کد خبر: 65161
A

روسیه: اگر آمریکا خواهان مذاکره است باید نشان دهد در ازای آن، چه چیزی به ایران ارائه می‌کند؟

معاون وزیر امور خارجه روسیه اظهار کرد که آمریکا دستور کار مثبتی در رابطه با ایران ندارد و اگر خواهان مذاکره است باید نشان دهد در ازای شروع این مذاکرات حاضر است چه چیزی به ایران ارائه کند. تلاش آمریکایی‌ها برای از سرگیری مذاکرات با ایران در حالی است که محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان تاکید کرد: تا زمانی که آمریکا با عمل کردن به تعهداتش ذیل برجام به ایران احترام نگذارد، بر سر میز مذاکره با دونالد ترامپ نخواهد نشست.

روسیه: اگر آمریکا خواهان مذاکره است باید نشان دهد در ازای آن، چه چیزی به ایران ارائه می‌کند؟

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛ مجله آمریکایی نیشن نوشت ، سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه که روز گذشته با عباس عراقچی همتای ایرانی خود دیدار کرد، در گفت‌وگو با روزنامه روسیاسکایا گازتا گفت که در طی این رایزنی‌ها روسیه نگرانی خود را درباره تمایل رو به افزایش تهران برای خروج از توافق هسته‌ای اظهار کرده است.

ریابکوف با توجه به این موضوع در ادامه گفت: «این ممکن است منجر به از بین رفتن برجام و به وجود آمدن شرایطی نابسمان شود که خطرات درگیری در آن بیش از این افزایش پیدا می‌کند».

وی همچنین با اشاره به رویکرد آمریکا علیه ایران اظهار کرد: ما شاهد فشاری زیاد از سوی آمریکا بر ایران و تلاش‌هایی [از سوی آمریکا] برای تهدید [ایران] هستیم. در عین حال دستور کار مثبتی وجود ندارد و آمریکا هیچ جایگزین دیگری پیشنهاد نمی‌کند و فقط اعلام می‌کند که آماده مذاکره است، اما این مبنایی برای مذاکرات واقعی نیست.

این دیپلمات روسی تاکید کرد که اگر آمریکا خواهان مذاکره با ایران است و باید پیشنهاداتی کند که نشان دهد حاضر است در ازای شروع مذاکره درباره شرایط توافق هسته‌ای چه چیزی به ایران ارائه کند.

به گزارش ایسنا، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا یک سال پیش در ماه مه میلادی با «فاجعه‌بار خواندن» توافق هسته‌ای این کشور را از توافقی که پس از سال‌ها مذاکره میان ایران و پنج قدرت دیگر جهان انجام شده بود خارج کرد و سپس تحریم‌هایی را که در اثر این توافق لغو شده بودند، دوباره بر ایران اعمال کرد.

دولت کنونی آمریکا مدعی است که ایران در تلاش است تا به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند و این ادعا در حالی مطرح می‌شود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در طی چهارده گزارش متوالی از تاسیسات هسته‌ای ایران، پایبندی کامل ایران را به توافق هسته‌ای اعلام کرده است.

همزمان با گذشت یک سال از زمان خروج آمریکا از برجام و تعلل اروپایی‌ها در انجام تعهداتشان، ایران اعلام کرد که قصد دارد اجرای دو مورد از تعهداتش در این توافق را متوقف کند و اروپا ۶۰ روز فرصت دارد تا برای حفظ توافق اقدامی مؤثر و عملی انجام دهد.

تلاش آمریکایی‌ها برای از سرگیری مذاکرات با ایران در حالی است که محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان تاکید کرد: تا زمانی که آمریکا با عمل کردن به تعهداتش ذیل برجام به ایران احترام نگذارد، بر سر میز مذاکره با دونالد ترامپ نخواهد نشست.

وی درباره خروج دولت ترامپ از برجام نیز گفت: ما تمایلی به مذاکره با کسانی که زیر تعهدهایشان زده‌اند، نداریم.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با تاکید بر اینکه ایران تسلیم تهدیدات نمی‌شود، خاطرنشان کرد: ایران هیچ‌گاه تحت فشار مذاکره نمی‌کند. نمی‌توانید ایرانی را تهدید کنید و انتظار داشته باشید به تعامل با شما بپردازد. باید از طریق احترام به تعامل پرداخت، نه از طریق تهدید.

ریابکوف در دیدار روز گذشته خود با عباس عراقچی با قدردانی از خویشتن‌داری ایران در طول یک سال گذشته، بر ادامه حمایت روسیه از برجام تاکید کرد و گفت: روسیه به تلاش‌های خود برای حفظ این توافق ادامه خواهد داد.

 
 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر