۲، مردم آمریکا اعلام کردند که بار دیگر رئیس‌جمهور وقت را انتخاب نخواهند کرد، حال آن‌که در تمام این چرخه‌ها رئیس وقت کاخ سفید در سمت خود ابقا شد. 

تنها زمانی که این چرخه در آن شکست خورد سال ۲۰۰۴ بود و در آن نظرسنجی مردم مبنی بر انتخاب دوباره رئیس‌جمهوری وقت رنگ‌وبوی واقعیت به خود گرفت. 

این بدان معناست که ترامپ هنوز فرصت دارد اوضاع را به نفع خود بازگرداند. در حقیقت، این کار چه‌بسا آسان‌تر از آن باشد که ما فکرش را می‌کنیم. 

تمام آن‌چه رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا بدان نیاز دارد این است که اقتصاد روند رو به رشد فعلی خود را حفظ کند. 

اصولا، میزان محبوبیت ترامپ به‌شدت وابسته به عامل‌های اقتصادی است. برای مثال، در ماه نوامبر رای‌دهندگان وضعیت اقتصادی را خوب می‌دانستند، هرچند که جمهوری‌خواهان در انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس نمایندگان را از دست دادند. 

اما این به معنای ضعف ترامپ نیست. اساسا، رشد میزان اشتغال هیچ‌گاه تاثیری بر انتخابات میان‌دوره‌ای در آمریکا نداشته است. میزان رشد اشتغال در دو سال آغازین ریاست‌جمهوری نیز نمی‌تواند در میزان محبوبیت رئیس‌جمور تاثیر آنچنانی بگذارد. 

اما داستان انتخابات ریاست‌جمهوری سراسر متفاوت است. اشتغال‌زایی و بهبود اوضاع اقتصاد تاثیر بسزایی بر پیروزی نامزدهای ریاست‌جمهوری خواهد گذاشت. چنانچه اوضاع اقتصادی و اشتغال در دو سال پایانی ریاست‌جمهوری ترامپ بالاتر دو سال آغازینش باشد (حدود سه درصد)، تاریخ نشان داده که در انتخابات ۲۰۲۰ وی ممکن است با اختلافی اندک پیروز شود. 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر