کد خبر: 92801
A

ترکیه به دنبال ورود رسمی به جنگ قره‌باغ/ اعزام نیرو و دخالت رسمی جنگی

رئیس پارلمان ترکیه اعلام کرد که نمایندگان پارلمان احتمالا موضوع اعزام نظامیان به آذربایجان را مورد بررسی قرار دهند.

ترکیه به دنبال ورود رسمی به جنگ قره‌باغ/ اعزام نیرو و دخالت رسمی جنگی

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ مصطفی شنطوب، رئیس پارلمان ترکیه به خبرگزاری نووستی گفت: تاکنون نیازی نبوده نظامیانمان را به قره باغ بفرستیم. طی روزهای گذشته نیروهای آذربایجانی توانایی خود را برای تحقق پیروزی به تنهایی و عزم و اراده محکم برای آزادی اراضی‌شان نشان دادند برای همین فکر نمی‌کنم این پیشنهاد تا زمانی که طرف‌های خارجی وارد این نزاع نشده‌اند، ضرورتی داشته باشد.

وی گفت که احتمالا نمایندگان پارلمان موضوع اعزام نظامیان را مورد بررسی قرار دهند.

شنطوب بر لزوم احترام به قوانین بین المللی و قطعنامه‌های مجمع عمومی سازمان ملل تاکید کرد که به گفته وی بر لزوم عقب‌نشینی فوری و کامل و غیرمشروط نیروهای مسلح ارمنستان از تمام اراضی آذربایجان‌ مبتنی است.

این مقام ترک گفت: تصمیم آمریکا برای مستقر کردن یک کشتی نیروی دریایی در خلیج سودا یک اقدام نمادین دیگر از این بابت است. این اقدامات آمریکا نه به نفع صلح و ثبات در شرق مدیترانه هستند و نه به منافع راهبردی آمریکا خدمت می کنند. با وجود این، من معتقد نیستم که حضور آمریکا در شرق مدیترانه تهدیدی علیه ترکیه باشد در حالی که برای تقریبا ۷۰ سال یک ائتلاف قوی میان ترکیه و آمریکا موجود بوده است.

این سیاستمدار متذکر شد، سابق فعالیتهای واشنگتن در منطقه مبهم بوده در حالی که اول آمریکا خواستار گفتگو شد، در ادامه تصمیم گرفت از دولت یونانی قبرس حمایت کند.

رئیس پارلمان ترکیه در عین حال در خصوص مساله وضع مجازاتهایی از سوی اتحادیه اروپا علیه ترکیه از بابت اختلافات در حوزه شرق مدیترانه اظهار نظر کرد.

وی گفت: موضع اتحادیه اروپا در خصوص این مساله بسیار مشکل ساز بوده است. این حمایت بی قید و شرط از یونان صرف نظر از اقدامات غیرمنطقی آن نتیجه به جز تشدید مساله و رفتن به سمت بن بست نداشته است.

او گفت: من قویا معتقدم که اتحادیه اروپا باید بی طرف بماند و فاصله برابری با هر طرفی را به جهت حمایت از گفتگو و همکاری حفظ کند.

به گفته شنطوب، حضور ترکیه در شرق مدیترانه را نمی توان تنها به خاطر منابع راهبردی دانست. او تاکید کرد، اگر اتحادیه اروپا تحریمهایی را اعمال کند، آنکارا "ابزارها و تدابیر لازم برای تلافی هر گونه سیاست اتحادیه اروپا علیه ترکیه را دارد."

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر