کد خبر: 86015
A

امیرعلی ابوالفتح کارشناس مسائل آمریکا: دموکرات‌ها مسبب پیروزی ترامپ هستند

احساس پیروزی کاذب از جمله تهدیداتی است که دموکرات ها را با تهدید مواجه کرده و می تواند بر میزان درصد آرای آنان تأثیر مهمی بگذارد. در آن سو در حالی که محافظه کاران قدرت را در دست دارند تلاش های زیادی دارند و به نظر می رسد برای هر تک رأی در حال جنگیدن هستند. اینکه دونالد ترامپ ریسک برگزاری تجمعات انتخاباتی را به جان می خرد نشان دهنده جنگ تن به تن جمهوری خواهان برای کسب کرسی قدرت است.

امیرعلی ابوالفتح کارشناس مسائل آمریکا: دموکرات‌ها مسبب پیروزی ترامپ هستند

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ کتاب جدید بولتون در خارج از آمریکا به نسبت با استقبال بیشتری در داخل روبرو بوده است. این به معنای عدم توجه اذهان عمومی به این کتاب نیست. در عرصه داخلی شاهد قطبی شدن آمریکا هستیم و طرفداران دونالد ترامپ به اظهارات جان بولتون و آنچه که در خاطرات او آمده است اعتنایی ندارند و کتاب او را کینه ورزی و تسویه سیاسی تلقی می کنند که با چاشنی انتقام گیری همراه است. بنابراین افرادی که تصمیم دارند در انتخابات به دونالد ترامپ رأی دهند این کتاب را روایتی غیرقابل اثبات می دانند و انتشار و یا عدم انتشار این کتاب تأثیری در تغییر موضع آنان ندارد.

در خصوص دموکرات ها نیز مساله به همین شکل است و از مدت ها قبل تصمیم گرفته اند تا به ترامپ رأی ندهند. دموکرات ها حتی از جان بولتون انتقاد نیز می کنند چرا که بر این باورند وی می توانست در جلسات استیضاح این مطالب را بیان کند، اما برای اینکه کتابش به فروش رود حاضر به شهادت علیه ترامپ در کنگره نشد. بنابراین به نظر نمی رسد که این اقدام صفوف دشمنان ترامپ را تقویت کند و تأثیر بسزایی در انتخابات داشته باشد.

طیف خاکستری که به دور از تعصبات حزبی هستند مسائل مهمتری را برای انتخاب نامزد ایده آل خود در نظر می گیرند. موضوع بحران سلامت، بیکاری، وضعیت اقتصادی، تبعیض نژادی و غیره بسیار سرنوشت سازتر و حیاتی تر از آن هستند که این قشر از مردم بخواهند کتاب جان بولتون را مرجعی برای قضاوت و تصمیم گیری در نظر بگیرند.

اگر کتاب جان بولتون در ماهی چون اکتبر منتشر می شد می توانست تاثیرگذارتر باشد و تهدیدهایی را متوجه ترامپ کند، اما 4 ماه آینده ممکن است آبستن حوادث مهمی باشد. اینکه مناظره های جو بایدن و دونالد ترامپ چگونه پیش خواهد رفت و مباحث اولویت دار مانند بیکاری های حاصل از بحران شیوع ویروس کرونا، تبعیض نژادی و غیره به کجا خواهد رسید همگی تعیین کننده خواهند بود. تا ماه اکتبر نیز بخش های عمده کتاب بولتون به فراموشی سپرده خواهد شد و مردم آمریکا دیگر به یاد نخواهند داشت که چه مواردی مطرح شده است.

از سویی شاهد هستیم که در روزها و هفته های اخیر میزان محبوبیت جو بایدن رقیب اصلی ترامپ افزایش یافته است، اما نکته ای که در این زمینه باید مدنظر قرار داد این است که نباید نظرسنجی های صورت گرفته را مرجع اصلی دانست؛ البته این به معنای غیرقابل اطمینان بودن آنها نیست اما باید توجه داشته باشیم که 138 تن از نمایندگان منتخبین مردم آمریکا در نهایت رئیس جمهور را انتخاب می کنند. ضمن اینکه ترکیب آرای الکترال است که برنده شدن و یا باخت یک نامزد را تعیین می کند. تجربه سال 2016 را به یاد داریم که هیلاری کلینتون در اکثر نظرسنجی ها پیشتاز بود و در انتخابات نیز آمار قابل توجهی از آرای مردمی را کسب کرد اما در نهایت به کاخ سفید راه نیافت چرا که ترکیب آرای الکترال سرنوشت دیگری را رقم زد.

اما از این واقعیت نیز نباید غافل شویم که بحران سلامت، بیکاری و شیوع ویروس کرونا دونالد ترامپ را متوجه تهدیدهایی کرده و به جایگاه او لطمه زده است. شاید تا اوایل سال 2020 درصد شانس پیروزی ترامپ در نزد افکار عمومی بسیار بالا بود، اما با بحران های ایجاد شده شانس او به مراتب کاهش یافته اما مهمتر اینکه با اطمینان زیادی نیز نمی توان دموکرات ها برنده نهایی قلمداد کرد. به دلیل بحران بیماری کوویدـ19 تا به این لحظه دموکرات ها موفق نبوده اند تا کمپین مبارزاتی موفق و کارسازی را داشته باشند. عدم ارائه برنامه های جذاب از سوی آنها و اقناع مردم در این زمینه که بر خلاف سنت سیاسی می توانند رئیس جمهوری را تک دوره ای کنند سبب شده تا منفعلانه عمل کرده و مسیر دشواری برای پیروزی مقابل آنان باشد. احساس پیروزی کاذب از دیگر تهدیداتی است که دموکرات ها را با تهدید مواجه کرده و می تواند بر میزان درصد آرای آنان تأثیر مهمی بگذارد. در آن سو در حالی که محافظه کاران قدرت را در دست دارند تلاش های زیادی دارند و به نظر می رسد برای هر تک رأی در حال جنگیدن هستند. اینکه دونالد ترامپ ریسک برگزاری تجمعات انتخاباتی را به جان می خرد نشان دهنده جنگ تن به تن جمهوری خواهان با دموکرات ها برای کسب کرسی قدرت است. احساس سرخوشی و قدرت کاذب دموکرات ها سبب شد تا در روزهای اخیر باراک اوباما رئیس جمهور اسبق آمریکا هشدارهایی را در این زمینه بدهد. وی تاکید کرد که دموکرات ها نباید اشتباه سال 2016 را مرتکب شوند و احساس پیروزی کنند. بنابراین می توان پیش بینی کرد که در صورت توجه نکردن دموکرات ها و عدم احساس خطر چه بسا ترامپ بتواند در این فضای سرد و یخ زده کمپین دموکرات ها بار دیگر بتواند جایگاه خود را در کاخ سفید به مدت 4 سال دیگر تثبیت کند.

*کارشناس مسائل آمریکا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر