کد خبر: 85005
A

فارن‌پالیسی: ترامپ می‌خواهد کار برجام را پیش از انتخابات یکسره کند

فارن‌پالیسی نوشت: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، برای یکسره کردن کار برجام قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر عجله دارد.

فارن‌پالیسی: ترامپ می‌خواهد کار برجام را پیش از انتخابات یکسره کند

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ یک رسانه آمریکایی بامداد شنبه گزارش داده «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا با شتابزدگی به دنبال کشتن توافق هسته‌ای برجام قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری در ماه نوامبر است.

نشریه «فارن‌پالیسی» با اشاره به اینکه نزاع میان ایالات متحده آمریکا و طرف‌های باقی‌مانده در برجام بر سر این توافق داغ شده نوشته، نتیجه این مجادله نه فقط بقا یا زوال این توافق هسته‌ای بلکه آینده شورای امنیت سازمان ملل و توانایی‌اش برای مهار بازیگران بد را نیز شکل خواهد داد.

 

مقام‌های دولت آمریکا در هفته‌های گذشته گفته‌اند در تلاش برای جلب نظر موافق اعضای شورای امنیت برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران در اکتبر سال جاری میلادی هستند.

 

واشنگتن تهدید کرده در صورتی که در تمدید این تحریم‌ها ناکام شود تلاش برای بازگرداندن کلیه تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران از طریق رجوع به یکی از مفاد برجام موسوم به «ساز و کار بازگشت خودکار تحریم‌ها» را در دستور کار قرار خواهد داد.

 

این در حالی است که کشورهای مختلف اعم از روسیه، چین و کشورهای اروپایی تصریح کرده‌اند آمریکا اردیبهشت‌ماه سال 1397 از برجام خارج شده و از حقی برای استفاده از مفاد این توافق و قطعنامه تأییدکننده آن (قطعنامه 2231) در شورای امنیت برخوردار نیست.

 

مقام‌های آمریکایی، از سوی دیگر ادعا می‌کنند متن قطعنامه 2231 از ایالات متحده به عنوان یکی از طرف‌های مشارکت‌کننده در توافق هسته‌ای نام می‌برد و به همین سبب آنها علی‌رغم خروج از برجام از حق قانونی برای استفاده از بندهای این توافق برخوردار هستند.

 

فارن‌پالیسی تأکید کرده این مناقشه علاوه بر حیات توافق هسته‌ای ایران مشروعیت شورای امنیت سازمان ملل را هم با تهدید مواجه کرده است.

 

«ریچارد نفیو»، مقام سابق وزارت خارجه آمریکا که یکی از اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای آمریکا در زمان مذاکرات برجام بود گفت: «برای کسانی که با برجام مخالفند و چندان دل خوشی هم از سازمان ملل ندارند این فرصتی طلایی است که با یک تیر دو نشان بزنند.»

 

وی اضافه کرد: «در بدترین سناریوی ممکن این توافق از بین می‌رود و سازمان ملل به نهادی منسوخ و خنثی تبدیل می‌شود که البته اینها برای دولت ترامپ اتفاقات بدی نیستند.»

 

فارن‌پالیسی نوشته به نظر می‌رسد دولت ترامپ با در پیش گرفتن سیاست زمین سوخته در صدد است اطمینان حاصل کند صرفنظر از نتیجه انتخابات ماه نوامبر چیزی از برجام باقی نمی‌ماند.

 

«کلسی داونپورت»، کارشناس ارشد مسائل کنترل تسلیحاتی در آمریکا گفت: «هدف این سیاست این است که برجام تکه‌تکه شده و اطمینان حاصل شود که دولت بعدی نمی‌تواند آن را دوباره سر هم کند.»

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر