کد خبر: 71650
A
نیویورک تایمز گزارش داد:

درخواست بن سلمان برای میانجیگری عراق و پاکستان در رابطه با ایران/ ریاض خواهان دیپلماسی در مورد تهران است

نیویورک‌تایمز در گزارشی به تمایل عربستان برای مذاکره و صلح با ایران پرداخت.

درخواست بن سلمان برای میانجیگری عراق و پاکستان در رابطه با ایران/ ریاض خواهان دیپلماسی در مورد تهران است

به گزارش دیده بان ایران؛ در اوایل ماه گذشته حمله به تاسیسات نفتی عربستان تنش میان ایران و عربستان را بالا برد. 

اما بسیاری از تحلیل‌گران معتقدند عدم تمایل دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا به واکنش نشان دادن به این حملات بود که رهبران سعودی را ترغیب کرد تا در مورد ایران به دنبال یک راه‌حل مسالمت‌آمیز بروند.

در روزهای گذشته  محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان خواهان میانجیگری عراق و پاکستان برای حل مسالمت‌آمیز موضوع ایران شدند.

البته هنوز سطح بی‌اعتمادی بین دو این دو قدرت خلیج فارس بالا است بنابراین به نظر نمی‌رسد این دیدار در سطح مقام‌های ارشد به زودی اتفاق بیفتد. این در حالی است که ایران از مذاکره با عربستان استقبال کرده است اما تاکنون از پیشنهاد مذاکره با آمریکا استقبال نکرده است. 

بعد از آنکه دو تاسیسات مهم نفتی عربستان مورد حمله قرار گرفتند، ریاض و واشنگتن ایران را متهم کردند اما رئیس‌جمهور آمریکا با وجود لحن تهدیدآمیز از انجام اقدام نظامی پرهیز کرد. رهبران سعودی به این نتیجه رسیدند که برای تامین امنیت خود نمی‌توانند متکی به ترامپ باشند. 

ماه گذشته عمران خان، نخست وزیر پاکستان با ولیعهد عربستان دیدار کرد. چند روز بعد مقام‌های پاکستانی تایید کردند که عربستان به دنبال جنگ نیست. 

عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق نیز ماه گذشته به عربستان سفر کرده بود و پس از این دیدار تاکید کرد که ریاض خواهان جنگ با ایران نیست.

از سوی دیگر مقام‌های ارشد کشورهای خلیج فارس از جمله کویت و امارات نیز خواهان دیپلماسی برای کاهش تنش در منطقه شده‌اند؛ چراکه آن‌ها می‌دانند که عواقب جنگ برای منطقه بسیار وحشتناک است. امارات در ماه‌های اخیر در مورد امنیت آب‌های خلیج فارس با ایران مذاکره کرده است. امارات همچنین به تدریج نیروهای خود را از جنگ یمن خارج کرد. از سوی دیگر در صورتی که عربستان نیز همچون کویت و امارات مذاکرات دوجانبه با تهران را شروع کند، تلاش‌های دولت آمریکا برای تشکیل یک ائتلاف بین‌المللی علیه ایران شکست خواهد خورد./ ایلنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر