کد خبر: 93137
A

ارمنستان: ترکیه تلاش می کند، آتش بس بین باکو و ایروان را نقض کند / ما و آذربایجان باید برای رسیدن به راه حل در باره "اقلیم قره‌باغ" امتیاز دهیم

نخست‌وزیر ارمنستان ترکیه را به تلاش برای نقض آتش بس بین باکو و ایروان متهم کرد و گفت که جمهوری آذربایجان و ارمنستان باید در این مناقشه امتیاز دهند. او سه‌شنبه شب گفت: «آذربایجان و ارمنستان باید در هر گفت‌وگویی برای رسیدن به راه حل در باره "اقلیم قره‌باغ" امتیاز دهند».

ارمنستان: ترکیه تلاش می کند، آتش بس بین باکو و ایروان را نقض کند / ما و آذربایجان باید برای رسیدن به راه حل در باره "اقلیم قره‌باغ" امتیاز دهیم

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ «نیکول پاشینیان»، نخست‌وزیر ارمنستان با انتقاد از سیاست‌های ترکیه در منطقه و قفقاز، بار دیگر گفت که کشورش حاضر است در مناقشه قره‌باغ کوهستانی امتیاز دهد.

او سه‌شنبه شب گفت: «آذربایجان و ارمنستان باید در هر گفت‌وگویی برای رسیدن به راه حل در باره "اقلیم قره‌باغ" امتیاز دهند».

نخست‌وزیر ارمنستان که کشورش شانزده روز است با جمهوری آذربایجان در منطقه قره‌باغ کوهستانی وارد درگیری نظامی شده، پیشتر در هفته دوم این درگیری بعد از پیشروی نیروهای جمهوری آذربایجان، گفته بود که ایروان آماده است در مناقشه قره‌باغ امتیاز بدهد، مشروط به اینکه باکو نیز به اقدام متقابل دست بزند.

جمهوری آذربایجان با مشروع خواندن این درگیری، هرگونه صلح و توقف درگیری را مشروط به اجرای چهار قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در مورد قره‌باغ و هفت شهر اشغالی جمهوری آذربایجان دانسته است.

نخست‌وزیر ارمنستان در ادامه از مواضع ترکیه در حمایت از جمهوری آذربایجان به شدت انتقاد کرد و گفت که وزیر خارجه ترکیه با «تحریک آذربایجان به ادامه درگیری» توافق آتش‌بس را تضعیف می‌کند.

مولود چاووش‌اوغلو امروز سه‌شنبه طی نشستی مطبوعاتی با همتای سوئدی خود، ضمن استقبال از دعوت به آتش‌بس از سوی جامعه‌جهانی گفت: «در صورتی می‌توان تمایل جامعه جهانی به حل مشکل مذکور را لمس کرد که دعوت به توقف آتش بس [در قره‌باغ] مشروط به خروج ارمنستان از اراضی جمهوری آذربایجان باشد» (جزئیات بیشتر).

جمهوری آذربایجان و ارمنستان جمعه گذشته (۱۸ مهر) بعد از بیش از ده ساعت مذاکره در سط وزیران خارجه به میزبانی روسیه، بر سر آتش‌بس توافق کردند. این توافق از ساعت ۱۲ شنبه (به وقت مسکو) آغاز شد ولی جز چند ساعت دوام نیاورد و دو طرف یکدیگر را به نقض آتش‌بس متهم کردند.

این آتش‌بس با اهداف بشردوستانه از جمله تبادل اسرا، جمع‌آوری اجساد کشته‌شدگان در مناطق درگیری و کمک به غیرنظامیان آسیب‌دیده در این درگیری‌ها انجام شده است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر