کد خبر: 88516
A

علی‌اکبر ولایتی، مشاور رهبر انقلاب در امور بین‌الملل:مردم ترکیه در خصوص مسجد ایاصوفیه، مدیون اردوغان هستند

علی‌اکبر ولایتی گفت: زمانی یک نفر برای خوشخدمتی گفته که ایاصوفیه را تبدیل به موزه کنیم، اما هیچ کس حق ندارد چنین کاری انجام دهد. مسجد، مسجد است تا روز قیامت. آقای رجب طیب اردوغان کار بسیار مهمی انجام داده است.

علی‌اکبر ولایتی، مشاور رهبر انقلاب در امور بین‌الملل:مردم ترکیه در خصوص مسجد ایاصوفیه، مدیون اردوغان هستند

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ علی‌اکبر ولایتی در برنامه تلویزیونی «ایران» شبکه دوم سیما درباره تبدیل دوباره ایاصوفیه به مسجد اظهار داشت: سال ۱۹۳۵ مسجد ایاصوفیه به دستور آتاترک تبدیل به موزه شد. اکنون به تعبیری مسجد دوباره مسجد شد. اینکه برخی بیایند و آن را موزه کنند که نمی شوند. این خواست مسلمانان نیست که بیایند آن را موزه کنند. مردم ترکیه به ‌دلیل اقدام اردوغان، مدیون رئیس‌‌جمهوری کشورشان هستند.

 

وی ادامه داد: زمان سلطان محمد فاتح که در سال ۸۵۷ هجری قمری یا در سال ۱۴۵۳ میلادی این مکان فتح شد. او اولین کاری که کرد گفت کلیسا باشد تا مسیحیان بتوانند عبادت کنند. سلطان محمد فاتح بعدها با پرداخت پول، این مکان را از آباء کلیسا خرید. چون از ابتدا پایه این مکان بر اساس کلیسا بنا نهاده شده، قبله آن کج است.

 

ولایتی افزود: تمام دنیای مسیحیت کاتولیک، پروتستان و ارتدوکس به خروش آمد که چرا این مکان دوباره مسجد شد؟ اگر چنین باشد تمام مساجدی که در اندلس وجود داشته و بعد از سال ۱۴۹۲ میلادی که مسیحیان بر مسلمانان - بعد از ۸۰۰ سال تسلط مسلمانان بر اندلس - غلبه کردند و آنجا به دست مسیحیان افتاد، چرا تبدیل به کلیسا شد؟

 

مشاور رهبر انقلاب در امور بین‌الملل تصریح کرد: زمانی یک نفر برای خوشخدمتی گفته که ایاصوفیه را تبدیل به موزه کنیم، اما هیچ کس حق ندارد چنین کاری انجام دهد. مسجد، مسجد است تا روز قیامت. آقای رجب طیب اردوغان کار بسیار مهمی انجام داده است.

 

رئیس هیئت موسس دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد: من با ملت‌های مختلفی از جهان اسلام سر و کار داشته‌ام. اما هیچ یک از این ملت‌ها مانند مردم ترکیه به اسلام اعتقاد ندارند. اسلام مردم ترکیه اسلام اهل‌بیت(ع) است. در تمام مساجد ترکیه و در همین مسجد ایاصوفیه نوشته شده «الله»، «محمد»، «ابوبکر»، «عمر»، «عثمان»، «علی»، «حسن» و «حسین».

 

ولایتی در پایان صحبت‌های خود گفت: من چندی پیش به عنوان دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی بیانیه صادر کردم و نسخه ای از آن به زبان ترکی به رجب طیب اردوغان تقدیم شد. در این بیانیه تاکید کردیم که اقدام رئیس جمهور ترکیه در تبدیل موزه ایاصوفیه به مسجد کار بسیار مهم و خواست مردم این کشور است. مردم ترکیه مایل هستند که اسلام در این کشور هر چه بیشتر تقویت شود و اجابت پرشور از درخواست اردوغان نشان‌دهنده این مطلب است. مردم ترکیه خواهان چنین اقدامی هستند و ما به مردم این کشور، دستاورد مهم اسلامی را تبریک می گوییم.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر