کد خبر: 95382
A

روزنامه فرانسوی: ایران محور رایزنی امروز مکرون و پومپئو در پاریس است

«فیگارو» در گزارش امروز دوشنبه خود از چرایی دیدار «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه با «مایک پومپئو» وزیر خارجه دولت دونالد ترامپ به رغم تبریک گفتن مکرون به «جو بایدن» پرداخت و از رایزنی دو طرف درباره ایران، عراق و افغانستان خبر داد. یک منبع دیپلماتیک فرانسوی در توضیح این دیدار اعلام کرد، این دیدار به درخواست پومپئو انجام می‌گیرد و در شفافیت کامل با «تیم جو بایدن رئیس‌جمهور منتخب آمریکا» انجام خواهد شد.

روزنامه فرانسوی: ایران محور رایزنی امروز مکرون و پومپئو در پاریس است

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ «فیگارو» در گزارش امروز دوشنبه خود از چرایی دیدار «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه با «مایک پامپئو» وزیر خارجه دولت دونالد ترامپ به رغم تبریک گفتن ماکرون به «جو بایدن» پرداخت و از رایزنی دو طرف درباره ایران، عراق و افغانستان خبر داد.

این روزنامه فرانسوی درباره سفر «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا به پاریس و دیداری که او قرار است با رئیس‌جمهور فرانسه داشته باشد، گزارشی منتشر کرد.

فیگارو در گزارش خود به تبریک «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه به «جو بایدن» نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به خاطر «پیروزی در انتخابات» اشاره کرد.

در این گزارش آمده است: «امانوئل ماکرون دوشنبه 16 نوامبر مجبور است که دست به یک اقدام متوازن‌کننده بزند. او مایک پامپئو رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا را به حضور می‌پذیرد؛ کسی که هنوز شکست دونالد ترامپ را به رسمیت نشناخته است اما او (ماکرون) در حال رو کردن به روابطش با جو بایدن رئیس‌جمهور آینده ایالات متحده است».

به اعتقاد این رسانه فرانسوی، «رئیس‌جمهور جمهوری (فرانسه) باید در کاخ الیزه با وزیر خارجه آمریکا دیدار کند اما این دیدار باید با احتیاط کامل و به دور از میکروفون‌ها برگزار شود».

یک منبع دیپلماتیک فرانسوی در توضیح این دیدار اعلام کرد، این دیدار به درخواست پامپئو انجام می‌گیرد و در شفافیت کامل با «تیم جو بایدن رئیس‌جمهور منتخب آمریکا» انجام خواهد شد.

این منبع دیپلماتیک افزود: «مایک پامپئو تا 20 ژانویه (اول بهمن ماه) در منصب (وزیر خارجه آمریکا) است و در نتیجه طبیعی است که (در فرانسه دیدار او با مقام‌های فرانسوی ) انجام شود. (در دیدار پامپئو با ماکرون و دیگر مقام‌های فرانسوی در پاریس) درباره همه موضوعات صحبت خواهد شد چه آن موضوعاتی که باعث اتحاد طرف‌ها می‌شود و چه مسائلی که باعث عصبانیت افراد می‌شود».

طبق گزارش فیگارو، «امانوئل ماکرون جزو اولین (رهبران خارجی) بود که به (جو بایدن) دموکرات بخاطر پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تبریک گفت و سپس با او تلفنی صحبت کرد در حالی که رئیس‌جمهور جمهوری‌خواه (دونالد ترامپ) هنوز به شکستش اذعان کرده است».

این روزنامه فرانسوی به محورهای مورد مذاکره مقام‌های فرانسه با وزیر خارجه آمریکا در سفر به پاریس هم پرداخت و از رایزنی‌های مقام‌های این دو کشور غربی درباره مسائل مربوط به ایران خبر داد.

طبق این گزارش، مسائل مربوط به «افغانستان، عراق و ایران» روی میز رایزنی‌ها و مذاکرات وزری خارجه آمریکا و مسئولان فرانسه قرار دارد.

«ژان ایو لو دریان» وزری خارجه فرانسه پیش از این در اظهاراتی خبر دادکه او در دیدار با مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا، بر مخالفت پاریس با خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان و عراق تاکید خواهد کرد.

مسائل مربوط به ایران به ویژه توافق برجام، از دیگر محورهای رایزنی فرانسوی‌ها با پامپئو در سفری به پاریس خواهد بود، سفری که به اعتقاد رسانه‌های غربی «تور خداحافظی» پامپئو در مقام وزیر خارجه خواهد بود.

فیگارو در این بخش از گزارش خود نوشت: «اروپایی‌ها در تلاش هستند که این توافق (برجام) را حداقل تا به منصب رسیدن جو بایدن نجات دهند؛ کسی که وعده داده به دیپلماسی (با ایران) بازخواهد گشت».

این روزنامه افزود: «اما دولت ترامپ وعده داده است که اقدامات تنبیهی خود (علیه ایران) را تا پایان (دولتش) تقویت خواهد کرد؛ موضوعی که از نظر برخی کارشناسان تمایل دولت ترامپ برای استراتژی افزایش شدید ارتفاع "دیوار تحریم‌ها" ارزیابی شد؛ استراتژی که هدف از آن این است که کار برای دموکرات‌ها برای بازگرداندن اوضاع به قبل (از وضعیت اعمال تحریم‌ها) سخت کند».

طبق گزارش این رسانه، یک مقام ارشد آمریکایی به خبرنگاران در پاریس گفت: «نتیجه انتخابات (ریاست جمهوری آمریکا) هر چه باشد، این دولت (دولت ترامپ) تا ۲۰ ژانویه (اول بهمن) سرکار است و کارزار فشار حداکثری قرار نیست ظرف چند ماه آینده متوقف شود».

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر