کد خبر: 94613
A

آخرین تحولات انتخابات آمریکا/ وضعیت سناریوی بوش و اَلگور تکرار خواهد شد؟

با تعداد بالای آرای پستی و طول کشیدن اعلام نتایج، انتخابات 2020 ریاست جمهوری آمریکا به دومین انتخابات زمان بر این کشور در طی چند دهه اخیر تبدیل شده است.

آخرین تحولات انتخابات آمریکا/ وضعیت سناریوی بوش و اَلگور تکرار خواهد شد؟

 به گزارش سایت دیده بان ایران به نقل از وبسایت استاتیستا، براساس اطلاعات جمع آوری شده از گزارش رسانه ها نوشت: انتظار فعلی برای اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا در حال حاضر به لحاظ طولانی بودن دومین از دهه 1960 بوده است. 

انتخابات سال ۲۰۰۰ و رقابت بین جورج بوش پسر و ال گور نیز پس از 36 روز انتظار نتایج آن توسط دیوان عالی مشخص شد. رقابت میان این دو نامزد، بسیار نزدیک بود و کسی که 29 رای گزینندگان ایالت فلوریدا را می برد، برنده انتخابات می شد. زمانی که فلوریدا پیروزی جرج بوش را با تنها چند هزار رای بیشتر اعلام کرد، ستاد انتخابات "ال گور" به نتیجه رای گیری معترض شد. این اعتراض، با توجه به اینکه برادر جرج بوش در آن زمان فرمانداری ایالت فلوریدا را برعهده داشت، مورد توجه رسانه های آمریکایی قرار گرفت. ستاد انتخابات ال گور از چندین مورد تخلف یا کج سلیقگی در برگزاری انتخابات خبر داد؛ از جمله اینکه شکل برگه های رای گیری در شهرستان "پام بیچ" به گونه ای بود که رای دهندگان را گمراه می کرد و در نتیجه 19 هزار نفر در این شهرستان به بیش از یک نامزد رای دادند که طبعا آرای آنان باطل اعلام شد.

همین شکل ظاهری، به گفته ستاد "گور"، سبب شد پاتریک بوچانان نامزد ابرمحافظه کار و مذهبی ریاست جمهوری، در منطقه ای که به هواداری از لیبرالیسم شهرت داشت، هزاران رای بیاورد. همچنین در دو شهرستانِ جنوبیِ فلوریدا، هزاران سیاهپوست معترض بودند که دستگاه های رای خوان، معیوب بوده اند و رای آنان محاسبه نشده است. از آنجایی که سیاهپوستان معمولا به حزب دموکرات گرایش دارند، ستاد انتخابات ال گور، در این دو شهرستانِ جنوبی، درخواست بازشماری دستی کرد. نتیجه بازشماری دستی این بود که برتری جرج بوش در این دو شهرستان از چند هزار، به 327 رای کاهش یافت، اما همچنان بوش برنده این دو منطقه بود.این بار، ستاد ال گور در نهم نوامبر درخواست بازشماری آرا در چهار شهرستان دیگر (بروارد، میامی دِید، پام بیچ و ولوسیا) را ارائه کرد.

درخواست جدید ال گور با واکنش ستاد انتخابات جرج بوش مواجه شد و کار به دادگاه عالی ایالت فلوریدا کشید. اعتراض ستاد جرج بوش این بود که طبق قوانین فلوریدا، این ایالت باید در مدت هفت روز از زمان برگزاری انتخابات، نتیجه قطعی آن را اعلام کند و اگر قرار باشد آرای صندوق های چهار شهرستان جدید هم یک به یک بازشماری دستی شود، فلوریدا نخواهد توانست تا 14 نوامبر، نتیجه قطعی را اعلام کند. دادگاه عالی ایالت فلوریدا به نفع "ال گور" رای داد، اما ستاد بوش این بار به دیوان عالی ایالات متحده آمریکا شکایت کرد و این دیوان، با نقض رای دادگاه فلوریدا، جلوی ادامه بازشماری دستی آرا را گرفت.

پایگاه استاتیستا در ادامه می نویسد انتخابات 2020 در آمریکا می تواند تبدیل به یکی از نزدیک ترین رقابت های در طول تاریخ این کشور شود. همانطور که اشاره شد در انتخابات سال 2000 دیوان عالی که اکثریتش در اختیار جمهوری خواهان بود رأی به توقف بازشماری داد و در آن موقع براساس آخرین نتایج بازشماری،بوش جلو بود و توانست فلوریدا را ببرد و به همین دلیل با 271 رأی الکترال در برابر 266 رأی الکترال ال گور،بوش پیروز انتخابات شد در حالی که اکثریت آرای مردمی در اختیار ال گور بود.اگر ال گور فلوریدا را می برد با 291 الکترال در برابر 246 الکترال بوش، پیروز می شد. بعضی از دموکرات ها اعتقاد دارند که چون جب بوش برادر جورج،فرماندار فلوریدا بود این مشکلات در فلوریدا به وجود آمد. جدول زیر جزئیات بیشتری را در این باره نشان می دهد.

 

آخرین نتایج حاصل شده از انتخابات ریاست جمهوری و مجلس سنای آمریکا

اگرچه جو بایدن همچنان در چند ایالت همچنان پیشتاز است و تنها 6 آرای الکترال را برای پیروزی نیاز دارد، اما جمهوری خواهان به ایالت های مهم دیگر برای پیروزی چشم دوخته اند. روزنامه 

گاردین می نویسد: صرف نظر از نتیجه انتخابات در آریزونا، این پنسیلوانیا است که با 20 رای الکترال حرف اصلی را می‌زند و خبرهای خوبی برای دموکراتها از شهرستان فیلادلفیا که دموکرات نشین است، می‌رسد. بایدن همچنین در توئیتی تازه نوشته است که همه آرا را بشمرید.

 

در ایالت‌های کلیدی چه خبر است؟

اعلام نتایج انتخابات در چند ایالت انگشت‌شمار باقی مانده تا تکلیف پیروز نهایی انتخابات و رئیس جمهور دوره بعدی آمریکا روشن شود.

در ایالت‌های کلیدی باقی‌مانده جو بایدن مسیر هموارتری برای پیروزی دارد تا دونالد ترامپ.

 بایدن اگر پنسیلوانیا را هم ببازد (با ۲۰ رای) همچنان می‌تواند با برد در آریزونا و جورجیا و نوادا پیروز انتخابات شود.

در مقابل ترامپ می‌تواند ویسکانسین را ببازد، اما باید در همه ایالت‌های جورجیا، کارولینای شمالی، پنسیلوانیا و یکی از دو ایالت آریزونا یا نوادا هم پیروز شود.

بعضی از خبرگزاری‌ها بایدن را پیروز آریزونا و ویسکانسین برآورد کرده‌اند، اما از نظر بی‌بی‌سی برای قضاوت در این باره هنوز زود است.

شمارش آرا ادامه دارد و نتایج تازه‌تر اعلام خواهد شد.

در جورجیا: پیشتازی ترامپ در حال از دست رفتن است و به تنها ۲۴ هزار رای رسیده است. مقام‌های ایالت می‌گویند تا آخرین رای شمرده خواهد شد.

در نوادا: بایدن با تنها ۸ هزار رای پیشتاز است.

در پنسیلوانیا: پیشتازی چشمگیر ترامپ به طور قابل ملاحظه کاهش یافته است. تقریبا ۹۰ درصد آرا شمرده شده و ترامپ بیش از ۱۶۴ هزار رای پیش بوده است. اما آرای پستی که اضافه می‌شود احتمالا بیشتر به نفع بایدن هستند. نتیجه نهایی این ایالت به زودی روشن نمی‌شود.

در آریزونا: بایدن با ۸۰ هزار رای پیشتاز است و قرار است روز پنجشنبه نتایج جدیدتری اعلام شود.

در کارولینای شمالی: بیشتر آرا شمرده شد و ترامپ با ۷۷ هزار رای پیش است.

 

در آن سو انتخابات مجلس سنا نیز برگزار شده است. به گزارش  گاردین، تمام ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان آمریکا و ۳۵ کرسی سنا از ۱۰۰ کرسی آن در روز سوم نوامبر به رای گذاشته شدند و دموکرات‌ها امیدوارند که در هر دو مجلس بتوانند پیروزی را از آن خود کنند. پیش از این دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان پیش بودند اما اکثریت در سنا در اختیار جمهوری‌خواهان بود.

نتایج انتخابات کنگره تا اینجا نشان می‌دهد که دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان تاکنون ۲۰۴ کرسی به دست آورده‌اند و ۱۹۰ کرسی هم در اختیار جمهوری‌خواهان است. در این مجلس کنگره هر حزبی که ۲۱۸ کرسی را به دست آورد دارای اکثریت خواهد بود.

مجلس نمایندگان:  دموکرات‌ها ۲۰۴ - جمهوری‌خواهان ۱۹۰

در سنا نیز تاکنون ۴۸ کرسی برای دموکرات‌ها و ۴۸ کرسی برای جمهوری‌خواهان شده است و هر حزبی که ۵۱ کرسی را از آن خود کند اکثریت را در مجلس علیای کنگره خواهد داشت.

سنا: دموکرات‌ها ۴۸ - جمهوری‌خواهان ۴۸

 

 

سایت انتقال قدرت بایدن راه اندازی شد

جو بایدن، نامزد حزب دموکرات در حالی که شمارش آرا ادامه دارد، وب‌سایتی برای تیم «انتقال قدرت» راه اندازی کرده است.به گزارش  اسپوتنیک، ستاد انتخاباتی جو بایدن وب‌سایت را با هدف آماده سازی برای انتقال قدرت از دونالد ترامپ رئیس‌جمهور فعلی آمریکا، با وجود این که هنوز آرای لازم ۲۷۰ رای را کسب نکرده و نتیجه انتخابات معلوم نیست، راه اندازی کرد.

این سایت «انتقال بایدن-هریس» شامل یک پیام و یک عکس از بایدن در پس زمینه آبی است.در پیام این سایت آمده است: «مردم آمریکا تعیین خواهند کرد چه کسی به عنوان رئیس‌جمهوری بعدی آمریکا خدمت خواهد کرد. آرای چندین ایالت در سراسر کشور هنوز در حال شمارش هستند. بحران‌های پیش روی کشور شدیدند (از یک بیماری همه‌گیر گرفته تا رکود اقتصادی، از تغییرات اقلیمی گرفته تا بی‌عدالتی نژادی) و تیم انتقال قدرت، آماده‌سازی را با نهایت سرعت ادامه خواهد داد تا دولت بایدن-هریس بتواند از همان روز آستین همت بالا بزند».

 

ترامپ از سوی نتانیاهو احساس خیانت می کند

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از پایگاه عبری زبان واللا می نویسد: دولت آمریکا احساس می‌کند که نتانیاهو به آن خیانت کرده پس از آنکه علنا از ترامپ حمایت نکرد و با تمام توان تلاش کرد که در باتلاق سیاسی آمریکا نیفتد. به همین دلیل نیز ترجیح داد که به صراحت نامزد مورد علاقه خود در این انتخابات را اعلام نکند.بنا بر این گزارش، نتانیاهو امیدوار بود که نتایج اولیه انتخابات آمریکا از پیروزی ترامپ خبر دهد اما اشتباه می‌کرد و برای همین فعلا سکوت کرده است و خود را برای فرستادن پیام دوستی برای «جو بایدن» نامزد دموکرات‌ها آماده می‌کند.

 مکالمه تلفنی دو هفته پیش میان ترامپ، نتانیاهو و سران سودان که طی آن توافق عادی‌سازی خارطوم با اسرائیل اعلام شد، تاریخی بود اما تنها بخش کوچکی از آن مقابل دوربین‌های تلویزیونی نگرانی مشاوران نتانیاهو را به همراه داشت. آن بخش نیز مربوط به سوالی بود که ترامپ از نتانیاهو پرسید که نامزد مورد علاقه و ارجح از نظر او کیست؟ وی نیز با دیپلماسی به این سوال پاسخ داد و گفت که خوشبخت است با هر کسی در آمریکا که می خواهد صلح را پیش ببرد همکاری کند.

اما تنها چند ساعت پس از این مکالمه، یک گفت‌وگوی غیررسمی میان یکی از مشاوران ترامپ و یکی از مشاوران نتانیاهو صورت گرفت و طی آن، طرف آمریکایی اعلام کرد که از واکنش نتانیاهو ناامید شده و انتظار داشته که وی حمایت بیشتری از ترامپ از خود نشان دهد.

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تداعی کننده عمق شکاف میان دو جریان

شبکه خبری الجزیره گزارش داد: ادامه شمارش آرا، دونالد ترامپ و جو بایدن دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را با تناقض روبرو کرده است و شیوه پوشش این انتخابات در رسانه‌های مختلف این کشور، عمق شکاف بین دو جریان حاکم را نشان می‌دهد.  ادامه شمارش آرا، ستادهای انتخاباتی هر دو نفر دونالد ترامپ و جو بایدن را با مواضع کاملا متناقض در ایالت‌های مختلف روبرو کرده است.

برای دونالد ترامپ، ادامه شمارش آرا در ایالت آریزونا، امید جمهوریخواهان را زنده کرد که این ایالت در نهایت، جمهوریخواه باقی خواهد ماند. به ویژه که فاصله بین ترامپ و بایدن در آخرین شمارش آرا کاهش یافت. ستاد ترامپ خواستار توقف شمارش آرا در ایالت آریزونا نشد، اما خواستار توقف شمارش آرا در ایالت‌های جورجیا و پنسیلوانیا است، زیرا آرای پستی، فاصله بین ترامپ و بایدن را کاهش می‌دهد. دموکرات‌ها امیدوارند تلاش‌های بایدن برای تعمیر آنچه دیوار آبی خوانده می‌شد و شامل ایالت‌های میشیگان، پنسیلوانیا و ویسکانسین بود، موفقیت‌آمیز باشد. ترامپ چهار سال پیش از این دیوار عبور کرد. بایدن تاکنون میشیگان و ویسکانسین را پس گرفته است.

 دموکرات‌ها تمایل دارند که حمایت خودشان را از ادامه شمارش آرا نشان و این طور جلوه دهند که در آستانه رسیدن به کاخ سفید قرار دارند. بدون شک بایدن به رقم ۲۷۰ رای الکترال بسیار نزدیک‌تر از ترامپ است. اما راه رسیدن به کاخ سفید بر روی ترامپ بسته نیست.

وی درباره موضع رسانه‌های آمریکا درباره ادامه فرار و فرودها بین ترامپ و بایدن، خاطر نشان کرد: پوشش رسانه‌های این انتخابات هم با صراحت عمق شکاف بین دو آمریکایی را که در این سرزمین زندگی می‌کنند، نشان می‌دهد. آمریکای محافظه کار، رسانه های، فلسفه سیاسی و اندیشه‌های خاص خودش را دارد که اختلاف ریشه‌ای با آمریکای لیبرال دارد؛ هر دو اردوگاه هم رسانه‌های خاص خودشان را دارند.

 

 

منبع:خبرانلاین

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر