کد خبر: 93615
A

تاریخ رای‌گیری درباره گزینه پیشنهادی ترامپ برای دیوان عالی مشخص شد

سنای آمریکا اعلام کرد هشت روز پیش از انتخابات ریاست جمهوری درباره گزینه ترامپ برای دیوان عالی رای‌گیری می‌کند. در صورت تائید امی کنی برت، دو سوم قضات دیوان عالی آمریکا از محافظه‌کاران خواهند بود.

تاریخ رای‌گیری درباره گزینه پیشنهادی ترامپ برای دیوان عالی مشخص شد

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ دونالد ترامپ اصرار داشت حتما پیش از انتخابات ریاست جمهوری، جانشین روث گینزبرگ، قاضی لیبرال و مورد احترام دیوان عالی کشور که به تازگی درگذشت، مشخص شود.

رئیس جمهوری آمریکا امی کنی برت، قاضی به شدت محافظه‌کار را برای جانشینی گینزبرگ معرفی کرد و مجلس سنا تصمیم گرفته دوشنبه آینده درباره او رای‌گیری کند.

خبرگزاری آلمان چهارشنبه ۲۱ اکتبر (۳۰ مهر) گزارش داد که مجلس سنا قرار است هشت روز مانده به انتخابات سوم نوامبر در مورد صلاحیت برت برای عضویت در دیوان عالی آمریکا تصمیم‌گیری کند.

رای‌گیری در کمیسیون قضائی سنا

سناتور میچ مک‌کانل، رهبر فراکسیون اکثریت جمهوری‌خواهان در مجلس سنا گفته است کمیسیون قضائی که هفته گذشته سه روز به بررسی صلاحیت قاضی ۴۸ ساله مورد نظر ترامپ پرداخت، در نشست روز پنج‌شنبه درباره او رای‌گیری می‌کند.

در ادامه این روند، رای‌گیری نهایی در نشست روز دوشنبه مجلس سنا انجام خواهد شد. از ۱۰۰ کرسی مجلس سنا ۵۳ کرسی در اختیار جمهوری‌خواهان است و بر این اساس تائید امی برت تقریبا قطعی به نظر می‌رسد.

به طور معمول سنای آمریکا از به بحث گذاشتن و تصمیم‌گیری در مورد چنین مسائل مهمی در فاصله اندک پیش از انتخابات ریاست جمهوری پرهیز می‌کند.

معرفی جانشینی برای گینزبرگ با مخالفت و اعتراض شدید دموکرات‌ها روبرو شد که معتقدند این کار باید به نامزد پیروز در انتخابات ریاست جمهوری واگذار شود.

از میان سناتورهای جمهوری‌خواه فقط دو نفر از موکول کردن معرفی گزینه‌ای برای عضویت در دیوان عالی به پس از انتخابات سوم نوامبر پشتیبانی کرده‌اند.

اهداف انتخاباتی عجله در معرفی امی برت

سیاست‌مداران حزب دموکرات و حامیان نامزد آنها در انتخابات ریاست جمهوری، جو بایدن با گزینه پیشنهادی ترامپ به شدت مخالفند و معتقدند عجله برای معرفی او اهداف تبلیغاتی دارد. امی برت از مخالفان سرسخت سقط‌جنین است و انتخاب او می‌تواند به جذب آرای محافظه‌کاران مسیحی آمریکا به نفع ترامپ کمک کند.

مطابق قانون اساسی آمریکا قاضیان دیوان عالی به پیشنهاد رئیس جمهوری و پس از تائید مجلس سنا انتخاب می‌شود. این سمت مادام‌العمر است مگر قاضی خود کناره‌گیری کند یا اکثریت کنگره او را استیضاح و برکنار کنند.

در حال حاضر از هشت قاضی دیوان عالی پنج نفر نزدیک به محافظه‌کاران محسوب می‌شوند. با تائید صلاحیت امی برت دو سوم قاضیان بالاترین نهاد قضائی ایالات متحده از محافظه‌کاران خواهند بود و این عدم توازن می‌تواند سال‌ها ادامه داشته باشد.

دونالد ترامپ از سال ۲۰۱۷ تا کنون در انتخابات دو قاضی جدید دیوان عالی دخیل بوده که هر دو از محافظه‌کاران بوده‌اند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر