کد خبر: 84736
A

مهدی‌ ذاکریان، تحلیلگر مسائل بین‌الملل: فرق زیادی بینِ ترامپ و بایدن نیست

مهدی‌ ذاکریان گفت: ساختار سیاسی آمریکا و نوع نگاهِ از بالا به پایینی که به جامعه جهانی دارد ما را به این نتیجه می‌رساند که فرق زیادی در انتخاب شدن دونالد ترامپ یا جو بایدن نیست.

مهدی‌ ذاکریان، تحلیلگر مسائل بین‌الملل: فرق زیادی بینِ ترامپ و بایدن نیست

به گزارش سایت دیده بان ایران, - آمریکا تا چند ماه دیگر درگیر یکی از مهم‌ترین دوره‌های انتخابات ریاست‌جمهوری در این کشور می‌شود. انتخابات آمریکا در حالی پنج ماه دیگر برگزار می‌شود که دونالد ترامپ نسبت به چند ماه گذشته شرایط دشواری برای ماندن در کاخ سفید دارد. شیوع ویروس کرونا و البته تبعات کشته شدن یک سیاهپوست به دست پلیس آمریکا و واکنش دونالد ترامپ به این اتفاق، به طور آشکاری نظرسنجی‌های انتخاباتی آمریکا را به نفع جو بایدن تغییر داده است. این وضعیت به گونه‌ای پیش رفته که دونالد ترامپ برای تمدید موقعیت جنجالی‌اش شرایط سختی پیدا کرده است.

مهدی‌ ذاکریان، تحلیلگر مسائل بین‌الملل، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین اظهار داشت: جامعه آمریکا همواره جامعه‌ دو‌قطبی پنهانی بود؛ یعنی از زمان پیدایش آمریکا همه برابر بودند، بعضی‌ها برابرتر! به عنوان نمونه،‌ در ایالات متحده هیچ سیاهپوستی به عنوان رئیس‌جمهوری یا وزیر امور خارجه روی کار نیامده است. البته احتمالاً می‌گویید، مگر باراک اوباما سیاهپوست نبود؟ اما آقای اوباما هم حرف‌هایی داشت که سفیدها داشتند و دقیقاً تفکر آنها را پیگیری می‌کرد به طوری که در سال‌های 2008 تا 2016 هم حقوق اقلیت‌هایی چون سیاه‌ها، مسلمانان و... نادیده گرفته می‌شد. در واقع فرایند، همان فرایند حاکم بر تفکر قطب پنهان در آمریکا بود. قطبی که همواره از سرمایه‌داری، یک‌جانبه‌گرایی و انزواگرایی حمایت می‌کند و نگاه برتری به همه، حتی کنوانسیون‌های بین‌المللی، دارد. چون  بر این اعتقاد اصرار دارند که ارزش‌ها و مبانی آمریکا برتر از نوع نگاهی است که در جهان جریان دارد.

 

او در ادامه گفت: البته باید اذعان داشت، ترامپ قطب پنهان آمریکا را به قطب آشکار تبدیل کرد. در واقع رئیس‌جمهوری آمریکا جامعه را به دوقطبی تبدیل کرد و این 2 قطب را به رودررویی با یکدیگر فرا خواند. به همین دلیل در حادثه قتل «جورج فلوید» قطب معترض به خیابان‌ها روانه شده و صدای اعتراضی‌اش را بلند کرده است.

 

این استاد دانشگاه توضیح داد: همچنین در آن قطبی که به ترامپ تعلق دارد عده‌ای از بزرگان و اندیشمندان اعتقادشان این است که آشکار شدن دوقطبی موجب ضررشان شده و مانع‌هایی پیش رویشان گذاشته است. بدین ترتیب ترامپ در شرایطی قرار گرفته است که هم از درون ریزش رأی داشته باشد و هم در مقابل قطب دوم که معمولاً در جامعه آمریکا نادیده گرفته می‌شود ضربه بخورد. چنین حالتی شانس این چهره جنجالی را برای توفیق در انتخابات 2020 روزبه‌روز کمتر می‌کند. البته بعید نیست تا روز برگزاری انتخابات، ترامپ با اقدامات و تحرکاتی دوباره شانس بالایی برای پیروز شدن به دست آورد.

 

ذاکریان ادامه داد: نکته روشن این است که کشتار ناشی از کروناویروس و همچنین بی‌کفایتی ترامپ در مدیریت شرایط و همچنین کشته شدن یک شهروند سیاهپوست به مساله خروج غیرمنطقی آمریکا از برجام اضافه شد تا ترامپ با اضطراب زیادی به فکر روز انتخابات و انتخاب مردم باشد.

 

او سپس توضیح داد: البته درباره بیشتر شدن شانس جو بایدن می‌توان چنین گفت که مدیریت اجرایی جامعه آمریکا در هیچ مقطعی به نفع مدیریت نظام بین‌الملل نبوده است؛ به عنوان مثال حتی در دوره اوباما و کلینتون هم مخالفت با اسرائیل و کشتار مردم غزه و... با واکنش دولت آمریکا مواجه می‌شد؛ یعنی بایدن نیز همانند ترامپ است. همچنین باید اذعان داشت، جو بایدن و اساساً دموکرات‌ها هم در مساله کرونا کار خاصی انجام نداده‌اند و اگر اکنون امید زیادی به پیروزی در انتخابات دارند، امیدشان ریشه در بی‌کفایتی و نالایقی ترامپ دارد.

 

مهدی ذاکریان در پایان گفت: ساختار سیاسی آمریکا و نوع نگاهِ از بالا به پایینی که به جامعه جهانی دارد ما را به این نتیجه می‌رساند که فرق زیادی در انتخاب شدن دونالد ترامپ یا جو بایدن نیست.

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر