کد خبر: 63073
A

خطرناک ‌ترین «بی» برای ایران کدام چهره آمریکایی است؟علی خرم : اگر به بولتون باشد همین فردا به ایران حمله خواهد کرد

«فشار حداکثری» خط مشی این روزهای آمریکا مقابل ایران، نزد دولت این کشور از برداشت و هدف یکسانی برخوردار نیست. در حالی که ترامپ به‌ غایت خواستار تغییر رفتار ایران است مشاور امنیت ملی او افکار تندروانه‌ای در سردارد. علی خرم، نماینده پیشین ایران در مقر اروپایی سازمان ملل، در گفت ‌وگویی، گفت: « بدون شک از زمانی که جان بولتون جانشین هربرت مک مستر شد، سیاست‌های دولت ترامپ برای انزوا و فشار بر ایران را تشدید کرده که منعکس‌کننده دشمنی وی علیه رهبران ایران است. بولتون حتی زمانی که مقام مهمی در دستگاه قدرت آمریکا نداشت یعنی بعد از دوران بوش تا زمان ترامپ به عنوان یک شهروند عادی نیز، بارها خواستار حمله نظامی به ایران و نیز تغییر نظام ایران شده بود».

خطرناک ‌ترین «بی» برای ایران کدام چهره آمریکایی است؟علی خرم :  اگر به بولتون باشد همین فردا به ایران حمله خواهد کرد

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛ «فشار حداکثری» خط مشی این روزهای آمریکا مقابل ایران، نزد دولت این کشور از برداشت و هدف یکسانی برخوردار نیست. در حالی که ترامپ به‌ غایت خواستار تغییر رفتار ایران است مشاور امنیت ملی او افکار تندروانه‌ای در سردارد.

گفته‌ های اخیر «ظریف» وزیر امور خارجه در مصاحبه با «فاکس نیوز» شبکه خبری دست راستی آمریکایی، یک بار دیگر خطرات کنشگری فعالانه تندروهایی مانند «جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا در رویارویی با تهران را علنی کرد.

ظریف در بخش کوتاهی از این گفت ‌وگو که این شبکه خبری پیش از انتشار نسخه کامل، آن را در دسترس قرار داد، در مورد خطر بروز درگیری نظامی آمریکا با ایران به رغم خواست ترامپ هشدار داد. او در پاسخ به این پرسش که «آیا اعتقاد دارید بولتون، اسراییل، عربستان سعودی و امارات می‌خواهند نظام ایران را تغییر بدهند» گفت: «دست‌کم این طور است. همه آنها تمایل‌شان را نشان دادند که می‌خواهند ایالات متحده را به یک درگیری بکشانند. من فکر نمی‌کنم که ترامپ بخواهد این کار را انجام دهد. او با این شعار روی کار آمد که آمریکا را درگیر جنگی دیگر نکند».

ظریف در ادامه، هدف ترامپ از فشار بر ایران را هم غیر قابل دستیابی دانست و ادامه‌داد: « اما من بر این عقیده‌ام که قصد ترامپ برای اعمال فشار، سیاست فشار حداکثری بر ایران برای به زانو درآوردن آن محکوم به شکست است». شدت عمل ترامپ در برابر تهران اگرچه از دید او با هدف نهایی «تغییر رفتار تهران» صورت می گیرد، ولی افرادی چون «جان بولتون» با اهدافی متفاوت، می توانند این تقابل را تا سرحد برخورد نظامی پیش ببرند.

** بولتون جنگ طلب

بولتون بی‌تردید تندروترین عضو کابینه ترامپ است. او در اتخاذ مواضع براندازانه علیه جمهوری اسلامی سابقه زیادی دارد. در دوران جرج بوش به عنوان نماینده آمریکا در سازمان‌ملل و پس از آن در نهادهای امنیتی و نظامی و اندیشکده‌های آمریکایی مشغول پروراندن ایده‌های جنگ‌طلبانه و حذفی بود، سپس فرصت یافت تا از جایگاه مشاور امنیت ملی رئیس جمهور و در راس اصلی ‌ترین نهاد تصمیم‌ سازی و تعیین راهبرد دولت آمریکا، در راستای عملیاتی کردن مواضع تند خود علیه جمهوری اسلامی حرکت کند. او با به قدرت رسیدن ترامپ، فرصتی مناسب برای بیان بی‌پرده‌تر مواضع تندش پیدا کرد و پیش از انتصابش به صراحت تلاش کرد به کاخ سفید خط بدهد. او در سال 96، در روزنامه «وال استریت ژورنال» نوشت: نتیجه بررسی سیاست ایران از سوی دولت پرزیدنت ترامپ باید این باشد که عمر انقلاب اسلامی ایران نباید به 40 سال برسد. او در ادامه مدعی شده بود که رفتار و اهداف تهران تغییرپذیر نیست وسیاست آمریکا باید براندازی حکومت مذهبی ایران باشد.

او در بهمن ماه پارسال هم در پیامی ویدئویی ادعایی مشابه را مطرح کرد و درست پس از آن بود که ترامپ در توییتر خود مدعی شد جمهوری اسلامی موجب شکست چهل ساله کشور شده و مردم را شایسته به اصطلاح آینده‌ای روشن دانست.

نتیجه تغییرات در تیم سیاست خارجی ترامپ، تشدید فشارها بر ایران تا سرحد شناسایی سپاه به عنوان گروهی تروریستی و عدم تمدید معافیت مشتریان از خرید نفت ایران است؛ مساله‌ای که از دید طیفی از ناظران احتمال درگیری و تقابل نظامی نیروهای ایرانی و آمریکایی در آب‌های خلیج فارس را مطرح می‌کند.

بولتون نشان داده به این فشارها هم رضایت نمی‌دهد و خواهان شدت عمل بیشتر در برابر جمهوری اسلامی ایران است. او ایده‌های براندازانه و به اصطلاح «تغییر رژیم» را در سر دارد و می‌خواهد به رغم تمایل ترامپ، آمریکا را وارد بازی‌هایی کند که پیش از این، شکست در موارد مشابه آن را در کشورهای دیگر تجربه کرده است.بولتن طی سال‌های گذشته از یکی از حاضران ثابت نشست های ضدایرانی منافقین (مجاهدین خلق) بوده و بیشترین همراهی ها را با این فرقه نشان داده و به‌همین دلیل با فاصله زیاد از سایرین، می توان او را ضدایرانی ترین عضو تیم ترامپ به شمار آورد.

** بازی ‌های خطرناک

تمایل نداشتن ترامپ به درگیری نظامی با ایران، به معنی منتفی بودن این احتمال نیست. ظریف آخرین بار هفته پیش بود که در گفت‌وگو با «رویترز» در مورد تاثیر تمایلات جنگ‌طلبانه افرادی چون بولتون بر تقابل نظامی میان آمریکا و ایران به صراحت هشدار داده بود. ظریف از «تیم بی» متشکل از بولتون و «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم اسرائیل نام برد که بنا دارند یک درگیری نظامی با ایران را به ترامپ تحمیل کنند؛ تیمی که دیگر اعضای چهارگانه آن را در گفت‌وگوی با فاکس نیوز معرفی کرد و آن کسی نبود جز «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی و «خلیفه بن زاید آل نهیان» رئیس امارات متحده عربی.

** اگر به بولتون باشد همین فردا به ایران حمله خواهد کرد

علی خرم، نماینده پیشین ایران در مقر اروپایی سازمان ملل، در گفت ‌وگویی، گفت: « بدون شک از زمانی که جان بولتون جانشین هربرت مک مستر شد، سیاست‌های دولت ترامپ برای انزوا و فشار بر ایران را تشدید کرده که منعکس‌کننده دشمنی وی علیه رهبران ایران است. بولتون حتی زمانی که مقام مهمی در دستگاه قدرت آمریکا نداشت یعنی بعد از دوران بوش تا زمان ترامپ به عنوان یک شهروند عادی نیز، بارها خواستار حمله نظامی به ایران و نیز تغییر نظام ایران شده بود».

او در ادامه افزود: « البته جان بولتون برخی از مسائل ضد ایرانی مانند متقاعد کردن ترامپ به خروج از معاهده هسته‌ای ایران را تا کنون به پیش برده است، اما در دیگر مسائل همچون حفظ حضور نظامی آمریکا در شمال شرقی سوریه برای مقابله با نفوذ ایران موفق نبوده است».

خرم ضمن اشاره به اینکه جان بولتون تا کنون نتوانسته دلایل واضح و روشنی برای حمله به ایران ارائه کند، در بیشتر سخنرانی‌هایش علیه ایران نیز از چیزی به نام «اطلاعات محرمانه» نام می‌برد.

بولتون در استدلال‌های خود مدعی شده که ایران تهدید بزرگی برای اسرائیل است و اجازه بازرسی از سایت‌های نظامی خود را نمی‌دهد و این دلایل مهمی برای تصمیم‌گیری دولت آمریکا است. او همچنین می‌گوید که ایران در زمینه برنامه موشکی با کره شمالی همکاری می‌کند و به هرحال، ملاک بولتون برای آغاز جنگ ایران «محرمانه» است و به دید او، گویی ملت باید فقط حرف‌ های او را بپذیرند و لاغیر! اگر به بولتون باشد همین فردا به ایران حمله خواهد کرد.»

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر