کد خبر: 95299
A

آسوشیتدپرس مدعی شد: کشتن نفر دوم القاعده در تهران محصول همکاری آمریکا و اسرائیل بود

خبرگزاری آسوشیتدپرس امروز ضمن تایید گزارش ادعایی روزنامه نیویورک تایمز درباره کشتن ابومحمد المصری، نفر دوم القاعده، در تهران توسط ماموران اسرائیلی در مردادماه سال جاری، نوشته است آمریکا اطلاعات درباره مکان و هویت مرد شماره دو القاعده را به ماموران موساد داده بود.

 آسوشیتدپرس مدعی شد: کشتن نفر دوم القاعده در تهران محصول همکاری آمریکا و اسرائیل بود

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ خبرگزاری آسوشیتدپرس امروز ضمن تایید گزارش ادعایی روزنامه نیویورک تایمز درباره کشتن ابومحمد المصری، نفر دوم القاعده، در تهران توسط ماموران اسرائیلی در مردادماه سال جاری، نوشته است آمریکا اطلاعات درباره مکان و هویت مرد شماره دو القاعده را به ماموران موساد داده بود. 

آسوشیتدپرس درگزارش خود ادعا کرده است  که این عملیات با همکاری دو کشور انجام شده است. 

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز روز گذشته به نقل از مقام‌های اطلاعاتی ایالات متحده نوشته بود، مرد شماره دو القاعده و بیوه پسر بن لادن سه ماه پیش در خیابان پاسداران تهران توسط ماموران اسرائیلی به سفارش آمریکا ترور شدند. این در حالی است که سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز شنبه این گزارش را تکذیب کرد.

چهار مقام فعلی و سابق اطلاعاتی آمریکایی هم به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته‌اند، آمریکا و اسرائیل در ردیابی و کشتن یک رهبر ارشد القاعده در تهران با یکدیگر همکاری کردند.

براساس این گزارش این آمریکا بود که اطلاعات مربوط محل زندگی و نام مورد استفاده المصری در تهران را در اختیار اسرائیل گذاشت.

دو مقام اطلاعاتی آمریکا نیز کشته شدن ابومحمد المصری را تأیید کردند اما جزئیات خاصی درباره نحوه کشته شدن او ارائه نکردند.

آسوشیتدپرس می‌گوید یکی از این مقام‌های اطلاعاتی که اطلاعات مستقیمی از این عملیات داشته و یک مامور سابق سی آی ای که در این خصوص اطلاعات داشته گفته اند ابومحمد المصری توسط کیدون، واحد ویژه سازمان اطلاعات اسرائیل، موساد کشته شده است.

طبق این گزارش، «کیدون» - به معنای «سرنیزه» در زبان عبری— نام یگانی در سازمان موساد است که در طول سالیان شیوه‌های منحصر به فردی را برای عملیات نفوذ به کشورهای متخاصم و کشتن مخالفان اسرائیل بدون برجا گذاشتن هیچ گونه ردی طرح‌ریزی و اجرا کرده‌است.

این مقام‌های اطلاعاتی تاکید کرده‌اند که مریم دختر ابو محمد المصری هم جز اهداف این عملیات بود. یک مقام اطلاعاتی آمریکایی گفته است که مریم در طراحی عملیات‌های القاعده نقش داشته است.

مریم المصری بیوه پسر بن لادن بود. حمزه بن لادن، پسر و جانشین اسامه بن لادن رهبر گروه القاعده، مردادماه سال گذشته در جریان عملیات ضدتروریسم آمریکا در مرز پاکستان و افغانستان کشته شد.

آسوشیتدپرس  مدعی شده است، با توجه به وضع جسمی بد ایمن‌ الظواهری، رهبر کنونی القاعده، ابو محمد المصری در بین کاندیداهای آینده رهبری این گروه از شانس خوبی برخوردار بود.

روز گذشته نیویورک تایمز نوشته بود که عبدالله احمد عبدالله معروف به ابو محمد المصری توسط دو موتورسوار در خیابان پاسداران تهران همزمان با سالگرد حملات به سفارتخانه‌های آمریکا در آفریقا در سال ۱۹۹۸ در هفتم اوت ترور شد.

او به همراه دخترش مریم که همسر حمزه بن لادن بوده٬ در این عملیات کشته شد.

پیش از این رسانه های کشورمان در ۱۷ مرداد گزارش داده بودند که دو شهروند لبنانی به نام‌های حبیب‌ داوود، استاد تاریخ و ۵۸ ساله، و دخترش مریم، ۲۷ ساله، در حوالی گلستان یکم در خیابان پاسداران تهران به ضرب چهار گلوله کشته شدند.

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ مقامات وزارت خارجه کشورمان دیروز گزارش نیوریورک تایمز را تکذیب کرده بودند

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر