کد خبر: 90397
A

تغییر مسیر مبارزات انتخاباتی ۲۰۲۰: ترامپ فاصله خود را با بایدن کم کرد

کارزار انتخاباتی آمریکا هر روز داغ‎‌تر از دیروز می‌شود. نظرسنجی‌ها دچار تغییراتی شده‌اند و احتمال پیروزی جو بایدن را کمتر از قبل نشان می‌دهد. آیا باید منتظر اعلام پیروزی دوباره دونالد ترامپ بود؟ همچنین به گزارش هیل، بر اساس نظرسنجی هیل و هریس ایکس که بین ۲۲ تا ۲۵ اوت انجام شده، میزان محبوبیت دونالد ترامپ در میان رأی دهندگان سیاه‌پوست و لاتین‌تبار آمریکا ۹ درصد رشد داشته است. این رقم بعد از مرگ جورج فلوید، شهروند سیاه‌پوست آمریکایی به دست پلیس بی سابقه بوده است. همچنین ۸۲ درصد از جمهوری خواهان ترامپ را تایید کرده و ۱۸ درصد از وی ناراضی بودند. ۸۷ درصد از رأی دهندگان دموکرات و ۶۴ درصد از رای دهندگان مستقل نیز از وی ناراضی بودند. ترامپ همچنان در بین رأی دهندگان روستایی ۵۳ درصد طرفدار دارد.

تغییر مسیر مبارزات انتخاباتی ۲۰۲۰: ترامپ فاصله خود را با بایدن کم کرد

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ نتایج نظرسنجی ملی مرکز «مورنینگ کنسول» نشان می‌دهد که بعد از برگزاری مجمع ملی هر دو حزب،  نشان می دهد ترامپ فاصله خود را با جو بایدن کم کرده و خود را به او نزدیک می کند. 

در این نظرسنجی که از ۱۲ هزار و ۹۶۶ نفر رأی‌دهنده آمریکایی از تاریخ ۲۸ تا ۳۰ اوت (هفتم تا نهم شهریور ماه) به عمل آمده، ۵۱ درصد از بایدن و ۴۳ درصد از ترامپ حمایت شده است. 

یافته‌های این نظرسنجی که بعد از برگزاری مجمع ملی جمهوری‌خواهان جمع‌آوری شده نشان از برابری آن با نتایج نظرسنجی اوایل ماه اوت، یعنی بعد از برگزاری مجمع ملی دموکرات‌ها دارد. 

نتایج این نظرسنجی حاکی از آن است که بایدن در میان رأی‌دهندگان زن آمریکایی با اختلاف ۱۲ درصد (۵۳ درصد بایدن در برابر ۴۱ درصد ترامپ) و در میان حومه نشینان این کشور ۱۱ درصد (۵۲ درصد بایدن در برابر ۴۱ درصد ترامپ) پیش افتاده است.

رقابت انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ وارد مرحله حساسی شده است. دو ماه به انتخابات نوامبر مانده است و کارزار‌های انتخاباتی با جنب و جوش بیشتر به کار خود ادامه می‌دهند. تا امروز هر دو نامزد جمهوری خواه و دموکرات سعی کرده‌اند ضمن راضی نگاه داشتن رأی‌دهندگان سنتی خود، رأی‌دهندگان مردد را به سمت خود بکشند؛ اما شیوع کرونا شرایط را برای انتخابات ۲۰۲۰ نسبت به هر انتخابات دیگری متفاوت کرده است.

 

همچنین به گزارش هیل، بر اساس نظرسنجی هیل و هریس ایکس که بین ۲۲ تا ۲۵ اوت انجام شده، میزان محبوبیت دونالد ترامپ در میان رأی دهندگان سیاه‌پوست و لاتین‌تبار آمریکا ۹ درصد رشد داشته است. این رقم بعد از مرگ جورج فلوید، شهروند سیاه‌پوست آمریکایی به دست پلیس بی سابقه بوده است. همچنین ۸۲ درصد از جمهوری خواهان ترامپ را تایید کرده و ۱۸ درصد از وی ناراضی بودند. ۸۷ درصد از رأی دهندگان دموکرات و ۶۴ درصد از رای دهندگان مستقل نیز از وی ناراضی بودند. ترامپ همچنان در بین رأی دهندگان روستایی ۵۳ درصد طرفدار دارد.

 

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ از سوی دیگر بعضی موسسات نظرسنجی، احتمال پیروزی جو بایدن در انتخابات آمریکا را ۱.۹ درصد بیشتر از دونالد ترامپ اعلام کرده‌اند. درحالی که تقریبا ۲۵ روز پیش، برتری بایدن در برابر ترامپ قریب به ۲۵ درصد بود.

این ارقام نشان از این دارد که جامعه آمریکا با چرخشی روبه‌رو شده است. چرخشی که شاید با پیروزی دونالد ترامپ به اتمام برسد. یعنی اتفاقی که در ۲۰۱۶ برای هیلاری کلینتون رخ داد دوباره تکرار شود. در سال ۲۰۱۶، در حالی که نظرسنجی‌ها به هیلاری کلینتون شانس برنده شدن ۹۱ درصدی داده بودند، اما با شکست در سه ایالت سرنوشت ساز (ویسکانسین، میشیگان و پنسیلوانیا) او شکست خورد و ترامپ برنده کارزار انتخاباتی ۲۰۱۶ شد. 

همین امر باعث نگرانی بسیاری از چهره‌های دموکرات و مخالف را به‌وجود آورده است. تا جایی که مایکل مور، مستندساز چپگرا و مخالف سیاست‌های دونالد ترامپ در فیسبوک خود نوشت: «آیا خیالتان راحت است که راهی وجود ندارد تا ترامپ برنده شود؟ بابت اعتماد به دموکرات‌ها خوشحالید؟»

گزینه‌های روی میز ترامپ

دونالد ترامپ در مصاحبه‌ها و سخنرانی‌های اخیر خود نشان داده است که برای پیروزی دست به هر کاری می‌زند و حتی گاهی خود و کابینه‌اش خلاف قانون نیز برای رأی آوردن کار‌هایی انجام خواهند داد. ترامپ گزینه‌هایی برای پیروزی روی میز دارد که به نظر تاثیرگذار می‌رسند.

زیر پوست آمریکا یک بحران در حال رخ دادن است که رسانه‌ها چندان درباره آن سخن نمی‌گویند؛ اما تاثیر مهمی بر نتایج انتخابات خواهد گذاشت. بحران بی سابقه مسکن در آمریکا که می‌تواند برای ترامپ یک فرصت درخشان باشد. بیش از ۲۰ میلیون مستاجر در آمریکا احتمالاً تا ماه سپتامبر ناچار به ترک خانه‌های خود هستند. ترامپ برخلاف جو بایدن امروز در رأس قدرت است و می‌تواند از این فرصت استفاده کند. ترامپ حالا سخنرانی‌های تبلیغاتی خود را در کاخ سفید برگزار می‌کند! در بحران بی خانمان‌ها هم ترامپ احتمالا چندی دیگر لباس سوپرمن می‌پوشد و منجی آن‌ها می‌شود. او توجیه می‌کند که مردم به خاطر کرونا مشکل دارند و من مسئولم و باید این کار‌ها را بکنم. 

 

گزینه دیگر زمان مناظره‌ها است. ترامپ بی پروا است و برای رسیدن به هدفش از اخلاقیات می‌گذرد. به همین دلیل او در مناظره‌ها کم نمی‌آورد و احتمالاً بایدن را در مناظره‌های جنجالی شکست می‌دهد.

ستاد انتخاباتی ترامپ به ساخت واکسن کرونا قبل از انتخابات امیدوار است تا توسط ترامپ رونمایی شود. شیوع کرونا ضربه سختی به محبوبیت ترامپ زده است و کشف واکسن کرونا می‌تواند ترامپ را از این بحران خارج کند.

سیاست خارجی گزینه نهایی دونالد ترامپ است. او نقشه ائتلاف جهان عرب با اسرائیل را روی میز خود قرار داده، به همین دلیل وزیر خارجه خود را راهی خاورمیانه کرده است. از طرف دیگر فشار حداکثری به ایران و یا مذاکره با جمهوری اسلامی نقشه بعدی او است. مقابله با چین و روسیه نیز تا امروز برای وجهه او خوب بوده است و بسیاری از آمریکایی‌ها را با این روش ترغیب به رأی دادن به خود کرده است. باید دید تا چه میزان ترامپ می‌تواند به سیاست خارجی قهری خود ادامه بدهد و مردم آمریکا را راضی نگه دارد.

 

تا پیش از کرونا، دونالد ترامپ پیروز قطعی انتخابات ۲۰۲۰ به نظر می‌رسید. دلیل این پیش‌بینی شرایط اقتصادی‌ای بود که او ایجاد کرده بود. اما با شیوع کرونا ورق برگشت و ترامپ با صحبت های خود بسیاری از رأی دهندگان به خود را مردد کرد. با این حال به نظر بازی یک بار دیگر در حال برگشتن است. ستاره اقبال دونالد ترامپ دوباره در حال اوج گرفتن است. 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر