کد خبر: 76210
A

پنتاگون ایران را تهدید کرد/ ایران و نیرو‌های نیابتی اش باید حمله به آمریکا را متوقف کنند تا حملات بیشتر متوقف شود

در بیانیه پنتاگون همچنین با تهدید ایران، آمده است که ایران و نیرو‌های نیابتی اش باید حمله به نیرو‌های آمریکایی را متوقف کنند تا حملات بیشتر آمریکایی متوقف شود.

پنتاگون ایران را تهدید کرد/ ایران و نیرو‌های نیابتی اش باید حمله به آمریکا را متوقف کنند تا حملات بیشتر متوقف شود

به گزارش سایت خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛ پس از حملات شب گذشته نیرو‌های آمریکایی به مقر‌های کتائب حزب الله در عراق و سوریه، به گفته سخنگوی پنتاگون، عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق به وزیر دفاع آمریکا تعهد داده است که از این به بعد، نیرو‌های حزب الله حمله‌ای علیه نیرو‌های آمریکایی نداشته باشند.

در بیانیه پنتاگون همچنین با تهدید ایران، آمده است که ایران و نیرو‌های نیابتی اش باید حمله به نیرو‌های آمریکایی را متوقف کنند تا حملات بیشتر آمریکایی متوقف شود.

در بخشی از بیانیه پنتاگون آمده است: «در پاسخ به حملات مکرر کتائب حزب الله به پایگاه‌های عراقی ـ که میزبان نیرو‌های ائتلاف بین المللی است ـ نیرو‌های آمریکایی، حملات دفاعی دقیقی علیه پنج مکان آن‌ها در عراق و سوریه که باعث کاهش توانایی آن‌ها در حملات آتی علیه نیرو‌های ائتلاف خواهد شد، انجام داد.

این پنج هدف شامل سه موقعیت کتائب حزب الله در عراق و دو موقعیت در سوریه است که اماکن ذخیره سازی تسلیحات و نیرو‌ها و همچنین جایگاه‌های فرماندهی و کنترل از آن جمله است که کتائب حزب الله از آن‌ها به عنوان برنامه ریزی و اجرای حملات علیه نیرو‌های ائتلاف استفاده می‌کنند. در حملات اخیر کتائب حزب الله، بیش از سی راکت به پایگاه نظامی در عراق در نزدیکی کرکوک شلیک شد و در نتیجه آن یک شهروند آمریکایی کشته، چهار نیروی نظامی آمریکا و دو عضو نیروی امنیتی عراق زخمی شدند. کتائب حزب الله ارتباط محکمی با نیروی قدس ایران دارد و به صورت مکرر تسلیحات کشنده و دیگر حمایت‌ها را از ایران دریافت و در حملات علیه نیرو‌های ائتلاف استفاده کرده است.

این نکته اهمیت دارد که حملات کتائب حزب الله باعث زخمی شدن چند نیروی امنیتی عراق شده است. مارک اسپر، وزیر دفاع و عادل عبد المهدی، نخست وزیر عراق تعهد خود را برای پایان همیشگی حملات کتائب حزب الله به نیرو‌های امنیتی عراق و ائتلاف بین المللی، به اشتراک گذاشته اند. ایران و کتائب حزب الله (نیرو‌های نیابتی آن) باید حملاتشان را علیه نیرو‌های آمریکا و ائتلاف متوقف سازند و به حاکمیت عراق احترام بگذارند تا از اقدامات دفاعی بیشتری توسط نیرو‌های آمریکایی پیشگیری شود.»

این بیانیه البته بی پاسخ نمانده و جنبش عصائب اهل الحق عراق در واکنش به این حمله بیانیه‌ای صادر و در آن تاکید کرده اند که حضور آمریکا در این کشور، تهدیدی برای عراق به شمار می‌آید.

در بیانیه این جنبش آمده است: «امروز پایان حضور نظامی آمریکا در عراق به هر شیوه ممکن پیش از آنکه طولانی‌تر شود ضروری شده است.» جنبش عصائب اهل الحق از تمامی گروه‌های سیاسی عراق خواست تا به صورت متحد به «حمله بزدلانه» آمریکا واکنش نشان دهند.

«قاسم مصلح» فرمانده نیرو‌های الحشد الشعبی در عملیات استان الانبار تأکید کرد که هدف آمریکا از بمباران مواضع الحشد به هم ریختن معادلات بوده است. «سید عمار الحکیم» رهبر جریان حکمت ملی عراق، حمله آمریکا به پایگاه‌های الحشد الشعبی عراق را محکوم و آن را نقض آشکار حاکمیت عراق و توافقنامه‌های امنیتی میان بغداد و واشنگتن توصیف کرد. وی از دولت و پارلمان عراق خواست تا موضعی آشکار و قاطع در قبال این اقدام آمریکا که عدم احترام به حاکمیت عراق به شمار می‌آید، اتخاذ کنند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر