کد خبر: 79549
A

روسیه و ترکیه در لبه یک جنگ تمام عیار؟

یک کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به رخدادهای اخیر در ادلب سوریه و کشته شدن چندین نظامی ترکیه گفت: روسیه و ترکیه در لبه جنگ تمام عیار در ارتباط با موضوع سوریه قرار گرفته‌اند.

روسیه و ترکیه در لبه یک جنگ تمام عیار؟

به گزارش دیده بان ایران؛ احمد دستمال‌چیان در گفت‌وگویی با اشاره به تحولات این روزهای منطقه ادلب سوریه گفت: بحران ادلب روز به روز ابعاد جدیدتر و گسترده‌تری به خود می‌گیرد و این موضوع ناشی از عملکرد غیر صحیح ترکیه است. ترکیه مخصوصا شخص آقای اردوغان به دنبال احیای خلافت عثمانی هستند و از دیرباز نسبت به سوریه به عنوان اولین پایگاه گسترش خلافت عثمانی نظر داشته است.

وی با بیان اینکه ترکیه از همان ابتدای تحولات سوریه با این رویکرد وارد این عرصه شد و تاکنون این رویکرد ادامه داشته است، افزود: از دیگر سو از نظر تاریخی نیز ترکیه نسبت به منطقه ادلب ادعای ارضی دارد.

این دیپلمات پیشین کشورمان با اشاره به برگزاری روند آستانه با حضور ایران، روسیه و ترکیه طی دو سه سال اخیر گفت: ترک‌ها در روند آستانه به دنبال این بودند که در قبال امتیازاتی که می‌دهند امتیازاتی نیز بگیرند و در همین چهارچوب موظف بر نظارت بر آتش بس در ادلب شدند ولی این ماموریت را انجام ندادند و در همین راستا تلاش کردند حضور نظامی خود در ادلب را نیز افزایش دهند. در واقع آنها بر خلاف توافقی که کرده بودند رفتار کردند و این موضوع باعث شد که دولت مرکزی سوریه خود تصمیم بگیرد که وارد مبارزه با گروه‌های تروریستی مورد حمایت ترکیه در ادلب شود.

وی با اشاره به عملکرد اردوغان در ارتباط با موضوع ادلب گفت: این عملکرد باعث شده که روسیه و ترکیه در لبه جنگ تمام عیار در مورد سوریه قرار بگیرند چرا که روسیه به هیچ وجه در ارتباط با حضور گروه‌های تروریستی در منطقه ادلب کوتاه نمی‌آید و در جهت منافع ملی روسیه نیست که تروریست‌ها در شمال سوریه بمانند. مسکو این موضوع را صراحتا به ترکیه گفته است و اگر ترکیه به این موضوع تمکین کند و در این ارتباط با روسیه همکاری کند ممکن است راه میان بری بین روسیه و ترکیه در مورد موضوع ادلب به وجود آید ولی اگر توافقی حاصل نشود این دو کشور در لبه جنگ تمام عیاری در مورد موضوع سوریه قرار می‌گیرند.

دستمال‌چیان در مورد عملکرد ایران در ارتباط با این بحران نیز گفت: ایران در این مدت تلاش کرده است که با وساطت و میانجیگری موضوع را حل کند. در همین چهارچوب آقای ظریف چندی پیش در حاشیه اجلاس امنیتی مونیخ با وزیر خارجه ترکیه دیدار کرد و پیشنهاد داد که نشست سران ایران، ترکیه و روسیه در تهران در ارتباط با موضوع ادلب برگزار شود. چاووش اوغلو در آن جلسه با این موضوع موافقت کرده ولی گویی دولت ترکیه در مجموع موافقت خود را با این موضوع اعلام نکرده است.

وی ادامه داد: ایران در چهارچوب روابط همسایگی خود در تلاش است که از تنش موجود در منطقه بکاهد و در همین چهارچوب نیز روز جمعه بیانیه‌ای را نیز در مورد تحولات اخیر در ادلب منتشر کرد./ ایسنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر