کد خبر: 86315
A

دیوان عالی ترکیه تصمیم‌گیری برای تغییر کاربری ایاصوفیه را به تعویق انداخت

دیوان عالی ترکیه روز پنج‌شنبه تصمیم‌گیری برای تغییر کاربری ایاصوفیه از موزه به مسجد را برای ۱۵ روز به تعویق انداخت. این تصمیم بعد از جلسه استماع ۱۷ دقیقه‌ای گرفته شده است.

دیوان عالی ترکیه تصمیم‌گیری برای تغییر کاربری ایاصوفیه را به تعویق انداخت
به گزارش سایت دیده بان ایران؛ دیوان عالی ترکیه روز پنج‌شنبه تصمیم‌گیری برای تغییر کاربری ایاصوفیه از موزه به مسجد را برای ۱۵ روز به تعویق انداخت.

 

این تصمیم بعد از جلسه استماع ۱۷ دقیقه‌ای گرفته شده است.

 

این بنای ۱۵۰۰ ساله از سوی سازمان یونسکو به عنوان میراث جهانی ثبت شده و مورد احترام مسیحیان و مسلمان است.
با این حال رجب طیب اردوغان در کارزار انتخاباتی پارسال قول داده بود این بنا را تبدیل به مسجد کند.
 
ایاصوفیه در دوران امپراطوری بیزانس در سال ۵۳۷ میلادی به عنوان کلیسای اسقفی ارتدوکس یونانی ساخته شد. عثمانی‌ها در سال ۱۴۵۳ استانبول را فتح و کلیسای ایاصوفیه را به مسجد تبدیل کردند. سرانجام، پس از اعلام جمهوری سکولار توسط کمال آتاترک در ترکیه، دولت در سال ۱۹۳۴ این بنای تاریخی را به موزه تبدیل کرد.

 

تصمیم دولت اردوغان برای تبدیل ایاصوفیه به مسجد از طرف مسیحیان، خصوصا کلیسای کاتولیک که مرکز آن در یونان است و همچنین برخی کشورهای غربی از جمله آمریکا به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است. اپوزیسیون لائیک ترکیه نیز علیه این تصمیم هستند، اما گروههای اسلامگرا از این اقدام حمایت می‌کنند.

 

کلیسای ارتدوکس استانبول نیز این تصمیم دولت را به شدت «مایوس‌کننده» خوانده و خواستار عدم تغییر کاربری ایاصوفیه شده است، اما اردوغان می‌گوید تبدیل مسجد به موزه در دهه ۴۰ میلادی «یک اشتباه بزرگ» بوده است.
سازمان یونسکو می‌گوید، درباره تصمیم ترکیه به دولت این کشور نامه نوشته است، اما جوابی دریافت نکرده است.
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر