کد خبر: 58645
A

طالبان توافق برای آتش‌بس یا مذاکره با کابل را تکذیب کرد

سخنگوی جنبش طالبان توافق برای آتش‌بس یا مذاکره با دولت افغانستان در جریان مذاکرات با آمریکا را رد کرد.

طالبان توافق برای آتش‌بس یا مذاکره با کابل را تکذیب کرد

به گزارش دیده بان ایران، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی جنبش طالبان در بیانیه‌ای پس از پایان این دور از مذاکرات که شش روز به طول انجامید و دو طرف با هدف دستیابی به توافق‌ اولیه درباره آتش‌بس و آغاز روند صلح جامع امتیازات زیادی دادند، گفت: رسانه‌ها درباره برقراری آتش‌بس یا مذاکره با دولت افغانستان صحبت می‌کنند، اما سیاست طالبان در این مذاکرات بسیار روشن بود؛ مادامی که بر سر خروج نیروهای بیگانه از افغانستان توافق نشود، هیچ پیشرفتی در هیچ پرونده‌ای صورت نمی‌گیرد.

مجاهد در عین حال گفت که در دور اخیر مذاکرات درباره خروج این نیروها و مسائل حیاتی دیگر پیشرفتی صورت گرفت.

به نقل از النشره، ‬سخنگوی طالبان افزود: ادامه مذاکرات مستلزم بحث و بررسی‌های جامع به دلیل ماهیت بحرانی مسائلی است که در دست بررسی هستند. در این دور از مذاکرات درباره برگزاری دوره‌های دیگر با هدف دستیابی به راه‌حل مناسب و کارآمد توافق شد.

روز شنبه زلمای خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان گفت، نشست‌ها با نمایندگان طالبان در مقایسه با گذشته بسیار مفید بود.

وی در پیام توئیتری به از سر گیری مذاکرات در آینده نزدیک تاکید کرد تا در این مذاکرات توافق میان دولت افغانستان و طالبان و تثبیت آتش‌بس مورد بررسی قرار گیرد.

وحید موجدا، فرمانده طالبان هم گفت، دو طرف تا حد زیادی درباره خروج نیروهای بیگانه از افغانستان و اینکه این کشور تهدیدی برای هیچ منطقه‌ای در جهان نباشد، به تفاهم رسیده‌اند.

وی با بیان اینکه طالبان به دنبال اطمینان از تضمین‌های بین‌المللی از روند صلح است، افزود، به دلیل برخی مسائل فنی، این توافق‌نامه در دوحه نهایی نشده است.

درگیری‌ها طی ۱۵ سال اخیر در افغانستان میان طالبان و نیروهای دولتی و بین‌المللی به رهبری آمریکا ادامه دارد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر