کد خبر: 89353
A
تحلیل هاآرتص از ماجرای عادی سازی روابط اسرائیل و امارات؛

طرحی به نام الحاق کرانه باختری از اساس در کار نبود که نتانیاهو بخواهد آن را با بن زائد معامله کند

انشل ففر در ها آرتص نوشت: بنیامین نتانیاهو هرگز برنامه ای واقعی برای الحاق بخش هایی از کرانه باختری نداشته است. هیچ برنامه زمانی یا نقشه ای وجود ندارد و هیچ پیش نویس قطعنامه ای به دولت یا کِنسِت ارائه نشده است. فقط انبوهی از وعده های انتخاباتی محقق نشده و صحبت های تو خالی مطرح می شود. روز پنجشنبه، این طرح که وی برای اجرایی کردنش هرگز برنامه ای نداشته است، یک موفقیت دیپلماتیک برای او به ارمغان آورد.

طرحی به نام الحاق کرانه باختری از اساس در کار نبود که نتانیاهو بخواهد آن را با بن زائد معامله کند

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ انشل ففر در هاآرتص نوشت: بنیامین نتانیاهو هرگز برنامه ای واقعی برای الحاق بخش هایی از کرانه باختری نداشته است. هیچ برنامه زمانی یا نقشه ای وجود ندارد و هیچ پیش نویس قطعنامه ای به دولت یا کِنسِت ارائه نشده است. فقط انبوهی از وعده های انتخاباتی محقق نشده و صحبت های تو خالی مطرح می شود. روز پنجشنبه، این طرح که وی برای اجرایی کردنش هرگز برنامه ای نداشته است، یک  موفقیت دیپلماتیک برای او به ارمغان آورد.

در ادامه این مطلب آمده است: مهم اینکه، اعلامیه مشترک اسرائیل و امارات متحده عربی هنوز یک برنامه صلح کامل نیست. اماراتی ها هنوز هیچ تعهد مشخصی برای انجام اقدامات مورد نظر نداده اند. همچنین مطمئناً به این زودی ها سفارتخانه ها باز نمی شود. اما این برجسته ترین و مشخص ترین به رسمیت شناختن اسرائیل از طرف یک کشور عرب در منطقه خلیج فارس به شمار می رود که در چارچوب روابط رمزآلود با تل آویو تا کنون صورت گرفته است. بیانیه مشترک اسرائیل و امارات متحده عربی در واقع یک دستاورد مهم برای نتانیاهو است. در حالی که این نتیجه برای پیشینیان وی که آماده بودند امتیازات عمده ای را به فلسطینی ها بدهند، فقط در حد یک رویا باقی ماند. اما نتانیاهو، در مقابل به دست آوردن این امتیاز فقط چیزی را که تحت عنوان تعلیق موقت الحاق از آن یاد کرد، پرداخت.

مهم اینکه، پیشینیان نخست وزیر از جمله شیمون پرز، آریل شارون، ایهود باراک و ایهود اولمرت که مورد حمایت جامعه بین المللی و ابتکار روند صلح قرار داشتند، همگی هشدار داده بودند که اگر اسرائیل دولت فلسطین را به رسمیت نشناسد، با انزوای جهانی، سونامی های دیپلماتیک و بهمن تحریم روبرو است. نتانیاهو به دیدگاه آنها پاسخ داد و حداقل شب گذشته مورد تأیید قرار گرفت. به این ترتیب، کشورهای عربی در بهترین حالت کمک اندکی به نهضت فلسطینی ها کردند.

نسلی از دیپلمات های غربی که فکر می کردند اسرائیل برای دستیابی به چنین پیشرفتی با جهان عرب باید هزینه ی گزافی بپردازد، وقتی که خبر بیانیه ی مشترک اسرائیل و امارات متحده عربی را شنیدند، بسیار شگفت زده شدند. در طول سالهایی که برای پیمان اسلو تلاش می شد، آنها خیلی سخت تلاش کردند تا در ازای سازش اسرائیل با فلسطینی ها، چنین بیانیه ای را از طرف یکی از کشورهای مهم عربی داشته باشند. اکنون نتانیاهو به این هدف، بدون اینکه هیچ بهایی بپردازد، دست یافته است. مهم اینکه، در سال 2018 سعودی ها برای اولین بار به اسرائیل اجازه دادند تا از سرزمین این کشور برای پرواز استفاده کند و اکنون اماراتی ها در مورد پرواز مستقیم از تل آویو به دبی صحبت می کنند.

هنوز زود است که بگوییم آیا این بیانیه به نتانیاهو در جبهه داخلی کمک خواهد کرد یا خیر. با این بیانیه، عدم موفقیت وی در برخورد با اپیدمی کرونا ویروس فراموش نخواهد شد، همچنین زمانیکه مرحله ارائه ی مدارک و ادله  پرونده فساد وی در ژانویه آغاز می شود، این بیانیه به او کمکی در دادگاه نخواهد کرد. اما به هر حال، این بیانیه به بهبود وجهه‌‌ نتانیاهو به عنوان یک مقام برجسته ی اسرائیلی کمک می کند. اگر انتخابات دیگری در ماه های آینده برگزار شود، وی حداقل چیزی را برای استفاده از آن خواهد داشت تا بتواند توجه رأی دهندگان را از کووید-19 و فساد منحرف کند.

گفتنی است، نتانیاهو طی یک کنفرانس خبری در اورشلیم، در تاریخ 13 اوت 2020 اعلام کرد که روابط کامل دیپلماتیک با امارات متحده عربی برقرار خواهد شد.

بر اساس شواهد به نظر می رسد که بازندگان بزرگ این تحولات، دوباره فلسطینی ها هستند. با این حال، رژیم عربی دیگری در حال دستیابی به صلح با اسرائیل است، در حالی که فلسطینی ها هنوز به هدفشان که به رسمیت شناخته شدن به عنوان یک دولت است، نزدیک نشده اند. آنها یک بار دیگر به حال خود رها شده اند. موضوع بدتر اینکه، حتی دولت بعدی ایالات متحده، با فرض برنده شدن جو بایدن در ماه نوامبر، توافق نامه ای را که توسط دولت ترامپ امضا شده، تأیید کرد. با این حال، کمپین انتخاباتی بایدن با همکاری کاملا هریس از پیشرفت روند صلح اسرائیل و فلسطین به عنوان یک عمل شجاعانه که به شدت برای دولت بعدی مورد نیاز است، استقبال کرده و قول داده است که به پیشرفت این پروسه کمک کند.

گفتنی است، در طول سه دهه گذشته، اردوگاه صلح هشدار داده است که اگر مسئله فلسطین حل نشود، اسرائیل به یک شبه نظامی بین المللی تبدیل می شود. اما حل و فصل این موضوع به این زودی اتفاق نخواهد افتاد، حتی پس از اینکه دونالد ترامپ از کاخ سفید خارج شود. شواهد نشان می دهد که نه جهان عرب و نه جامعه جهانی در حال حاضر و برای آینده قابل پیش بینی، وقت و تمایل زیادی برای اعمال هرگونه فشار جدی بر اسرائیل ندارد.

واقعیت این است که مسئله فلسطین از بین نرفته است. هنوز میلیونها فلسطینی در کرانه باختری و غزه بدون اینکه از حق و حقوقشان بهره مند شوند، حضور دارند. اما کل پرونده ای که برای بحث در مورد راه حل این موضوع مورد استفاده قرار می گرفت، از بین رفت. در حال حاضر سخت است که مدعی حق و حقوق فلسطینیان شویم، زیرا اقدام نتانیاهو در عادی سازی روابط با امارات متحده عربی نه تنها اشغال ناپایدار 53 ساله ی سرزمین های اشغالی را به حالت پایدار در آورد، بلکه موید روابط تل آویو با کشورهای جهان عرب نیز هست. بنابراین، اشغال سرزمین های فلسطینی همچنان آشکارا ادامه خواهد یافت.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر