کد خبر: 61561
A

واکنش ایران و سوریه به ترامپ؛ بلندی‌های جولان را از اسرائیل بازپس می‌گیریم

دولت سوریه در واکنشی به موضع رئیس جمهوری آمریکا در قبال حاکمیت اسرائیل بر بلندی های جولان ضمن محکوم کردن این رویکرد یادآور شد که دمشق از طریق راه ها و امکانات در دسترس این منطقه اشغالی را بازپس خواهد گرفت.

واکنش ایران و  سوریه به ترامپ؛ بلندی‌های جولان را از اسرائیل بازپس می‌گیریم

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛ دولت سوریه در واکنشی  به موضع رئیس جمهوری آمریکا در قبال حاکمیت اسرائیل بر بلندی های جولان ضمن محکوم کردن این رویکرد یادآور شد که دمشق از طریق راه ها و امکانات در دسترس این منطقه اشغالی را بازپس خواهد گرفت.

به نقل از یورونیوز، در بیانیه دولت سوریه که توسط خبرگزاری رسمی این کشور منتشر شده یک مقام مسئول در وزارت امور خارجه این کشور موضع آمریکا در قبال جولان را به عنوان نوعی جانبداری بدون منطق و تعصب کور ایالات متحده در قبال اسرائیل قلمداد و تاکید کرده است که این گونه اظهار نظرها نمی تواند سبب تغییر حقایق موجود در جولان شود و این منطقه برای همیشه عربی و متعلق به سوریه باقی خواهد ماند.

در این بیانیه همچنین تصریح شده است: «مردم سوریه مصمم هستند تا از طریق کلیه راه ها و امکانات موجود این بخش از سرزمین خود را باز پس گیرند.»

دمشق همچنین در ادامه تصمیم در به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر جولان را ناقض قوانین بین المللی ارزیابی کرده است.

واکنش ایران

از سوی دیگر رویترز به نقل از منابع رسانه ای در ایران اعلام کرده است که تهران ضمن ابراز نگرانی از رویکرد آمریکا در قبال حاکمیت اسرائیل بر جولان، تصمیم کاخ سفید در این خصوص را غیر مشروع و غیر قابل پذیرش توصیف کرده است.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه روز جمعه با قلدرمآبانه قلمداد کردن رفتار آمریکا و رژیم صهیونیستی به رسمیت رساندن اشغال بلندی های جولان را سرمنشا وقوع درگیری های جدید در منطقه ارزیابی و تاکید کرد: «رژیم صهیونیستی به عنوان یک رژیم اشغالگر بر هیچ یک از اراضی عربی و اسلامی حاکمیت ندارد و باید سریعا به تجاوز و اشغالگری این رژیم خاتمه داده شود. جولان نیز بر اساس قطعنامه‌های سازمان ملل و شورای امنیت بخش اشغال شده سرزمین سوریه به شمار می رود و جز خاتمه اشغال هیچ راه حل دیگری برای آن متصور نیست.»

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا به تازگی با انتشار توییئی اعلام کرد وقت آن است که ایالات متحده آمریکا بعد از ۵۲ سال، حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان را کاملا به رسمیت بشناسد.

وزارت امور خارجه آمریکا نیز در گزارش سالانه خود در مورد وضعیت حقوق بشر در جهان که روز چهارشنبه منتشر شد، توصیف معمول خود از بلندی‌های جولان را از «بلندی‌های تحت اشغال» به «بلندی‌های تحت کنترل» اسرائیل تغییر داد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر