کد خبر: 58137
A

پشت‌پرده حضور کشورهای عربی در سطح پایین در نشست لبنان

یک روزنامه لبنانی نوشت که فشارهای آمریکا و عربستان سعودی به کشورهای عربی، سبب شده است که آنها سطح نمایندگی‌شان در کنفرانس اقتصادی اتحادیه عرب در بیروت را کاهش دهند. نفرانس اقتصادی اتحادیه عرب طی روزهای ۱۹ و ۲۰ ژانویه (۲۹ و ۳۰ دی) در بیروت برگزار می‌شود، این در حالی‌ است که بسیاری از کشورها در سطح نمایندگی پایینی در این کنفرانس مشارکت می‌‌کنند. روزنامه لبنانی «الاخبار» خاطرنشان کرد، آمریکا همچنان به تشدید فشارها علیه لبنان و به تصویر کشیدن چهره‌ای «ضعیف» از آن، که نمی‌تواند حضور نمایندگانی در سطح بالا در نشست اقتصادی را تامین کند، ادامه می‌دهد. «برادران» عرب تصمیم گرفته‌اند ابزار سیاست منطقه‌ای آمریکا باشند. نشست اقتصادی اتحادیه عرب تشکیل می‌شود تا بستر مناسبی برای تکمیل پروژه تشدید فشار علیه لبنان را در چارچوب بالا بردن سطح رویارویی از جانب واشنگتن علیه ایران و حزب‌الله، فراهم کند.

پشت‌پرده حضور کشورهای عربی در سطح پایین در نشست لبنان

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛ کنفرانس اقتصادی اتحادیه عرب طی روزهای ۱۹ و ۲۰ ژانویه (۲۹ و ۳۰ دی) در بیروت برگزار می‌شود، این در حالی‌ است که بسیاری از کشورها در سطح نمایندگی پایینی در این کنفرانس مشارکت می‌‌کنند.

 

روزنامه لبنانی «الاخبار» خاطرنشان کرد، آمریکا همچنان به تشدید فشارها علیه لبنان و به تصویر کشیدن چهره‌ای «ضعیف» از آن، که نمی‌تواند حضور نمایندگانی در سطح بالا در نشست اقتصادی را تامین کند، ادامه می‌دهد. «برادران» عرب تصمیم گرفته‌اند ابزار سیاست منطقه‌ای آمریکا باشند. نشست اقتصادی اتحادیه عرب تشکیل می‌شود تا بستر مناسبی برای تکمیل پروژه تشدید فشار علیه لبنان را در چارچوب بالا بردن سطح رویارویی از جانب واشنگتن علیه ایران و حزب‌الله، فراهم کند.

 

نمایندگی کشورهای عربی، به‌ویژه «ذی‌نفوذها» در میان آنها، در کنفرانس اقتصادی بیروت در پایین‌ترین سطحی است که معمولا چنین نشست‌هایی شاهد آن می‌شوند یعنی از معاون نخست‌وزیر گرفته تا وزیران خارجه یا دستیاران وزیران خارجه. اما عربستان سعودی، که اهتمام بسیاری به آینده این کشور و به‌راه انداختن چرخه اقتصادی آن دارد سطح نمایندگی خود را به پایین‌ترین سطح یعنی در معاون وزیر دارایی رسانده است. طبق این گزارش، کاخ ریاست‌جمهوری (در لبنان) و کمیته توسعه اتحادیه عرب طی ۲۴ ساعت آینده تماس‌های لازم را صورت می‌دهد تا برخی از کشورها را به تجدیدنظر در موضع‌شان و بالا بردن سطح نمایندگی‌شان مجاب کنند.

 

منابع مسئول در سازماندهی کنفرانس اتقصادی بیروت تلاش می‌کنند پایین بودن سطح نمایندگی کشورهای عربی را به بحران داخلی ناشی از اختلافات درباره سطح نمایندگی لیبی و آتش زدن پرچم این کشور در مرکز بیروت، نسبت دهند. ولی منابع دیپلماتیک خاطرنشان می‌کنند که مسئله لیبی «بهانه عرب‌ها» است تا پیامی منفی را به لبنان ارسال کنند. در واقع، «فشارهای آمریکایی- سعودی به کشورهای عربی با سفر وزیر خارجه آمریکا( مایک پامپئو) به منطقه تقویت شد.» منابع مذکور در تایید این مقوله، تاخیر عربستان سعودی در مشخص کردن موعدی برای لبنان جهت دعوت از آن برای حضور در نشست مذکور، را مثال می‌زنند. حدود ۱۰ روز پیش، در پی مقدمات برگزاری این نشست هیئتی لبنانی به ریاست «جمال الجراح»( وزیر ارتباطات)، نه وزیر خارجه این کشور، به عربستان رفت و دعوتنامه رسمی را تسلیم سران آن کرد. پیام رهبری ریاض به لبنان این است که «نشست مذکور، صرفا نشستی اقتصادی است و ماهیت سیاسی ندارد و در نتیجه، فاقد اهمیت است.»

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر