کد خبر: 78909
A

چین مسلمانان اویغور را به بهانه ریش یا حجاب زندانی می‌کند؟

مدارک محرمانه جدید که به بیرون درز کرده ابعاد تازه‌ای از تلاش دولت چین برای سرکوب مسلمانان اویغور در این کشور را برملا کرده است. این که چه طور ایغورها به عللی چون بلند کردن ریش، روسری و حجاب و یا حتی جستجوهای اینترنتی بازداشت شده‌اند.

چین مسلمانان اویغور را به بهانه ریش یا حجاب زندانی می‌کند؟

به گزارش دیده بان ایران؛ این مدارک جدید که بی‌بی‌سی آنها را دیده قوی‌ترین شواهدی هستند که دریچه‌ای به برنامه دولت چین در سرکوب صدها هزار مسلمانان ایغور می‌گشاید؛ به نحوه تحت نظر گرفتن صدها هزار ایغوری که در شبکه‌ای از اردوگاه‌های کار اجباری و شبیه زندان نگه‌داری می‌شوند.

بخشی از این ۱۳۷ صفحه مدارک شامل اطلاعات بسیار جزئی از زندگی شخصی بیش از ۳۰۰۰ نفر از ساکنان شیانجینگ در غرب چین است؛ اطلاعاتی چون سبک زندگی افراد، زمان‌ عبادت کردن، نحوه لباس پوشیدن، رفت و آمدها و رفتار خانواده آنها و ارتباطاتشان.

پکن می‌گوید همه این اقدامات را با هدف پیش‌گیری از “اسلام افراطی و تروریسم” انجام می‌دهد.

این مدارک از طریق همان منبع افشاگری درز پیدا کرده که سال گذشته هم اطلاعات حساس محرمانه‌ای را به رغم خطرات جانی و شخصی فراوان، درباره سرکوب ایغورها منتشر کرده بود.

دکتر آدرین زنز، از محققان ارشد بنیاد حفظ آثار قربانیان کمونیسم در شهر واشنگتن، پایتخت آمریکا، می‌گوید اسناد جدید درز پیدا کرده معتبر و واقعی‌اند.
او گفته: “این مدارک برجسته قوی‌ترین اسنادی هستند که تاکنون من دیده‌ام و نشان می‌دهد که چه طور پکن به طور فعالانه و مداوم به دنبال سرکوب و آزار و اذیت افراد است آن هم تنها به دلیل این که آنها آداب و رسوم معمولی منطبق بر باورها و اعتقادات‌شان را انجام می‌داده‌اند.”

دکتر زنز یکی از این اردوگاه‌ها که در مدارک جدید به آن اشاره شده است را “کمپ آموزشی شماره چهار” شناسایی کرده که سال گذشته دولت چین به بی‌بی‌سی اجازه بازدید از آنجا را تحت کنترل تدابیر امنیتی داده بود.

بسیاری از جزئیات ارایه شده در مدارک جدید با یافته‌های بی‌بی‌سی از این اردوگاه مطابقت می‌کند؛ جزئیاتی که برای محفوظ نگه داشتن اطلاعات حساس قلم گرفته شده است.

این مدارک جدید شامل اطلاعات درباره ۳۱۱ نفر است. اطلاعات مربوط به عادات و رفتارهای مذهبی آنها، دوستان و همسایگان آنها و صدها نفر از اقوام و اعضای خانواده آنها.

در پایان پرونده هر کدام از این افراد حکم صادر شده درباره آنها دیده می‌شود که تصریح می‌کند آیا آنها می‌توانند از اردوگاه آزاد شوند یا باید همچنان آنجا بمانند و یا حتی کسانی که پیش‌تر آزاد شده بودند به علت ادامه رفتارهایشان باید دوباره به کمپ بازگردانده شوند.

این مدارک آشکارا نشان می‌دهند که چه طور در ادعای دولت چین تناقض وجود دارد و این که این اردوگاه‌های بسیار متفاوت از آنند که تنها یک مرکز بازآموزی باشند.

دکتر زنز در یادداشتی که درباره این مدارک نوشته گفته بررسی آنها به درک عمیق‌تری از نیت دولت چین برای سرکوب ایغورها خبر می‌دهد.

“دقت در نحوه اداره و جزئی‌نگری دستورالعمل‌ها در این کمپ‌ها به شما برای درک آنچه در مغز طراحان این اردوگاه‌ها کمک می‌کند.”

در یکی از این مدارک آمده که یک زن ۳۸ ساله تنها به علت این که حجاب بر سر کرده دوباره به یکی از این اردوگاه‌ها فرستاده شده است.

در موارد دیگر افراد فقط به علت درخواست دریافت گذرنامه تحت نظر قرار گرفته‌اند و دولت چین تصمیم آنها برای خروج از کشور را نشانی از “افراطی‌گرایی در شیانجینگ” دانسته است./ انصاف نیوز به نقل از BBC

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر