کد خبر: 74354
A

هشدار فرانسه به ایران: «مکانیسم ماشه» در برجام فعال می‌شود

ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه، روز چهارشنبه ششم آذر ماه به ایران هشدار داده است که پاریس به طور جدی در حال بررسی استفاده از مکانیسم ماشه در توافق هسته‌ای موسوم به برجام است.

هشدار فرانسه به ایران: «مکانیسم ماشه» در برجام فعال می‌شود

به گزارش سایت خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛ ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه، روز چهارشنبه ششم آذر ماه به ایران هشدار داده است که پاریس به طور جدی در حال بررسی استفاده از مکانیسم ماشه در توافق هسته‌ای موسوم به برجام است.

رویترز می گوید، در حالی وزیر امور خارجه فرانسه این اظهارات را مطرح کرده است که اختلافات بین ایران و کشورهای غربی تشدید شده است. به دنبال خروج آمریکا از توافق هسته‌ای موسوم به «برنامه اقدام جامع مشترک»، برجام، در سال گذشته ایران نیز گام به گام از برخی از تعهدات خود در چارچوب این توافق عدول کرده است.

ژان ایو لودریان در پارلمان این کشور گفته است: هر دو ماه یکبار لطمه‌ای (به توافق هسته‌ای توسط ایران) وارد می‌شود، تا امروز که از خودمان سؤال می‌کنیم و من این را خیلی واضح می گویم که مکانیسم حل اختلاف در توافق را اجرا کنیم.

در سال ۲۰۱۵ شش قدرت جهانی برای پایان دادن مناقشه هسته‌ای با ایران با این کشور به توافق موسوم به برجام دست یافتند. بعد از خروج آمریکا از این توافق، واشینگتن تحریم های تعلیق شده خود علیه ایران را بازگرداند. اما تلاشهای فرانسه، آلمان و بریتانیا برای نجات برجام و ادامه همکاری اقتصادی با ایران به دلیل تحریم های آمریکا نتیجه ملموسی در بر نداشت.

براساس «مکانیسم ماشه» که در بند ۳۷ برجام آمده در صورت اختلاف و نقض پایبندی این توافق توسط امضا کنندگان این توافق کمیسیون مشترک تشکیل می‌شود. چنانچه در این کمیسیون اختلاف حل و فصل نشود، موضوع به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع خواهد شد.

رویترز می‌گوید در صورتی که شورای امنیت سازمان ملل ظرف ۳۰ روز به تعلیق تحریم‌ها رای ندهد، تحریم ها در چارچوب قطعنامه‌های قبلی شورای امنیت خود به خود به اجرا گذاشته خواهند شد.

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر