کد خبر: 62343
A

تحلیل جیسون رضائیان در واشنگتن‌پست از اقدام دولت امریکا در قرار دادن نام سپاه در لیست گروه‌های تروریستی/ کار عقلانی‌ای نبود

جیسون رضاییان، خبرنگار ایرانی-آمریکایی واشنگتن‌پست در ایران در مقاله‌ای که در این روزنامه نوشته به اقدام دولت امریکا در قراردادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست گروه‌های تروریستی را نقد کرده است.

تحلیل جیسون رضائیان در واشنگتن‌پست از اقدام دولت امریکا در قرار دادن نام سپاه در لیست گروه‌های تروریستی/ کار عقلانی‌ای نبود
به گزارش دیده بان ایران؛ جیسون رضاییان، خبرنگار ایرانی-آمریکایی واشنگتن‌پست در ایران در مقاله‌ای که در این روزنامه نوشته اقدام دولت امریکا در قراردادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست گروه‌های تروریستی را نقد کرده است. بخش‌هایی از مقاله رضائیان به شرح زیر است:

 

در دنیای کوته‌نظرانه سیاست داخلی ایالات متحده، تصمیم رئیس‌جمهور ترامپ برای قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (IRGC) در فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی بسیار بحث‌برانگیز نخواهد بود اما دلایل خوبی وجود دارد که پیش از هر اقدام باید آنها را مدنظر قرار دهیم.

 

این تصمیم دولت ترامپ به احتمال زیاد با مقاومت اندکی از سوی کنگره همراه خواهد شد و یا بحث‌های عمومی زیادی را به دنبال نخواهد داشت.

 

حیاتی است که پیش از برداشتن این گام بی‌سابقه‌ برای تروریستی دانستن کل شاخه نظامی حاکم بر یک کشور به چند نکته مهم توجه کنیم.

 

بر این باورم که صرفاً قرار دادن سپاه در لیست تروریستی کاری عقلانی نیست چرا که تأثیر ناچیزی در زمینه تغییر رفتار ایران نخواهد داشت داد. اگرچه، حتی بدتر این خطر را برای ما به همراه دارد که یک گام به مواجهه نظامی نزدیک‌تر شویم.

 

بله، این درست است که حضور سپاه پاسداران در سوریه، عراق و یمن به طرق مختلف با با منافع ایالات متحده منافات دارد. همچنین درست است که سپاه پاسداران نقش عمده‌ای در درون مرزهای ایران بازی می‌کند. با این وجود این سازمان همچنین یک نیروی نظامی رسمی است که هرگاه معقول بوده ما با آنها کار کرده‌ایم، برای مثال در مبارزه برای ریشه‌کن کردن داعش.

 

به این دلایلی قرار دادن کل مجموعه در لیست سازمان‌های تروریستی کوته‌نظرانه است- و حرکتی بی‌پرده و ناپخته در موقعیتی است که به راه‌حل‌های ظریف‌تر نیاز دارد.

 

از سوی دیگر قرار دادن سپاه در این لیست ممکن است جان اعضای نظامی آمریکا را حتی بیشتراز قبل مورد تهدید قرار دهد اما نگرانی بیشتر من این است که این اقدام امریکا باعث شود نخبگان نظامی ایران بیشتر تقویت شوند.

 

همچنین باید توجه داشت خدمت نظامی در ایران (با چند استثناء) برای همه مردان اجباری است. اینکه سربازان وظیفه جوان به منظور به انجام تعهد دو ساله خدمت سربازی‌شان در چه نیروی نظامی‌ای در ایران فعال شوند  در اختیار و انتخاب آنها نیست. همین است که بخش زیادی از بهترین و درخشان‌ترین جوانان ایران مجبور به خدمت در سپاه پاسداران می‌شوند، خواه دوست داشته باشند یا نه.

 

چه سودی از برچسب زدن به صدها هزار ایرانی به عنوان تروریست حاصل می‌شود، فقط به این خاطر که آنها مقتضیات شهروندی‌شان را به جا می‌آوردند؟

 

این یکی از مواردی است که در آن، دولت آمریکا به سادگی مرتکب عمل مجرم‌انگاری مردم صرفاً به دلیل ایرانی بودن آنها می‌شود.

 

با توجه به این مسائل باید گفت که قرار دادن نام سپاه در لیست گروه‌های تروریستی یک اشتباه است./اعتماد

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر