کد خبر: 67419
A

روسیه: درباره ایران با آمریکا اختلافات بسیاری داریم

معاون وزیر امورخارجه روسیه گفت که مسکو در حوزه‌های مختلف، به‌ویژه ایران و ونزوئلا با واشنگتن اختلاف‌نظر شدید دارد.

روسیه: درباره ایران با آمریکا اختلافات بسیاری داریم

به گزارش دیده بان ایران؛ سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه پس از دیدار با معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور سیاسی در جمع خبرنگاران گفت که این دیدار نشان داد مسکو و واشنگتن در حوزه‌های مختلف با یکدیگر به شدت اختلاف‌نظر دارند.

وی ادامه داد: این اختلاف نظر به‌ویژه در ارتباط با ایران و تمام موضوعات مرتبط با این کشور و منطقه است. ما همچنین درباره ونزوئلا اختلاف نظر شدید داریم. اتهامات ادامه دار واشنگتن مبنی بر مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز همچنان یکی از مسائل مشکل‌ساز است که ما هنوز نتوانسته‌ایم در آن به یک فهم مشترک برسیم.

 دولت آمریکا سال گذشته پس از بارها انتقاد از توافق هسته‌ای ایران و گروه موسوم به ۱+۵ که در ژوئیه ۲۰۱۵ بدست آمد، به‌طور یک‌جانبه از آن خارج شد و تعهدات خود را نقض کرد. آمریکا سپس تحریم‌ها علیه ایران را بازگرداند. این اقدامات آمریکا با مخالفت سایر کشورها به‌ویژه طرف‌های توافق مواجه شد.

معاون وزیر امور خارجه روسیه به تازگی در دیدار با سفرای تروئیکای اروپا ضمن تاکید بر لزوم حفظ توافق هسته‌ای تاکید کرد اصلی‌ترین چالش که تاکنون مانع از اجرای مؤثر برجام شده، نقض سیستماتیک و اقدامات مخرب از سوی آمریکا بوده است.

جمهوری اسلامی ایران نیز پس از گذشت یک سال از نقض توافق از سوی آمریکا و در پی تعلل اتحادیه اروپا برای اجرای تعهداتش در قبال برجام، اعلام کرد که دومین گام خود برای کاهش اجرای تعهدات برجامی‌اش را آغاز کرده و غنی سازی بالاتر از ۳.۶۷ درصد را در دستور کار قرار داده است.

ایران تاکید دارد که طبق مفاد تعیین شده در برجام، به‌ویژه بندهای ۲۶ و ۳۶، جمهوری اسلامی حق دارد در صورت عدم پایبندی طرف دیگر توافق، اجرای تعهدات خود را به‌طور جزئی یا کلی متوقف کند.

محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان پس از آنکه تهران اعلام کرد سطح غنی‌سازی خود را افزایش خواهد داد، خاطرنشان کرد: ایران اکنون در حال برداشتن دور دوم گام‌های جبرانی خود طبق پاراگراف ۳۶ برجام است. ما این حق را برای خود محفوظ می‌دانیم که به اتخاذ اقدامات جبرانی قانونی در چارچوب برجام برای حفاظت از منافع خود در برابر تروریسم اقتصادی ایالات متحده ادامه دهیم.

وی همچنین تاکید کرد که تمامی این گام‌ها تنها در صورت پایبندی گروه E3 (انگلیس، فرانسه، آلمان) به تعهداتش قابل بازگشت خواهد بود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر