کد خبر: 72947
A

هندوستان کشمیر را رسماً به دو منطقه تقسیم کرد

سه ماه بعد از لغو اختیارات ویژه ایالت جامو و کشمیر هند توسط دولت مرکزی این کشور، این ایالت روز پنج‍‌شنبه، ۹ آبان‌ماه، رسما به دو منطقه تقسیم شد که دولت مرکزی در دهلی نو مستقیما اداره‌شان خواهد کرد. بر اساس اعلام دهلی نو، این ایالت عمدتا مسلمان‌نشین به دو منطقه «لداخ» در مرزهای شرقی با چین و «جامو و کشمیر» در مرزهای غربی با بخش پاکستانی کشمیر تقسیم شده است.

 هندوستان کشمیر را رسماً به دو منطقه تقسیم  کرد

به گزارش سایت خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛ سه ماه بعد از لغو اختیارات ویژه ایالت جامو و کشمیر هند توسط دولت مرکزی این کشور، این ایالت روز پنج‍‌شنبه، ۹ آبان‌ماه، رسما به دو منطقه تقسیم شد که دولت مرکزی در دهلی نو مستقیما اداره‌شان خواهد کرد.

بر اساس اعلام دهلی نو، این ایالت عمدتا مسلمان‌نشین به دو منطقه «لداخ» در مرزهای شرقی با چین و «جامو و کشمیر» در مرزهای غربی با بخش پاکستانی کشمیر تقسیم شده است.

نارندرا مودی، نخست وزیر هند، با اعلام این که ایالت سابق کشمیر تنها منطقه‌ای در کشور است که طی سه دهه گذشته تروریسم در آن جان ۴۰ هزار نفر را گرفته است، گفت که از این به بعد مناطق جامو، کشمیر و لداخ در منطقه هیمالیا «آینده روشنی خواهند داشت».

کشمیر در زمان استقلال هند و پاکستان از بریتانیا در سال ۱۹۴۷ میان این دو کشور تقسیم شد. از سه جنگی که هند و پاکستان تاکنون داشته‌اند دو جنگ بر سر کشمیر بوده است و اخیرا نیز پیرامون تصمیم جدید هند برای ایالت کشمیر، تنش‌ها میان دو کشور  اوج گرفت

 

دولت هند سه ماه پیش با اعزام ده‌ها هزار نیروی نظامی، بازداشت چندین هزار معترض، از جمله تقریبا همه رهبران محلی ایالت کشمیر، اعلام کرد که اختیارات ویژه این ایالت را لغو می‌کند.

بر اساس ماده ۳۷۰ قانون اساسی هند، جامو و کشمیر قانون اساسی و قوانین عرفی مجزایی داشت که شامل مسائلی مانند شهروندی، دارایی و مالکیت زمین می‌شد.

اما اکنون سلب امتیاز ویژه به این معنی‌ است که جامو و کشمیر به مناطقی مانند دیگر مناطق در هند تبدیل می‌شود و برای نمونه دیگر شهروندان هند نیز قادر به خرید زمین و ملک در این منطقه هستند و هرکسی می‌تواند در آن رای دهد.

گزارش‌ها حاکی است روز پنج‌شنبه ده‌ها هزار نیروی امنیتی و پلیس هند در این مناطق مستقر شده تا جلو هرگونه اعتراضات خیابانی را بگیرند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر