کد خبر: 94977
A

۳ میلیاردر معروف جمهوری خواه پس از ترامپ چه کسی را علم می کنند؟ /پمپئو یا تام کاتن

وبسایت «Responsible Statecraft» وابسته به اندیشکده کوئینسی در تحلیلی به قلم الی کلیفتون نوشت: آوردن آمریکا به پرتگاه جنگ با ایران دقیقاً همان چیزی است که سه نفر از بزرگترین حامیان مبارزات انتخاباتی ترامپ یعنی شلدون و میریام آدلسون و برنی مارکوس سال‌ها بودجه آن را تأمین کرده‌اند.

۳ میلیاردر معروف جمهوری خواه پس از ترامپ چه کسی را علم می کنند؟ /پمپئو یا تام کاتن

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ وبسایت «Responsible Statecraft» وابسته به اندیشکده کوئینسی در تحلیلی به قلم الی کلیفتون نوشت:

آوردن آمریکا به پرتگاه جنگ با ایران دقیقاً همان چیزی است که سه نفر از بزرگترین حامیان مبارزات انتخاباتی ترامپ یعنی شلدون، میریام آدلسون و برنی(برنارد) مارکوس سال‌ها بودجه آن را تأمین کرده‌اند.

بعید به نظر می‌رسد که نقش آن‌ها در اتاق فکر‌های مستقر در واشنگتن با شکست نامزد ریاست جمهوری مورد نظرشان به پایان برسد. تأثیر آدلسونز بر سیاست ترامپ در خاورمیانه غیرقابل تردید است. شلدون کسی بود که در سال ۲۰۱۳ پیشنهاد حمله هسته‌ای به تهران، شهری با بیش از ۱۲ میلیون نفر جمعیت را داد!

ترامپ تعدادی از مسائل مهم از جمله خروج از توافق هسته‌ای ایران و انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به بیت المقدس را با نظر آلیسونز گرفت. ترامپ حتی با احترام به حامیان خود، مدال آزادی ریاست جمهوری را به میریام آدلسون اعطا کرد تا بدین ترتیب زمینه حمایت آن‌ها در دور بعد را نیز فراهم آورد.

در دور دوم آدلسونز از راه رسید و ۷۵ میلیون دلار به کمپین طرفدار ترامپ برای حفظ آمریکا کمک کرد. برنی مارکوس که چندی پیش به فاکس بیزینس گفته بود «ایران شیطان است» غالباً تحت الشعاع آدلسونز قرار می‌گیرد، با این حال خود او حامی کم اهمیتی برای ترامپ نیست. مارکوس ۵ میلیون دلار به نجات آمریکا کمک کرد که این موضوع او را به دومین حامی بزرگ پس از آدلسونز تبدیل کرد.

در هر حال اگرچه کا ترامپ به نظر تمام شده می‌رسد، اما نفوذ حامیان برتر او بر حزب جمهوری‌خواه بعید است که چنین ناگهانی پایان یابد.

ممکن است آدلسونز بزرگترین حامی ترامپ باشد، اما میزان حمایت او از حزب جمهوری‌خواه به مراتب بیشتر است. انتظار می‌رود در چرخه انتخاباتی سال ۲۰۲۰ شلدون و میریام در هنگام حمایت از رقابت‌های کنگره و سنا ۲۵۰ میلیون دلار کمک کرده باشند.

مارکوس، به تنهایی، بیش از ۱۰ میلیون دلار به رقابت‌های مجلس جمهوری خواه و سنا در چرخه انتخابات ۲۰۲۰ کمک کرد.

با این حساب علی رغم شکست ترامپ، آن‌ها همچنان به عنوان ستون فقرات دستگاه مالی مبارزات انتخاباتی حزب جمهوری‌خواه به حساب می‌آیند. بدون شک با تأثیر بر مواضع سیاست خارجی حزب همراه است و هر دو آدلسون و مارکوس صرفاً برای تأثیرگذاری بر بحث سیاست خارجی خارج از بودجه تبلیغات انتخاباتی خود هزینه کرده‌اند.

بیش از این به بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها نگاه نکنید، یک اندیشکده با نفوذ که کارمندانش مرتباً خواستار اقدام نظامی علیه ایران می‌شوند و سیاست فشار حداکثری شکست خورده دولت ترامپ را تشویق می‌کنند.

شلدون و آدلسونز بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۱ بیش از ۱.۵ میلیون دلار و مارکوس بیش از ۱۰ میلیون دلار در همین سال‌ها به این بنیاد کمک کردند. اگرچه بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها می‌گوید آدلسون دیگر حامی مالی این بنیاد نیست، اما مارکوس همچنان به تامین بیش از یک سوم بودجه سالانه گروه در سال کمک می‌کند، او فقط در سال ۲۰۱۸ مبلغ ۴.۳ میلیون دلار به این گروه کمک مالی کرد.

شکست ترامپ یک عقب گرد برای کسانی است که میلیون‌ها دلار برای انتخاب مجدد ترامپ و تحریک وی به سمت رویارویی با ایران سرمایه گذاری کرده‌اند. با این حال نقش بیش از حد آن‌ها در تأمین بودجه مبارزات انتخاباتی کنگره جمهوریخواهان و گروهی از سیاستمداران مبارز آینده، از جمله سناتور تام کاتن، نماینده و احتمال نامزدی آینده مایک پمپئو و نیکی هیلی، ممکن است آن‌ها را به آینده جناح تندرو‌های حزب جمهوری خواه امیدوار کند.

شاید ترامپ توسط مردم طرد شده و جایگاه وی در تاریخ به شدت مناقشه برانگیز باشد، اما میریام آدلسونز کسی است که همواره از او بیشترین حمایت را کرده است. او در ژوئیه ۲۰۱۹ در روزنامه لاس وگاس ریویو ژورنال، روزنامه‌ای که متعلق به خانواده آدلسونز است از جابجایی سفارت آمریکا به بیت‌المقدس و خروج از برجام به شدت استقبال کرد.

آدلسونز که خود یک شهروند دوتابعیتی آمریکایی-اسرائیلی است، نوشت: جهان به آمریکایی که قدرتمند است، می‌پیوندد و این قدرت با حفظ ایمان با متحدان آمریکایی که اسرائیل بهترین آن‌ها است، بهتر نشان داده می‌شود.

ترامپ باید از حمایت گسترده در میان یهودیان آمریکایی برخوردار شود، درست مانند محبوبیت‌اش در میان اسرائیلی‌ها با این حال تا این لحظه آمار در کمال تعجب نشان می‌دهد که این اتفاق رخ نداده است.

تاکنون آدلسونز با ثروت ۳۱ میلیارد دلاری و مارکوس با ثروت ۶ میلیارد دلاری‌اش، نشان داده‌اند که تمایل دارند تا حمایت مالی خود را پشت سر نامزد‌ها و نهاد‌هایی قرار دهند که آمریکا را به جنگ نزدیک می‌کند. با انجام این کار، سه نفر از بزرگترین حامیان مالی حزب جمهور‌خواه شرایط حمایت خود را از نسل جدید سیاستمداران این حزب با بلندپروازی‌هایی در صحنه ملی اعلام کرده‌اند.

. با این حال نقش بیش از حد آن‌ها در تأمین بودجه مبارزات انتخاباتی کنگره جمهوریخواهان و گروهی از سیاستمداران مبارز آینده، از جمله سناتور تام کاتن، نماینده و احتمال نامزدی آینده مایک پمپئو و نیکی هیلی، ممکن است آن‌ها را به آینده جناح تندرو‌های حزب جمهوری خواه امیدوار کند.

 

ترجمه : انتخاب

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر