کد خبر: 95323
A

خبرگزاری فرانسه: احیای برجام تقریباً غیر ممکن است

خبرگزاری فرانسه در گزارشی، مسیر احیای برجام برای بایدن را دشوار و تقریباً غیر ممکن توصیف کرد.

خبرگزاری فرانسه: احیای برجام تقریباً غیر ممکن است

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ به نقل از خبرگزاری فرانسه، شش ماه پیش از انتخابات ریاست جمهوری ایران، پیروزی جو بایدن در ایالات متحده می‌تواند بر ایران تأثیر بگذارد؛ جایی که امید‌ها برای از سرگیری مذاکرات در مورد توافق هسته‌ای شور و شعف میانه‌رو‌ها و حتی برخی از تندرو‌ها را برانگیخته است.

ایرانیان در ۳ نوامبر، مشتاقانه منتظر نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بودند چرا که پس از چهار سال سیاست «فشار حداکثری» دولت ترامپ، پیروزی بایدن می‌تواند زمینه را برای رویکرد نرم برای هر دو طرف فراهم کند و از نظر تئوری، این امر لغو تحریم‌های ایالات متحده را می‌تواند در پی داشته باشد.

بایدن قول داده است «راهی معتبر برای بازگشت به دیپلماسی» با تهران پس از ورود به کاخ سفید در ژانویه در پیش بگیرد. وی گفته است که می‌خواهد به توافق برجام که باراک اوباما امضا کرده، برگردد، اما به عنوان «نقطه شروع مذاکرات بعدی» و به شرطی که «ایران به تعهدات خود پای بند باشد».

تیری کوویل، کارشناس ایران در انستیتوی امور بین‌الملل و استراتژیک فرانسه در پاریس معتقد است که اگر ایالات متحده و ایران مذاکره را شروع کنند، رای‌دهندگان ایرانی احتمال توافق را می‌بینند و این می‌تواند میانه رو‌ها را تقویت کند.

کوویل هشدار داد: «چارچوب زمانی محدود است»؛ انتخابات ایران در ماه مه و فقط چهار ماه پس از روی کار آمدن بایدن برگزار می‌شود.»

کوویل تخمین زد که دولت بایدن برخی از تحریم‌ها را کاهش می‌دهد. وی گفت: «وقتی بایدن ریاست جمهوری را به دست بگیرد، بسیاری از افراد از تیم اوباما، از جمله مقامات سابق وزارت امور خارجه که مذاکره در مورد معامله سال ۲۰۱۵را بر عهده داشتند، احتمالاً دوباره برمی گردند.»

وی ادامه داد: «یک سناریوی احتمالی که من به عنوان اولین قدم می‌بینم این است که ایالات متحده اجازه خرید نفت ایران و فروش دارو‌های ضد ویروس کرونا به کشور ایران را بدهد و مقامات ایرانی بعید است که از چنین پیشنهادی روی برگردانند.»

این گزارش مدعی شد: با این‌حال، احیای توافق هسته‌ای دشوار خواهد بود چرا که مدت‌ها است که ایالات متحده از مداخله ایران در سایر کشور‌های خاورمیانه، به ویژه از حمایت از شبه نظامیان در عراق، سوریه، لبنان و یمن ناراحت است. در همین حال، ایران نیز به دلیل کشتن قاسم سلیمانی، مغز متفکر هدایت نیروی قدس، به راحتی آمریکا را نخواهد بخشید.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر