کد خبر: 67781
A

درباره " اورزولا فُون‌ دِر لاین" مادر ۷ فرزند ، پزشک ، وزیر دفاع و حالا رییس کمیسیون اروپا بیشتر بدانید

پارلمان اروپا دیروز با انتخاب «اورسولا فون در لاین» پزشک و سیاستمدار آلمانی که مدتی است در مقام وزارت دفاع آلمان قرار دارد به عنوان رییس جدید کمیسیون اروپا، به ریاست پنج ساله «ژان کلود یونکر» بر این نهاد اروپایی پایان داد. "اورزولا فُون‌ دِر لاین" اولین زنی است که وزارت دفاع آلمان را برعهده گرفت. او مادر ۷ فرزند، پزشک و استاد سوارکاری است

درباره " اورزولا فُون‌ دِر لاین" مادر ۷ فرزند ، پزشک ، وزیر دفاع و حالا رییس کمیسیون اروپا بیشتر بدانید

به گزارش سرویس بین الملل سایت خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛ ریاست کمیسیون اروپا برای اورزولا فون در لاین همچون بازگشت به خانه است. او زاده و بزرگ‌شده بروکسل، مقر اتحادیه اروپاست، جایی که پدرش از نخستین مسئولان بازار مشترک اروپا بود که ده‌ها سال بعد، اساس این اتحادیه شد.

او اشرافزاده‌ای آلمانی است، خودش و همسرش که هر دو پزشکند، از خانواده‌های ثروتمند و اعیان قدیم امیرنشین ساکسونی آلمانند. این زن و شوهر با هفت فرزندشان در کاخی اجدادی در املاکی وسیع زندگی می‌کنند.

با اتکا به پیشینه خانوادگی و سابقه ریاست پدرش بر دولت محلی ساکسونی سفلی بود که در چهل و پنج سالگی، در حالی که هفت فرزندش را بزرگ می کرد، از طبابت و کار در پژوهشگاه بهداشت کنار کشید و عملا پا به سیاست گذاشت. از همان آغاز هم به آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نزدیک شد و به با قدرت رسیدن خانم مرکل، همیشه در کابینه او حضور داشته است. آنگلا مرکل حتی کوشید او را رئیس جمهور کند که ناکام ماند.

اورزولا فون در لاین، نخستین رئیس جمهور زن آلمان نشد اما نخستین وزیر دفاع زن شد. هرچند کارنامه شش ساله وزارت دفاعش بسیار زیر سوال است. مجلس آلمان در حال تحقیق و تفحص درباره فساد و رسوایی مالی و قراردادهای مسئله دار نظامی در این وزارتخانه است. همین مجلس گزارشی منتشر کرده حاکی از اینکه شصت درصد هواپیماهای جنگی آلمان زمینگیرند، هیچ‌یک از زیردریایی‌های این کشور را نمی‌توان به دریا فرستاد و اینکه در رزمایش اخیر ناتو در قطب شمال، سربازان آلمانی به جای تفنگ، مسلح به دسته جارو بودند.

 

او همچنین در مقام وزیردفاع بر قراردادهای فروش سلاح به عربستان سعودی صحه گذاشته است، آن هم در حالی که عربستان درگیر جنگ در یمن بوده و فروشندگان سلاح به عربستان در سطح جهانی آماج اعتراض بوده‌اند. در دوره وزارت دفاع خانم لاین، آلمان به اسرائیل زیردریایی فروخته و از این کشور پهپاد خریده و رابطه نظامی دو کشور چنان نزدیک شده که بنیامین نتانیاهو او را دوست اسرائیل لقب داده است.

اورزولا فون در لاین سیاستمدار چندان محبوبی نیست. نظرسنجی ماه گذشته مجله اشپیگل، او را میان نامحبوبترین سیاستمداران آلمانی در جایگاه دوم نشان می دهد. پیش از آنکه وزیر دفاع شود، وزیر خانواده و سپس وزیر کار بود. تغییراتی که به قوانین حمایت از خانواده و یارانه ها داد، او را هم آماج اعتراض سوسیالیست‌ها کرد که این تغییرات را به نفع ثروتمندان و به زیان تنگدستان می‌دیدند و هم محافظه‌کاران که به تلاش برای تغییر الگوی سنتی خانواده متهمش می‌کردند.

رسانه‌ها هم دل خوشی از او ندارند. لایحه‌ای را که تلاش کرد در دوران وزارت خانواده برای محدودیت دسترسی به سایت‌های اینترنتی "غیراخلاقی" به تصویب برساند، ناکارآمد و به سود مجرمان اینترنتی و به زیان آزادی بیان می‌دیدند. اعتراض‌ها تا جایی پیش رفت که رئیس جمهور آلمان حاضر به امضای این مصوبه نشد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر