کد خبر: 94642
A

آخرین برگ برنده ترامپ در انتخابات چیست؟

حزب جمهوری خواه ژنرال های هفت ستاره ای دارد که چندان روی خوشی به ترامپ نشان نمی دهند. ترامپ همانند قهرمان فیلم "پاگنده" به تنهایی در مسیر انتخابات آمریکا حضور پیدا کرده است. شاید بتوان گفت ترامپ به تنهایی در برابر همه ایستاده است اما او یک راه قانونی هم دارد..

آخرین برگ برنده ترامپ  در انتخابات چیست؟

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ مهدی مطهرنیا کارشناس روابط بین الملل در یادداشتی نوشت؛  آنچه که در ایالات متحده آمریکا می گذرد نشان دهنده ورود این کشور به ورود عصر جدید از دموکراسی است که زایش تاریخی بزرگی را پشت سر می گذارد.

 

این زایش بزرگ تاریخی مانند بسیاری از نقطه عطف های گوناگون تاریخ همه ملت های جهان حاوی دردهای ناشی از این زایمان است و بالطبع انواع گوناگون نقد را به رفتارهای کنش گران سیاسی، کنش ورزان و کنش وران به دنبال دارد. ایالات متحده آمریکا در آستانه ورود به انقلاب صنعتی پنجم و اثرات ناشی از آن در عرصه های گوناگون حیات مردم آمریکا است. اثراتی که کشورهای جهان و نظام بین الملل نیز شاهد آن خواهند بود. در عرصه داخلی، با وجود دائرالتمعارفی از آدمیان در ۵۰ ایالت این کشور، شکل گرفتن دولت فدرال و تکیه بر اکثریت دموکراتیک، آمریکا به دنبال ایجاد یک جامعه آزاد است. هم اکنون با توجه به روندهای موجود این کشور در پی بازآفرینی اصول در جهت اشاعه بیشتر امر دموکراتیک در فضای سیاسی است و این امر تا حدود زیادی با چالش های فراوانی روبرو شده است.

در عصر دانایی ملت ها مشخص است که برترین دموکراسی جهان یعنی دموکراسی ایالات متحده آمریکا دارای چالش های جدی در عرصه گذار قدرت و در مراحل گوناگون تاریخی است. با تضمین های بسیار بالا و در مسیر دموکراسی، بالغ بر ۲۳۰ سال است که آمریکا با انتخاب ۴۵ رئیس جمهور به عنوان برترین قدرت تاریخی در نظام بین الملل مطرح شده است؛ اما هم اکنون باید در باب جابجایی قدرت تضمین های بیشتری برای جهت گیری اصول سه گانه در مسیر دموکراتیک داشته باشد. حزب دموکرات و جمهوری خواه پیر شده اند؛ یا باید خویشتنداری کنند و خانه تکانی شدیدی را در درون خود انجام دهند و عرصه را برای نسل جدید با افکار پیشرویانه تر باز نمایند یا اینکه باید در درون خود دچار تضارب های قطبی شده در جامعه فعلی شوند. آنچه که هم اکنون پس از سال ۲۰۱۶ کاملا مشخص است این است که چه در حزب دموکرات و چه در حزب جمهوری خواه مقاومت های درونی شکل گرفته است و ژنرال های ۷ ستاره جمهوری خواه و دموکرات نمی خواهند عرصه را برای جوانان باز کنند.

به همین دلیل است که بین دو نفر از مسن ترین نامزدهای دو حزب رقابتی در می گیرد که هر دو به نوعی انگشت در چشم دموکراسی آمریکا فرو می کنند. امکان تخلف و تقلب را می توان در دموکراسی ها پذیرفته شده دانست اما اخلاق و انسان دموکراتیک اجازه آن را ندارد که خارج از قوانین و مقررات زمینه های برد قدرت را در مسیر ماکیاولیستی آن فراهم کند. بنابراین نوع اخلاقیات کنش گران در این زمینه اهمیت پیدا می کند؛ بدین ترتیب است که بسیاری اخلاق غیرفاخر و رفتار غیرپرستیژدار ترامپ را عامل مخالفت با او و همچنین رأی منفی او می دانند و در مسیر مقاومت در برابر ریاست جمهوری مجدد او در ۴ سال دوم قرار گرفتند. عده دیگر نقدهای دموکرات ها را خالی از نگاه دقیق و منصفانه به رفتار ترامپ در عرصه اقتصاد، کارآفرینی و تجدید قدرت آمریکا قبل از بحران کرونا را مورد توجه قرار دادند و در برابر حزب دموکرات رأی خود را به نفع ترامپ به صندوق ها ریختند.

وضعیت فعلی حاصل رقابت بین حزب از هم پاشیده جمهوری خواه و ورود ترامپ به صحنه قدرت از سال ۲۰۱۶ و یا تلاش حزب دموکرات برای ایجاد فضای ضدترامپ در آمریکا  بین حامیان و مخالفان او نیست. بسیاری از دموکرات ها به ترامپ رأی داده اند و در مقابل بسیاری از جمهوری خواهان به بایدن رأی داده اند. چنین جامعه ای که دو قطبی شده در مسیری حرکت خواهد کرد که اگر دموکرات ها و جمهوری خواهان به درون خود بازنگشته و فرآیندهای درون حزبی خود را ترمیم نکنند در آینده با چالش های جدی روبرو خواهند شد.

دموکراسی آمریکایی بر اساس اصولی که بنیانگذاران آن از جمله جورج واشنگتن، جفرسون و آدامز به آن شکل بخشیده اند، زمینه های ایجاد دیکتاتوری را تا سرحد امکان بسته است. از همین رو است که رئیس جمهوری قدرتمندی مانند ترامپ نمی تواند بدون توجه به قوانین و مقررات ناشی از ساختار دموکراتیک به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا مسیر تاریخ را تغییر دهد.

ترامپ تنها از راه های قانونی می توند ثابت کند که آنچه در انتخابات برای جو بایدن حاصل شده غیرقانونی است؛ در غیر این صورت باید در ۲۰ ژانویه کاخ سفید را ترک کند. در همین راستا دیوان عالی می تواند بررسی انتخابات را مورد پذیرش قرار دهد و با دستور دیوان عالی فدرال ایالات متحده آمریکا آرا بازشماری و در صورت تقلب و اثبات آن مانند زمان الگور و بوش رأی به نفع ترامپ صادر کند. در غیر این صورت ترامپ نمی تواند با اتکا به ادعاهای خود مسیر را تغییر دهد.

نکته دیگر اینجاست که حزب جمهوری خواه ژنرال های هفت ستاره ای دارد که چندان روی خوشی به ترامپ نشان نمی دهند. ترامپ همانند قهرمان فیلم "پاگنده" به تنهایی در مسیر انتخابات آمریکا حضور پیدا کرده است و در مواجهه با هم حزبی های خود همچون نقش صمد انگشت در چشم آنها فرو کرده است. در روند پیگیری دعاوی حقوقی او تنها شاهد حمایت لیندزی گراهام بودیم که بحث کمک مالی را مطرح کرد. از همین رو در روند برگزاری انتخابات هیچ کدام از چهره های مطرح و بزرگ جمهوری خواه از ترامپ حمایت به عمل نیاوردند. این عدم حمایت در برابر حمایتی که افرادی مانند باراک اوباما، برنی سندرز از جو بایدن کردند، وضعیت و جایگاه او را به خوبی در حزب جمهوری خواه مشخص می کند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر