کد خبر: 56420
A

تحلیل جالب روزنامه آمریکایی درباره برکناری «متیس»

روزنامه واشنگتن پست در مطلبی نوشت، جیمز متیس شخصیتی عاری از کیفیات واقعی ندارد. او خشن بار آمده و نظم و معنای زندگی‌اش را در کار جسته است، همچون من. او بر سر اختلاف‌نظر سیاسی توخالی و پوچ درباره مدیریت و چند جانبه‌گرایی با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا استعفا نداده است. او استعفا داد چون رئیس‌جمهوری آمریکا بدون دلیل مناسب و کافی جان نیروهای آمریکایی را به خطر انداخته است.

تحلیل جالب روزنامه آمریکایی درباره برکناری «متیس»

به گزارش دیده بان ایران؛ اظهارات غیرمنتظره، غیر منطقی و متظاهرانه رئیس‌جمهوری آمریکا درباره خروج نیروهای آمریکایی از کانون‌های درگیری در سوریه و افغانستان، آخرین قطره‌ای بود که کاسه صبر جیمز متیس را لبریز کرد.

جیم هوگلند در مطلبی برای روزنامه واشنگتن پست نوشت، جیمز متیس شخصیتی عاری از کیفیات واقعی ندارد. او خشن بار آمده و نظم و معنای زندگی‌اش را در کار جسته است، همچون من. او بر سر اختلاف‌نظر سیاسی توخالی و پوچ درباره مدیریت و چند جانبه‌گرایی با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا استعفا نداده است. او استعفا داد چون رئیس‌جمهوری آمریکا بدون دلیل مناسب و کافی جان نیروهای آمریکایی را به خطر انداخته است.

هوگلند نوشت: آنچه می‌دانیم این است که متیس هرگز انتظار نداشت، قصد نداشت یا نمی‌پذیرفت که به سمت استعفا از دولت ترامپ سوق داده شود. او خودش را با ماندن در کابینه ریاکاران، ابلهان و متملق‌ها که بزرگترین مرداب در واشنگتن را در ۵۰ سال گذشته ایجاد کردند، سرافکنده کرد و این چیزی نبود که از روی میل در برابر آن تاب آورده باشد.

در این مطلب واشنگتن پست آمده است: اما متیس طی این مدت تقریبا حس افتخار و احترام خود را بدون چاپلوسی حفظ کرده بود. من تا همین ماه گذشته هرگز ندیده بودم که او قوانین سختگیرانه خودش در قبال نیروها را خم کند. این زمانی بود که او به تصمیم ترامپ برای اعزام نیروهای آمریکایی به مرز مکزیک با هدف مقابله با تهاجم احتمالی کاروانی از مهاجران آتی رضایت داد. درک اینکه چقدر متیس از این تصمیم ترامپ با انگیزه سوء استفاده سیاسی و انتخاباتی عصبانی شد، دشوار نیست. اما دست‌کم این نیروها به تگزاس اعزام شدند که خطری متوجه آنها نبود.

این نشریه آمریکایی تاکید کرد: همان اتفاق در مورد اعلام عمومی غیر منطقی، متظاهرانه و غیر منتظره ترامپ درباره تصمیم به خارج کردن ۲۰۰۰ یا همین حدود نیروهای آمریکایی که اکنون در منطقه جنگی سوریه هستند، صدق نکرد. مطلع ساختن جهان از جمله داعش و بشار اسد سوریه از نحوه تحرک نیروها، حتی پیش از آنکه طرحی برای خروج امن این نیروها برنامه‌ریزی شود، آخرین قطره‌ از اقدام خیانت‌آمیزی بود که کاسه صبر متیس را لبریز کرد. اعلام خروج نیروها در شرایطی که آنها در سوریه حضور دارند، موجب می‌شود تا دشمن یا نیروهایی که سابقا دوست بودند و الان احساس می‌کنند مورد خیانت قرار گرفتند، هدف حمله قرار بگیرند و امیدها به یاس تبدیل ‌شود.

جیم هوگلند نوشت، ترامپ قصد داشت متیس را فرستاده‌ای کند که بدون هرگونه پشتیبانی استراتژیک برای اقداماتش حضور دارد. چنین حرکاتی توهین به اصولی است که متیس شخصیتش روی آنها استوار است. متیس بابت ارسال پیام ضمنی خیانت به کردها در سوریه متحدان غربی آمریکا که در جنگ آمریکا در افغانستان حضور دارند، خشمگین شده است. رفتار سرگردان ترامپ در برخورد با نیروهای آمریکایی، آن هم به روشی آسیب‌زننده، موجب شد تا کارد به استخوان متیس برسد./ایسنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر