کد خبر: 84825
A

روزنامه «نیزاواسیمایا گازیتا»: مجلس یازدهم روحیه ضد روحانی دارد

روزنامه «نیزاواسیمایا گازیتا» طی تحلیلی به خوانندگان خود خبر داد، 75 درصد از اعضای دوره جدید مجلس ایران از جریان‌های محافظه‌کاری هستند که دولت اصلاح‌طلب فعلی را مورد انتقاد قرار می‌دهند

روزنامه «نیزاواسیمایا گازیتا»: مجلس یازدهم روحیه ضد روحانی دارد

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ روزنامه «نیزاواسیمایا گازیتا» طی تحلیلی به خوانندگان خود خبر داد، 75 درصد از اعضای دوره جدید مجلس ایران از جریان‌های محافظه‌کاری هستند که دولت اصلاح‌طلب فعلی را مورد انتقاد قرار می‌دهند.

 

«ایگور سوبوتین» نویسنده این تحلیل معتقد است، این ترکیب نگرانی‌های شدیدی را نه تنها در مورد سرنوشت رئیس‌جمهور بلکه تمام دولت فعلی به وجود می‌آورد به خصوص که کابینه فعلی ایران در نیم‌قدمی اجبار به گرفتن رأی اعتماد مجدد از مجلس قرار دارد.

 

در بخشی از این تحلیل آمده است: معمولاً در شرایط بحران، قوه مجریه در ایران هدف اصلی انتقادات به ویژه از سوی جریان‌های محافظه‌کار قرار می‌گیرد.

 

به عنوان مثال، مسئولیت اصلی مدیریت مساله افزایش قیمت بنزین در سال گذشته یا حتی تظاهراتی که بر اثر آن به وقوع پیوست، متوجه دولت است.

 

نیکیتا ساماگین کارشناس امور خارجی مجلس روسیه که در ایران اقامت دارد در گفت‌وگویی با گازیتا تاکید کرد: اگر به دوره قبلی پارلمان یعنی دوره دهم آن نگاه کنیم، توازن قدرتی به نفع رئیس‌جمهور برقرار بود، با این حال حتی این مجلس نیز طی 2 سال گذشته مشکلات بسیار زیادی برای روحانی به وجود آورد.

 

او افزود: در برابر شرایط پیچیده‌ای قرار داریم زیرا در حال حاضر دولت فعلی در آستانه اجبار به گرفتن رأی اعتماد مجدد از مجلس است، زیرا بر اساس اصل 136 قانون اساسی ایران، در صورتی که نیمی از اعضای کابینه در یک دوره تغییر پیدا کنند تمامی دولت مستعفی محسوب می‌شود.

 

امروز از میان 19 وزیر کابینه ایران 9 وزیر در دوره دوم ریاست جمهوری روحانی تغییر پیدا کرده‌اند و کافی است تنها یک وزیر استعفا کند تا این سازوکار فعال شود.

 

به اعتقاد این کارشناس، در صورتی که این امر محقق شود اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی است که چنین اتفاقی به وقوع می‌پیوندد. مساله حائز اهمیت این است که تنها یک سال از دوره حضور روحانی در ریاست‌جمهوری باقی مانده، اما بعید نیست بزرگان با نوعی اجماع پادرمیانی کنند تا این دوره به آرامی و بدون تنش به پایان رسد.

منبع: اعتماد آنلاین

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر