کد خبر: 59268
A
رایزن اسبق ایران در افغانستان:

مردم افغانستان ذهنیت سیاسی خوبی از روسیه ندارند

مردم افغانستان ذهنیت مثبتی نسبت به روسیه ندارند و از این جهت برایشان جای سوال است که چرا رئیس جمهور پیشین کشورشان به سمت مسکو متمایل شده است.


مردم افغانستان ذهنیت سیاسی خوبی از روسیه ندارند

به گزارش دیده بان ایران؛ «عبدالمحمد طاهری» رایزن پیشین ایران در افغانستان در تشریح نشست طالبان و برخی از چهره‌های افغانستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: پرونده صلح افغانستان در وضعیت کنونی وارد فاز بسیار پیچیده‌ای شده که افزون بر اختلاف‌های میان طالبان با دولت افغانستان و آمریکا، برخی از چهره‌های سیاسی این کشور هم به دنبال آن هستند تا بتوانند در این زمینه به ایفای نقش بپردازند. به عنوان مثال در نشست مسکو که دیروز و امروز برگزار شده است اشخاصی مانند حامد کرزی (رئیس جمهوری پیشین افغانستان) حنیف اتمر (مشاور پیشین امنیت ملی افغانستان و از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آتی) و عطامحمد نور (رئیس اجرایی حزب جمعیت اسلامی افغانستان) حضور دارند که این نشان می‌دهد تمامی اشخاصی که کوچک‌ترین نفوذ سیاسی، امنیتی و حتی اجتماعی در افغانستان دارند وارد پرونده صلح شده‌اند.

وی ادامه داد: انتقادهای زیادی در مورد ورود انفرادی حامد کرزی به پرونده صلح افغانستان و خصوصاً نشست مسکو از سوی دولت وحدت ملی افغانستان وجود دارد اما باید توجه داشت که کرزی در دور دوم ریاست جمهوری‌اش تا حد زیادی با آمریکایی‌ها وارد اصطکاک و نهایتاً او به همراه تیمش به این جمع‌بندی رسیدند که ایالات متحده از وی حمایت نخواهد کرد؛ تا جایی که او از تمدید قرارداد امنیتی کابل – واشنگتن خودداری کرد و اشرف غنی پس از ورود به ارگ این قرارداد را به امضاء رساند. کرزی از ادراک سیاسی بالایی برخوردار است و از این منظر برای نشان دادن مخالفتش با سیاست آمریکا به همراه اپوزیسیون افغانستان، به سوی روسیه متمایل شد و بسیاری از مردم افغانستان به دلیل دست داشتن شوروی سابق در تجاوز به خاک این کشور از وی انتقاد می‌کنند. مجموع این مولفه‌ها موجب شده تا اقتدار نصفه و نیمه دولت وحدت ملی افغانستان به زیر سوال برود و حتی اشخاصی مانند عبدالله عبدالله هم برای برجسته کردن نام خود در آستانه انتخابات ریاست جمهوری به صورت تلویحی از نشست مسکو استقبال کردند.

این استاد دانشگاه در با بیان اینکه شهروندان افغانستان ذهنیت خوبی از کنشگری روسیه در قبال افغانستان ندارند، گفت: طالبان معتقد است که طرف اصلی در این مذاکرات باید امارت اسلامی افغانستان باشد و تا حد زیادی توانسته مردم را با خود همراه کند. این در حالیست که شهروندان افغانستان به دلیل ذهنیت و گذشته تلخی که از حضور روس‌‎ها در کشورشان دارند، نگاه مثبتی به کنشگری روسیه در پرونده صلح افغانستان ندارند و حتی به کرزی که پدرش در راه جهاد علیه شوروی کشته شده است، انتقاد می‌کنند. از جهتی دیگر روسیه برای آنکه بتواند ایالات متحده را در جمهوری‌های سابق خود مورد هدف قرار دهد وارد فرآیند تقابل سیاسی با واشنگتن شده است اما اختلاف‌هایی که در داخل آمریکا بر سر پرونده افغانستان وجود دارد آینده صلح با طالبان را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.

طاهری در پایان تصریح کرد: وضعیت فعلی که در افغانستان به وجود آمده بدون تردید به نفع شهروندان این کشور و حتی همسایگان افغانستان نیست اما بحث بر سر این است که ترامپ تا چه حد می‌تواند مقابل رقبای دموکرات خود مقاومت کند. او بر این باور است به هر صورتی که شده نظامیان کشورش را از افغانستان خارج خواهد کرد و بخش بسیار اندکی را در سوریه، عراق و افغانستان برای رصد ایران باقی بگذارند. ترامپ به صورت مستقیم ماموریت بسیار حساسی را به زلمی خلیلزاد محول کرده تا وی به دلیل رگه‌های بومی که دارد بتواند طالبان را برای انعقاد قرارداد صلح توجیه کند. او رسماً به خلیلزاد اعلام کرده که اگر طالبان اقدام به امضاء قرارداد صلح کند، نیروهایش را از افغانستان خارج می‌کند اما بعید به نظر می‌رسد که هسته تندروی طالبان این موضوع را قبول کند. بنابراین نشست مسکو را تنها باید برگی از دفتر کنشگری افغان‌ها برای رسیدن به صلح پایدار قلمداد کرد که نتیجه خاصی در بر نخواهد داشت.        / ایلنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر