کد خبر: 61077
A

گزارش الدیار از علت مخالفت آمریکا با دستیابی همزمان ترکیه به اس 400 و اف 35؛واشنگتن نگران لو رفتن اسرار نظامی خود نزد مسکو است

در حالی که ترکیه همچنان به خرید موشکهای اس 400 روسی اصرار دارد،شاهد ادامه تهدیدات و هشدارهای واشنگتن نسبت به شریک خود در پیمان ناتو هستیم که همگی اردوغان را مجبور می کند که بین سامانه ضد موشکی روسیه یا نظیر آمریکایی آن یکی را انتخاب کند.

گزارش الدیار از علت مخالفت آمریکا با دستیابی همزمان ترکیه به اس 400 و اف 35؛واشنگتن نگران لو رفتن اسرار نظامی خود نزد مسکو است

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛  الدیار نوشته است : عواقب خطرناک این معامله که سخنگوی وزارت دفاع آمریکا از آن صحبت می کند، شامل تحریم آنکارا و محروم شدن آن از موشکهای باتریوت آمریکا و جنگنده های اف 35 می شود.

آمریکایی ها اس 400 روسی را تهدید مستقیمی برای جنگنده های خود در منطقه می دانند. علاوه بر این، اعضای ناتو سامانه دفاعی اس 400 روسیه را قابل ادغام در سامانه های موشکی خاصّ پیمان ناتو که ترکیه دومین قدرت نظامی در آن است، نمی دانند.

واشنگتن اما معتقد است که ترکیه نمی تواند هر دو سامانه روسی و آمریکایی را به صورت همزمان داشته باشد که از آنها برای مقابله با جنگنده ها و موشکها استفاده می شود.

پیمان اتلانتیک شمالی نگران آن است که استقرار موشکهای روسی و به دنبال آن، همکاری و آموزش مشترک بین نیروهای ترکیه و روسیه، منجر به افشای اطلاعات نظامی و فنی حساسی برای روسیه شود.

و در حالی که ترکیه شعار عدم عقب نشینی از معامله با روسیه را سر می دهد، وزیر دفاع این کشور،خلوصی اکار تاکید می کند که ترکیه در حال حل این مساله است؛بویژه پس از آنکه مسئولان آمریکایی از محال بودن موافقت کنگره با معامله جنگنده های اف 35 با ترکیه صحبت کردند.

 

لازم به ذکر است که جنگنده های اف 35، جدیدترین سلاح تولید شده توسط ایالات متحده هستند و به دلیل ناتوانی رادارها در تشخیص آن، جنگنده شبح نام گرفته است. این جنگنده برای اولین بار در سال 2006 به پرواز درآمد. از امتیازات اف 35 آن است که مجهز به دستگاههای ارتباطی و تکنولوژی های پیشرفته ای است که می تواند دائما ارتباط خود با مرکز فرماندهی را حفظ کند. علاوه بر اینکه خلبان ان می تواند جنگنده دشمن را تعقیب کرده و رادارهای آن را از کار بیندازد و حملاتش را خنثی کند.

به همین دلیل است که ایالات متحده بیم ان دارد که با خرید اس 400 روسیه از سوی ترکیه، اسرار نظامی جنگنده های آمریکایی اف 35 به نوعی به روسها برسد؛ حال انکه در صورت عدم اطلاع روسیه از قابلیتهای اف 35، این جنگنده می تواند با موشکهای روسی مقابله کنند.

در همین رابطه، فرمانده ارشد نیروهای ناتو در اروپا، ژنرال آمریکایی، کورتیس سکاباروتی اعلام کرده است در صورتی که ترکیه موشکهای اس 400 روسیه را خریداری کند، ما نمی توانیم به جنگنده های اف 35 اجازه پرواز بدهیم.

این در حالی است که در حال حاضر جنگنده های اف35 در ایالات متحده باقی مانده است تا آموزش استفاده از انها به طول کامل به خلبانان ترک داده شود؛ عملیاتی که احتمالا یک یا دو سال به طول می انجامد.

با همه این اوصاف، اردوغان در یک مصاحبه تلویزیونی لغو معامله با روسیه را بعید دانسته است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر