کد خبر: 76863
A

درخواست انگلیس برای بازگشت ایران به اجرای کامل برجام

وزیر امورخارجه انگلیس با بیان اینکه آنچه پیرامون برجام در آینده اتفاق می‌افتد را به دقت زیر نظر دارد، خواستار بازگشت ایران به اجرای کامل برجام شد.

درخواست انگلیس برای بازگشت ایران به اجرای کامل برجام

به گزارش دیده بان ایران؛ دومینیک راب، وزیر امورخارجه انگلیس پس از آنکه ایران در هفته جاری گام نهایی خود در راستای کاهش تعهدات برجامی‌اش را اعلام کرد، گفت که به دقت آنچه پیرامون توافق هسته‌ای اتفاق می‌افتد را زیر نظر دارد.

وی با ادعای اینکه ایران به توافق هسته‌ای عمل نمی‌کند، خاطر نشان کرد که می‌خواهد شاهد بازگشت تهران به اجرای کامل این توافق باشد.

راب با ادعای اینکه انگلیس به‌طور آشکارا به برجام پایبند بوده است، مدعی شد: اما به نقطه‌ای رسیدیم که عدم ‌پایبندی در بیشتر گام‌های برداشته شده توسط ایران بسیار حاد بوده، به گونه‌ای که ما به دقت اتفاقات بعدی را زیر نظر خواهیم داشت.

بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس پیشتر تاکید کرده بود که لندن کماکان از توافق هسته‌ای حمایت خواهد کرد و به‌علاوه آن را بهترین راه برای جلوگیری از گسترش برنامه هسته‌ای ایران دانسته بود.

به گزارش ایسنا، دونالد ترامپ رییس‌جمهور آمریکا چهارشنبه شب در سخنرانی خود در کاخ سفید با اشاره به کشورهای عضو برجام گفت: زمان آن فرا رسیده است که انگلیس، آلمان، روسیه، فرانسه و چین واقعیت را به رسمیت بشناسند؛ آنها باید از آنچه که از برجام باقی مانده جدا شوند و عقب‌نشینی کنند و ما روی توافقی با ایران کار خواهیم کرد که جهان را امن‌تر می‌کند.

دولت آمریکا در سال 2018 به‌طور یک‌جانبه از برجام خارج شد و تحریم‌ها علیه ایران را بازگرداند. این اقدام آمریکا با مخالفت سایر کشورها به‌ویژه طرف‌های دیگر این توافق مواجه شد.

جمهوری اسلامی ایران پس از گذشت یک سال از نقض توافق توسط واشنگتن و قصور اروپایی‌ها برای جبران بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه کشورمان اعلام کرد که طبق مفاد برجام اجرای تعهدات هسته‌ای‌اش را به صورت گام به گام کاهش خواهد داد.

در همین راستا، دولت ایران روز یک‌شنبه طی بیانیه‌ای گام پنجم و نهایی کاهش تعهدات ایران در برجام را اعلام کرد. ازین‌رو، جمهوری اسلامی دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی سازی، درصد غنی سازی، میزان مواد غنی شده، و تحقیق و توسعه) مواجه نیست.

وزیر امورخارجه کشورمان با اشاره به گام پنجم ایران در کاهش تعهدات برجامی تاکید کرد که این اقدام در چارچوب برجام برداشته شده است.

محمد جواد ظریف خاطر نشان کرد: به عنوان پنجمین و آخرین گام جبرانی ذیل پاراگراف ۳۶ برجام، از این پس، تعداد سانتریفیوژها هیچ محدودیتی نخواهد داشت. این گام در چارچوب برجام است و همه پنج گام در صورت اجرای موثر تعهدات متقابل، برگشت‌پذیر است. همکاری کامل ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه خواهد یافت./ اسپوتنیک

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر