کد خبر: 89037
A

کاخ سفید در حال بررسی طرح منع ورود آمریکایی های مبتلا به کرونا به این کشور

در حالی که تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در آمریکا رو به افزایش است، برخی رسانه‌ها گزارش داده اند که کاخ سفید در حال بررسی پیش نویس دستورالعملیست که می تواند به طور موقت و موردی شهروندان آمریکا و افراد دارای اقامت قانونی ایالات متحده که در خارج کشور به ویروس کرونا مبتلا یا در معرض آن بوده اند را از ورود به آمریکا منع کند.

کاخ سفید در حال بررسی طرح منع ورود آمریکایی های مبتلا به کرونا به  این کشور

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ در حالی که تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در آمریکا رو به افزایش است، برخی رسانه‌ها گزارش داده اند که کاخ سفید در حال بررسی پیش نویس دستورالعملیست که می تواند به طور موقت و موردی شهروندان آمریکا و افراد دارای اقامت قانونی ایالات متحده که در خارج کشور به ویروس کرونا مبتلا یا در معرض آن بوده اند را از ورود به آمریکا منع کند.

برخی ناظران هشدار داده اند که یک چنین دستوری ناقض قانون اساسی خواهد بود و توسط سازمان های مدنی در دادگاه به چالش کشیده خواهد شد.

دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا، پیشتر سفر از اروپا، بریتانیا، چین و برزیل را به خاطر شیوع کرونا در آن کشورها به ایالات متحده ممنوع اعلام کرده بود اما شهروندان آمریکا و افراد دارای اقامت قانونی تاکنون از این منع معاف بوده اند.

هنوز مشخص نیست که آیا طرح مذکور به یک دستورالعمل اجرایی تبدیل خواهد شد یا نه. روزنامه نیویورک تایمز گزارش داده است که کاخ سفید پیش نویس مذکور را به سازمان های فدرال مربوطه ارسال کرده و خواهان نظرات آنها شده است.

گفته می شود که این پیش نویس در صورت تصویب شامل همه مبادی ورودی به آمریکا از جمله فرودگاه‌ها و مرزها با کانادا و مکزیک را خواهد شد.

نیویورک تایمز می گوید که پیش نویس مذکور بر اختیارات قانونی نهاد فدرال «مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری» (سی دی سی) متکی است که بر اساس آن، در صورتی که مقامات شواهد قوی داشته باشند که یک شهروند یا فرد دارای اقامت قانونی در معرض بیماری عفونی یا به آن مبتلا بوده باشد، می توانند به طور موقت از ورود او به آمریکا جلوگیری کنند.

نیویورک تایمز در عین حال گفته است که سند مذکور تاکید دارد هرگونه دستورالعمل احتمالی تازه باید از حقوق اساسی اشخاص محافظت کند و فقط در "کمترین شرایط" اعمال می شود و این که شهروندان و ساکنان قانونی نمی توانند به عنوان به عنوان یک گروه منع شوند.

سی دی سی و وزارت امنیت داخلی آمریکا به سوالات بی بی سی در این خصوص پاسخ ندادند.

این در حالیست که عمر جادوات، مدیر پروژه حقوق مهاجران در اتحادیه آزادی های مدنی آمریکا، می گوید دستور منع ورود شهروندان آمریکا به کشورشان غیرقانونی خواهد بود.

او گفت:‌ «دولت ترامپ ممنوعیت های مرزی را یکی از پس از دیگری به راه انداخته که تازه ترین آن به بهانه کووید-۱۹ علیه کودکان و پناهجویان بوده است، در حالی به شدت در کنترل این ویروس در ایالات متحده ناکام مانده است. دستوری تازه که شایعه آن شنیده می شود می تواند یک خطای بزرگ دیگر در سالی باشد که طی آن خطاهای بسیار زیادی صورت گرفته است.»

تعداد مبتلایان به ویروس کرونا همچنان در آمریکا رو به افزایش است.

بنا بر آمار دانشگاه جانز هاپکینز آمریکا، تا کنون بیش از ۵ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر در ‍آمریکا به کرونا مبتلا شده اند و بیش از ۱۶۴ هزار نفر نیز جان باخته اند.

کارشناسان هشدار داده اند که در صورت محدود نکردن مجاری انتقال ویروس، ممکن است شمار قربانیان تا پایان سال جاری میلادی به ۳۰۰ هزار نفر برسد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر