کد خبر: 76604
A

برگزاری نشست اضطراری پارلمان عراق/ انتشار پیش‌نویس قانون اخراج نظامیان آمریکا

جلسه اضطراری پارلمان عراق برای بررسی اخراج نیروهای آمریکایی از عراق آغاز شد.

برگزاری نشست اضطراری پارلمان عراق/ انتشار پیش‌نویس قانون اخراج نظامیان آمریکا

به گزارش دیده بان ایران؛   جلسه اضطراری پارلمان عراق برای بررسی اخراج نیروهای آمریکایی از عراق آغاز شد.

- «هادی العامری» رئیس ائتلاف الفتح به خبرگزاری رسمی عراق گفت که قیمت خون شهدای بی‌گناه در بغداد و قائم، خروج نیروهای آمریکایی از عراق و دستیابی به حاکمیت کامل ملی است.

وی ابراز امیدواری کرد که پارلمان تصمیم بگیرد نیروهای آمریکایی را از عراق خارج کند و از اعضای پارلمان خواست که به ندای مردم عراق پاسخ دهند.

العامری افزود: «در صورت عدم خروج آمریکایی‌ها، ما راهی جز مقاومت نداریم».

رئیس پارلمان عراق اعلام کرد که جلسه ویژه اختصاص داده شده به بحث در مورد تجاوز آمریکا علیه حاکمیت عراق روز یکشنبه برگزار می شود.

عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر روز جمعه از پارلمان خواست که براساس مفاد ماده (۵۸) قانون اساسی، جلسه فوق العاده‌ای برگزار کند تا «موضع رسمی عراق سازماندهی شود»  و تصمیم‌های لازم و قانونی لازم و اقدام‌های مناسب به شکلی که عزت، امنیت و حاکمیت عراق را حفظ کند،

عبدالمهدی گفت: ترور یک رهبر نظامی عراق که یک منصب رسمی دارد دشمنی علیه حاکمیت، دولت و مردم عراق است، انجام عملیات انحلال علیه چهره‌های رهبری عراق یا کشور همسایه دوست در خاک عراق یک نقض آشکار حاکمیت عراق، حمله آشکار به عزت این کشور و تشدید خطرناک تنش‌ها است که باعث ایجاد جنگ ویرانگر در عراق، منطقه و جهان می‌شود.

- «کاظم الصیادی»، نماینده پارلمان عراق امروز- یکشنبه- تأکید کرد که «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر عراق شخصا امروز در جلسه پارلمان به دلیل اهمیت آن شرکت خواهد کرد.

الصیادی گفت:‌ «عدم حضور نمایندگان کرد و سنی تا این لحظه ناامید کننده بوده و حتی نمایندگان شیعه نیز در سطح انتظار حاضر نشده‌­اند».

وی با درخواست از تشکل­‌های پارلمانی برای اخراج نمایندگان غایب تأکید کرد که سران سیاسی باید در این روز مهم حاضر می­‌شدند.

الصیادی افزود که نمایندگان پارلمانی کُرد و اهل سنت تاکنون در پارلمان حاضر نشدند.

- متن پیش‌نویس تهیه شده در پارلمان عراق که قرار است امروز در پاسخ به حمله تروریستی اخیر آمریکا و شهادت سردار «قاسم سلیمانی»، فرمانده سپاه قدس و «أبومهدی المهندس»،‌ جانشین فرمانده حشدالشعبی تصویب شود،‌ منتشر شد. 

متن این پیش‌نویس به این شرح است: پارلمان در جلسه تاریخ پنجم ژانویه با استناد به حکم ۵۹ ماده ۲ و حکم ۱ ماده ۱۰۹ قانون اساسی  و با توجه به وظیفه ملی و نظارتی پارلمان به عنوان نماینده همه مردم عراق این تصمیم را صادر کرده است: 

۱- الزام دولت عراق به لغو درخواست کمک ارائه شده به ائتلاف برای مبارزه با داعش در سال ۲۰۱۶ و پایان عملیات نظامی و جنگی در عراق و تحقق پیروزی. دولت عراق باید برای پایان حضور همه نیروهای بیگانه در خاک این کشور و ممانعت از استفاده از فضای عراق به هر دلیلی عمل کند. 

۲- دولت عراق به عنوان فرمانده کل نیروهای مسلح باید تعداد افراد فنی و آموزش‌دهندگان خارجی را که کشور به آنها نیاز داشته  و نیز اماکن حضور آنان، وظایفشان و مدت زمان دوره آنها را اعلام کند.

۳- دولت عراق از طریق وزارت خارجه باید به سازمان ملل و شورای امنیت علیه جنایت‌های آمریکا و نقض امنیت و حاکمیت کشور شکایت کند. 

۴- این قانون از زمان تصویب، اجرایی خواهد بود.

یک نماینده پارلمان عراق تأکید کرد که این پیش‌نویس قطعی نبوده و همچنان به اصلاح و تغییر نیاز دارد.

«احمد الکنانی» نماینده فراکسیون عراق امروز- یکشنبه- در کنفرانسی مطبوعاتی اعلام کرد که با  شدیدترین لحن،‌ موضع وزارت خارجه و «محمد علی الحکیم» وزیر خارجه را در قبال جنایت فجیع ترور «أبومهدی المهندس» جانشین فرمانده حشدالشعبی و مهمانش «سردار قاسم سلیمانی» ‌فرمانده سپاه قدس ایران را محکوم می­‌کنیم.

الکنانی در ادامه افزود: «ما هیچ بیانیه‌­ای از سوی وزارت خارجه برای احضار سفیر آمریکای شرور در عراق در قبال حادثه بزدلانه صبح جمعه گذشته مشاهده نکردیم، ما نمی­‌دانیم این وزارتخانه چه نقشی ایفا می­‌کند، چرا که هیچ تفاوتی بین معاهده‌­ها و منشورهای بین المللی قائل نیست».   

وی با اشاره به اینکه سمت، وظیفه است نه تشریفات، گفت: «ما از مردم عراق به دلیل رأی اعتماد به این وزیر عذر می‌­خواهیم».

گزارش‌ها حاکی از تاخیر یک ساعته در جلسه پارلمان عراق برای بررسی اخراج نیروهای آمریکایی است.

جلسه فوق العاده پارلمان عراق امروز- یکشنبه- به دلیل به حد نصاب نرسیدن تعداد نمایندگان، یک ساعت به تأخیر افتاد.

«محمد الحلبوسی»، رئیس پارلمان عراق لحظاتی پیش وارد پارلمان شد و مراسم عزاداری برای روح شهدای حمله تروریستی آمریکا برگزار کرد.

جلسه اضطراری پارلمان عراق برای بررسی اخراج نیروهای آمریکایی از عراق آغاز شد./ایلنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر