کد خبر: 81754
A

جمال ساداتیان: الکاظمی هم مثل الزرفی آمریکایی است

سید جلال ساداتیان کارشناس مسائل منطقه ای : «بچه شیعه‌ها یعنی ائتلاف قانون و صدر و مجموعه این‌ها به دنبال نخست وزیری نعیم السهیل هستند و آقای کاظمی که رئیس اطلاعات عراق بود از سوی رئیس جمهور و بیشتر تحت فشار آمریکایی‌ها معرفی شد. البته آن‌ها بیشتر حامی الزرفی بودند که علنی‌تر از الکاظمی آمریکایی است اما مجموعه جریاناتی که اکثریت را در پارلمان عراق دارند، نپذیرفتند.»

 جمال ساداتیان: الکاظمی هم مثل الزرفی آمریکایی است

 به گزارش سایت دیده بان ایران؛ کشمش‌ها بر سر تعیین نخست وزیر در عراقی در حالی ادامه دارد که ایران کاملا سکوت پیشه کرده است و رئیس جمهور در این کشور بر انتصاب گزینه مورد نظر خود که از قضا گرایشات آمریکایی دارد، اصرار دارد. حالا الزرفی نشد که الکاظمی! ایران اما مساله را به تصمیمان شیعیان عراق واگذاشته و اصلا مایل نیست که به حساسیت‌های موجود در میان این گروه از عراقی‌ها دامن بزند. به این ترتیب صبر پیشه کرده و امیدوار است که اکثریت پارلمان عراق زمینه نخست وزیر نعیم السهیل را فراهم آورند و زمینه برای افزایش روابط دو کشور و نفوذ بیشتر ایران در عراق فراهم شود. سید جلال ساداتیان کارشناس مسائل منطقه پیش بینی درباره آینده عراق را سخت می‌داند اما معتقد است که سکوت ایران بهترین موضع بوده است.

او در گفت‌وگو با «آزادی» درباره آخرین تحولات عراق گفت: «بچه شیعه‌ها یعنی ائتلاف قانون و صدر و مجموعه این‌ها به دنبال نخست وزیری نعیم السهیل هستند و آقای کاظمی که رئیس اطلاعات عراق بود از سوی رئیس جمهور و بیشتر تحت فشار آمریکایی‌ها معرفی شد. البته آن‌ها بیشتر حامی الزرفی بودند که علنی‌تر از الکاظمی آمریکایی است اما مجموعه جریاناتی که اکثریت را در پارلمان عراق دارند، نپذیرفتند. بر این اساس باید منتظر ماند و دید کهاین کشمکش در نهایت به کجا می‌رسد.

وی افزود: « در موضوع الزرفی رئیس جمهور تهدید به استعفا کرد و وقتی به این تهدید توجه نشد از حرف خود عقب نشینی کرد، حالا هم ایستاده تا الکاظمی را نخست وزیر کند».

ساداتیان تاکید کرد: « در ادامه تحولات اگر آن‌ها موفق شوند که نخست وزیر با گرایش دیگری منصوب کنند، این کشمکش‌ها به نوعی ادامه خواهد یافت اما اگر شیعیان که به نوعی مورد حمایت ایران هستند، موفق شوند وضعیت تفاوت خواهد داشت. البته ایران اعلام کرده که ما در مسائل داخلی عراق دخالت نمی‌کنیم و مساله مربوط به خود عراقی‌ها است اما به هرحال ایران عنصر تاثیرگذای است و اینکه نخست وزیر در عراق گرایش آمریکایی داشته باشد یا گرایش مستقل در مسائل منطقه اثرگذار است. روشن است که اگر فردی با گرایش مستقل روی کار باشد طبیعتا ایران جایگاه خاص خود را خواهد شد ولی اگر به سمت آمریکایی‌ها بروند، کشمکش‌ها بیشتر خواهد شد و مشکلات فراوانی ایجاد خواهد شد».

ساداتیان در پاسخ به اینکه گزینه مورد نظر ایران کیست؟ گفت: « آنچه شیعیان دنبال آن هستند آقای نعیم السهیل است. در واقع علاقه مندی شیعیان عراق به او بیشتر است چون فکر می‌کنند که او منافع عراق را بیشتر تامین می‌کند. اما اگر کسانی که شیعیان مایل نیستند مثل الزرفی که کاملا و واضح گرایش آمریکایی داشت یا این آقای کاظمی که مسئول اطلاعات عراق بود روی کار بیایند مشکلاتی ایجاد می‌شود.»

وی درباره اینکه احتمال توافق درباره الکاظمی چقدر است، گفت: « فکر نمی‌کنم که با الکاظمی هم به توافق برسند زیرا بر سر سهم بندی‌های تعداد وزرا حتما به مشکل خواهند خرد و کمشکش‌ها بیشتر می‌شود. البته کردها و سنی‌ها با نعیم‌السهیل مشکلا دارند».

ساداتیان پیش‌بینی درباره نتیجه این تحولات را سخت دانست و گفت:« با این وضعیت نمی‌توان قاطع گفت که چه اتفاقی می‌افتد. طبیعتا ایران به دلیل اینکه با شیعیان روابط صیمانه تری دارد - نه اینکه با کردها و اهل تسنن مشکل داشته باشد، اما با شیعیان رابطه بهتری دارد – سکوت کرده تا ببیند که شیعیان به چه نتیجه‌ای می‌رسند. ایران خیلی دخالت نمی‌کند زیرا در میان خود شیعیان نیز حساسیت‌هایی نسبت به مواضع ایران وجود دارد. به همین خاطر است که ایران اظهار بی‌نظری کرده و آقای امیرعبداللهیان گفته که مساله تعیین نخست وزیر مساله داخلی ایران است و ایران دخالت نمی‌کند».

این تحلیلگر مسائل منطقه تاکید کرد: «پیش بینی ماجرا را در این مقطع سخت می‌دانم چون آنکه باید طبق قانون نخست وزیر را معرفی کند رئیس جمهور است و رئیس جمهور هم خیلی تا اینجا از خود میل به کسب رضایت شیعیان نشان نداده و البته بدون تایید آن‌ها یعنی پارلمان هم نمی‌تواند کاری کند. اما شاید به این امید بوده است که بتواند از اختلافات بین شیعیان استفاده کند و آنچه را که می‌خواهد به تصویب برساند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر