کد خبر: 93165
A

علی بیگدلی: پیش‌بینی انتخابات آمریکا خیلی مشکل است/ نظرسنجی‌های ملاک خوبی برای پیش بینی نیست/ راهی غیر از مذاکره برای ما باقی نمانده است

کارشناس روابط بین الملل گفت: «ترامپ گفته اولین روزی که به کاخ سفید بروم ایران با ما من تصمیم می‌گیرد تا مذاکره کنیم. شاید خیلی هم بی‌ربط نگوید یعنی شرایط اقتصادی ما به مرحله‌ای از فشار رسیده که راهی غیر از مذاکره با آمریکا نداریم».

علی بیگدلی: پیش‌بینی انتخابات آمریکا خیلی مشکل است/ نظرسنجی‌های ملاک خوبی برای پیش بینی نیست/ راهی غیر از مذاکره برای ما باقی نمانده است

به گزارش دیده بان ایران، بر اساس نظرسنجی‌ها وضعیت ترامپ اصلا خوب نیست و این مشتاقان به ریاست جمهوری بایدن در ایران را امیدوار کرده که با تغییر و تحولات در آمریکا گره‌ای از مشکلات کنونی ما خاصه در حوزه اقتصاد نیز باز شود. این درحالی است که تحلیل‌گران مسائل خارجی اولا پیش‌بینی انتخابات آمریکا را دشوار دانسته و آن‌قدر‌ها به ریاست جمهوری بایدن امید ندارد. ثانیا معتقدند که روی کار آمدن بایدن نیز لزوما به حل مشکلات ایران و آمریکا و کاهش فشار‌ها بر ما نمی‌انجامد. بر این اساس معتقدند که باید کمی بیشتر صبر کرد و دید که نتیجه این انتخابات چیست و مهم‌تر آنکه مسئولان در ایران چه تصمیمی برای برون رفت از این وضعیت و تعامل با آمریکا پیدا می‌کنند.
علی بیگدلی، کارشناس روابط بین‌المللی ضمن تاکید بر اینکه «پیش‌بینی انتخابات آمریکا خیلی مشکل است» گفت: «خود آمریکایی‌ها هم نمی‌تواند پیش‌بینی کرده و بگویند که چه اتفاقی خواهد افتاد به دلیل اینکه ساختار انتخابات در این کشور مدل خاصی است و در همه دنیا هیچ کشوری را نداریم که شیوه انتخابات آن مثل آمریکا باشد. بر این اساس پیش‌بینی دشوار است و تا لحظه آخر هم نمی‌توان نتیجه را حدس زد».
وی افزود: «نظرسنجی‌های صورت گرفته نیز اگرچه حاکی از اختلاف بسیار زیاد ترامپ و بایدن است، اما ملاک مناسبی برای پیش‌بینی نتیجه نیست و نمی‌توان به طور قطع گفت که چه کسی رئیس جمهور می‌شود»
این کارشناس مسائل بین‌المللی در پاسخ به اینکه اساسا ریاست جمهوری بایدن و ترامپ چه تاثیری در وضعیت ایران خواهد داشت؟ گفت: «براساس صحبت‌های آقای بایدن و خانم هریس مشخص است که تمایل دارند به برجام برگرد، اما برجام بایدن با برجام اوباما فرق دارد. برجام اوباما فقط روی مسائل هسته‌ای متمرکز بود، اما برجام بایدن روی مسائل موشکی، مسائل منطقه و حقوق بشر هم متمرکز است لذا حوزه برجام دوم خیلی خیلی وسیع‌تر از برجام اول است و وضعیت را برای ما سخت خواهد کرد. باید دید که آیا ما از این دستاورد که خیلی هم برای آن زحمت کشیدیم و هزینه فراوانی برای آن دادیم، عقب نشینی خواهیم کرد یا نه؟»
وی افزود: «ترامپ گفته اولین روزی که به کاخ سفید بروم ایران با ما من تصمیم می‌گیرد تا مذاکره کنیم. شاید خیلی هم بی‌ربط نگوید یعنی شرایط اقتصادی ما به مرحله‌ای از فشار رسیده که راهی غیر از مذاکره با آمریکا نداریم».
بیگدلی در پاسخ به اینکه احتمال تن دادن ایران به مذاکره تحت تاثیر فشار‌های اقتصادی چقدر است؟ گفت: «به هرحال راه دیگری نمانده است. این فشار‌های سختی که به معیشتی مردم ایران وارد شده راه دیگری برای ما نگذاشته است. حتی دیگر نمی‌توانیم با همسایگانمان روابط مالی و اقتصادی داشته باشیم، چون همه شبکه‌ها در حال بسته شدن است. سفر آقای همتی به عراق نشان داد که عراق هم خیلی آزاد نیست که با ما مراوده مالی داشته باشد. سفر آقای ظریف به چین هم همین را نشان داد. او به چین رفت تا بیست و دو، سه میلیارد دلار که طلب داریم را بگیرد، اما نتوانست؛ بنابراین ما با این سخت‌گیری‌ها نمی‌توانیم ادامه دهیم و مردم هم دیگر تحمل ندارند. به هرحال باید صبر کرد و دید بعد از انتخابات آمریکا و بیست ژانویه که رئیس جمهور وارد کاخ سفید می‌شود، اتفاقاتی می‌افتد».

منبع: آزادی

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر