کد خبر: 90405
A

ترکیه روبروی فرانسه قرار گرفت/ عمر چلیک: مکرون گستاخی نکند و طرز صحبت با یک کشور محترم و بزرگ را یاد بگیرد

سخنگوی حزب عدالت و توسعه ترکیه تاکید کرد، آنکارا خطوط قرمزی را در شرق دریای مدیترانه برای رئیس جمهوری فرانسه تعیین می‌کند.

ترکیه روبروی فرانسه قرار گرفت/ عمر چلیک: مکرون گستاخی نکند و طرز صحبت با یک کشور محترم و بزرگ را یاد بگیرد

به گزارش دیده بان ایران؛ عمر چلیک، سخنگوی حزب عدالت و توسعه ترکیه در کنفرانس مطبوعاتی که پس از نشست هیات مدیره تصمیم‌گیری مرکزی این حزب در آنکارا برگزار شد، اظهار کرد: اگر (امانوئل مکرون) رئیس جمهوری فرانسه در فلات قاره و سرزمین آبی ما خطوط قرمزی تعیین می‌کند، ما نیز خطوط قرمز مشابهی برای او در شرق مدیترانه تعیین می‌کنیم.

 

چلیک در ادامه گفت: این چه گستاخی است، شخصی که رئیس جمهوری یک کشور با قدمت همانند فرانسه است، باید بداند با کشور بزرگ و محترمی همچون جمهوری ترکیه چگونه صحبت کند. ترکیه نمی‌تواند هر شخصی را که نمی‌داند چگونه با آن صبحت کند، جدی بگیرد.

سخنگوی حزب عدالت و توسعه افزود: شتاب مکرون در اعلام حمایت بی قید و شرط فرانسه از یونان در واقع تلاشی برای سرپوش گذاشتن بر کاهش محبوبیت او در سیاست داخلی با چنین طرح‌های خارجی محسوب می‌شود.

چلیک در ادامه گفت: ترکیه در حال اجرای طرح‌های کاوش و حفاری شرق دریای مدیترانه در محدوده فلات قاره و آب‌های منطقه‌ای خود است و این مساله به یونان ارتباطی ندارد. یونان یک کشور "دزد دریایی" در شرق دریای مدیترانه شده و به دنبال مسایلی بزرگتر از اندازه خود است.

چلیک در ادامه خطاب به مسؤولان یونانی گفت: اگر به دنبال گفت‌وگوهای قابل اطمینان هستید، جایی بهتر از ترکیه نیست.

او تاکید کرد: فرانسوی‌ها با آوردن جنگنده‌های رافال و یا برگزاری مانور با قبرس‌ یونانی‌نشین، نمی‌توانند هدفی را محقق کنند و نتیجه آن شکست سخت دولت یونان خواهد بود.

چلیک ادامه داد: یونان با اتکا به حمایتی که از اتحادیه اروپا دریافت می‌کند، دست به کارهایی بر خلاف قوانین و استانداردهای سیاسی می‌زند و اگر اتحادیه اروپا بخواهد تمامی اقدامات اعضای خود را بدون تامل در اینکه آیا آن اقدام با قوانین همخوانی دارد یا نه، تنها تایید کند، در آن صورت تمام اعتبار خود را از دست خواهد داد.

این مسؤول حزب عدالت و توسعه ترکیه گفت: آلمان در راستای ایجاد بستری برای مذاکره درباره شرق دریای مدیترانه تلاش کرد اما یونان یک روز پیش از مذاکره، برای امضای توافقنامه‌ای "باطل" (ناحق) با مصر جهت تعیین مناطق دریایی شتاب ورزید. یونان تلاش می‌کند مناطق دریایی خود را به بهانه جزایرش که در نزدیکی ترکیه واقع هستند، توسعه دهد.

او در ادامه تاکید کرد: یونان کشور جزیره‌ای نیست و حق ندارد برای جزایر خود واقع در نزدیکی ترکیه و در راس آنها جزیره میس در دو کیلومتری خاک ترکیه ادعای فلات قاره داشته باشد.

منبع: ایسنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر