کد خبر: 92706
A

اگر جنگ ارمنستان و آذربایجان طولانی شود، قیمت نفت و گاز بالا می‌رود؟

منطقه قفقاز، یک ایستگاه جهانی اصلی برای انتقال نفت و گاز است، که روسیه، ارمنستان، آذربایجان، ترکیه، ایران و دولت‌های آسیای میانه را در بر می‌گیرد و نزدیکی درگیری‌های فعلی به نفت باکو-ترکیه و لوله‌های گاز، باعث نگرانی تحلیلگران بازار انرژی شده است.

اگر جنگ ارمنستان و آذربایجان طولانی شود، قیمت نفت و گاز بالا می‌رود؟

به گزارش دیده بان ایران، محمد أبو رزق در الخلیج انلاین نوشت: با هر بحران جهانی و وقوع درگیری بین دولتها، بویژه دولت‌های بزرگ و موثر در جهان، قیمت‌های انرژی، بخصوص نفت و گاز تحت تاثیر قرار می‌گیرد. در درگیری بین آذربایجان، بعنوان یکی از دولت‌های صادر کننده نفت و ارمنستان نیز چنین انتظاری می‌رود.

در ادامه این مطلب آمده است: در صورتی که درگیری بین دو کشور ادامه یافته و شکل تصاعدی به خود بگیرد، بازار‌های انرژی در خلیج فارس و جهان، تاثیر پذیرفته و قیمت‌ها بیش از این‌ها تغییر می‌کند، همین مساله می‌تواند موجب زیان‌های مالی جدیدی شود، که با بحران کرونا شروع شده بود.

یکی از دلایلی که می‌تواند باعث تاثیرپذیری قیمت‌های نفت و گاز، در جریان درگیری کنونی شود، وجود زیرساخت‌های انرژی مرتبط با نفت و گاز از دریای خزر تا بازارها، بویژه بازار‌های اروپایی، در نزدیکی عملیات نظامی دایر بین آذربیجان و ارمنستان است.

آذربایجان به تنهایی بیش از نیم میلیون بشکه نفت در روز صادر می‌کند و این میزان، پس از اعلام پایبندی این کشور به کاهش تولید، طبق توافق سازمان دولت‌های صادر کننده نفت اوپک به نسبت ۷ درصد است.

آذربایجان مسیر اصلی صادرات نفت تعدادی از دولتها، از طریق خط لوله‌های باکو-تفلیس-جیهان است، که حدود ۸۰ درصد از صادرات نفت از آنجا عبور کرده و به گرجستان و از آنجا به ساحل ترکیه در مدیترانه می‌رسد.

میزان انرژی که از این خط لوله عبور می‌کند، ۱.۲ میلیون بشکه در روز، یا بیش از ۱ درصد از ذخایر نفت جهان است، همانطور که آذربایجان همچنین از طریق روسیه و خط لوله باکو-نوفوروسیسک، نفت صادر می‌کند.

براساس گزارش اویل پرایس، منطقه قفقاز، یک ایستگاه جهانی اصلی برای انتقال نفت و گاز است، که روسیه، ارمنستان، آذربایجان، ترکیه، ایران و دولت‌های آسیای میانه را در بر می‌گیرد و نزدیکی درگیری‌های فعلی به نفت باکو-ترکیه و لوله‌های گاز، باعث نگرانی تحلیلگران بازار انرژی شده است.

تهدیداتی که متوجه این لوله‌های مهم نفت و گاز می‌شود، تنها مربوط به تولید کنندگان انرژی در اسیای میانه نیست، بلکه این مساله به دلیل آثار اقتصادی آن، بر استقرار منطقه نیز تاثیر می‌گذارد.

تأثیر محدود

این در حالی است که عبدالله العنزی، اقتصاد دان کویتی تاکید می‌کند که درگیری بین آذربایجان و ارمنستان، در زمان فعلی تاثیری روی قیمت‌های نفت و گاز، در منطقه خلیج فارس نمی‌گذارد، اما در صورتی که جنگ اوج گیرد و از سطح کنونی اش فراتر رود، این مساله می‌تواند تاثیر منفی شدیدی بر حامل‌های انرژی داشته باشد.

العنزی به الخلیج انلاین گفت: اخیرا و به دنبال اعلام ابتلای ترامپ به کرونا، قیمت‌های انرژی به طور گسترده‌ای تغییر کرده است، اما بحران بین آذربایجان و ارمنستان در این حد فعلی، تاثیر محدودی بر قیمت‌های انرژی دارد. از دلایلی که تاثیر جنگ را محدود می‌کند، آن است که صادرات نفت آذربایجان به جهان، اندک است و سهم زیادی در بازار‌های جهانی ندارد، علاوه بر اینکه خطوط خلیجی و جهانی انرژی، از منطقه درگیری، به دور است.

به عقیده العنزی، دولت‌های اروپایی اولین مناطقی هستند که در صورت ادامه درگیری‌ها بین آذربیجان و ارمنستان، تحت تاثیر قیمت‌های انرژی قرار می‌گیرند و دلیل آن، نزدیکی دولت‌های اروپایی به این دو کشور و همچنین، وجود خطوط نفت و گازی است که از این دولتها، به کشور‌های اروپایی می‌رسد.

این کارشناس مسائل اقتصادی معتقد است که اگر سازمان اپک تصمیم به کاهش تولید بیشتری بگیرد، قیمت‌های نفت شاهد صعود بی سابقه‌ای در دوره بعدی باشد. دلیل این کاهش تولید، موج دوم کرونا در دولت‌های اروپایی و بازگشت حالت‌های تعطیلی به کشور‌های مختلف جهان است.

منبع: انتخاب

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر