کد خبر: 87715
A

دعوای آمریکا و چین بالا گرفت / تعطیلی کنسولگری چین در آمریکا

چین روز چهارشنبه اعلام کرد که ایالات متحده از این کشور خواسته تا کنسولگری خود را در هیوستون تگزاس ببندد، اقدامی که پکن آن را «تحریک آمیز» توصیف کرد. وزارت خارجه آمریکا متعاقباً با انتشار بیانیه‌ای تأیید کرد که با هدف «صیانت از حقوق معنوی ایالات متحده و حفاظت از اطلاعات خصوصی آمریکا» به چین دستور داده تا کنسولگری خود را در هیوستون تعطیل کند.

دعوای آمریکا و چین بالا گرفت / تعطیلی کنسولگری چین در آمریکا

به گزارش سایت دیده بان ایران، وانگ ونین، سخنگوی وزارت خارجه چین، به خبرنگاران گفت: «این یک تحریک سیاسی است که به طور یک طرفه توسط طرف آمریکایی صورت گرفته و نقض جدی قوانین بین‌المللی است.»

سخنگوی وزارت خارجه چین تصریح کرد که اگر دولت آمریکا این تصمیم نادرست خود را لغو نکند باید در انتظار واکنش متقابل پکن باشد.

هر چند آقای وانگ این اقدام آمریکا را به شدت محکوم کرد ولی در مورد دلیل این تصمیم دولت دونالد ترامپ توضیحی نداد.

وزارت خارجه آمریکا متعاقباً با انتشار بیانیه‌ای تأیید کرد که با هدف «صیانت از حقوق معنوی ایالات متحده و حفاظت از اطلاعات خصوصی آمریکا» به چین دستور داده تا کنسولگری خود را در هیوستون تعطیل کند.

ایالات متحده اخیرا هکرهای چین را به تلاش برای سرقت داده‌ها و تحقیقات صورت گرفته برای کشف واکسن مقابله با ویروس کرونا متهم کرده بود.

افزایش تنش‌ها با چین؛ دو ناو آمریکایی به دریای چین جنوبی بازگشتند

بنا بر اعلام رسانه‌های محلی هیوستون، آتش‌نشانان سه شنبه شب و در پی آتش گرفتن اسناد تلنبار شده در حیاط ساختمان کنسولگری چین به این محل اعزام شده بودند.

پلیس هیوستون نیز در پیامی توییتری اعلام کرد که مقام‌های چینی مانع از ورود ماموران به ساختمان کنسولگری شده‌اند.

چین دارای پنج کنسولگری در ایالات متحده است. کنسولگری این کشور در هیوستون تگزاس در سال ۱۹۷۹ افتتاح شده و تاکنون پرونده ۹۰۰ هزار شهروند چینی ساکن آمریکا در آن ثبت شده است.

تصمیم جدید دولت آمریکا علیه چین در شرایطی اتخاذ شده که تنش میان دو کشور در پی تصویب قانون بحث‌برانگیز امنیت ملی در هنگ‌کنگ، طرح اتهام جاسوسی عوامل دولت چین از پروژه تولید واکسن کرونا در ایالات متحده و وخامت وضعیت حقوق بشر در شمال غرب چین، افزایش یافته است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر