کد خبر: 96286
A

مقام سابق کاخ سفید: اسرائیل سال‌ها در پی فخری‌زاده بود/ هدف تل‌آویو تحریک تهران است

مقام سابق کاخ سفید با تاکید بر این که نتانیاهو در پی سخت کردن شرایط برای بازگشت بایدن به برجام است، گفت: توجیه اسرائیل و آمریکا درباره شخصیت فخری‌زاده عین ریاکاری است چرا که هر دوی آنها خودشان سلاح هسته‌ای دارند.

مقام سابق کاخ سفید: اسرائیل سال‌ها در پی فخری‌زاده بود/ هدف تل‌آویو تحریک تهران است

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ مقام سابق کاخ سفید با تاکید بر این که نتانیاهو در پی سخت کردن شرایط برای بازگشت بایدن به برجام است، گفت: توجیه اسرائیل و آمریکا درباره شخصیت فخری‌زاده عین ریاکاری است چرا که هر دوی آنها خودشان سلاح هسته‌ای دارند.

فرانک هیپل (Frank N von hippel) دستیار پیشین امنیت ملی در دفتر علم و فناوری کاخ سفید (۱۹۹۳ تا ۱۹۹۵) و استاد روابط بین‌الملل دانشگاه پرینستون است. وی به صورت تخصصی در حوزه سلاح هسته‌ای و پیمان منع اشاعه هسته‌ای و جنگ تحقیق و بررسی کرده است. وی در گفت‌وگو با ایلنا نظرات خود را در مورد ترور دانشمند ایرانی بیان کرد.

اسرائیل سال‌ها در پی فخری‌زاده بوده است

فرانک هیپل در ابتدا عنوان کرد: رسانه‌ها در اینجا (آمریکا) ترور فخری‌زاره را به اسرائیل نسبت می‌دهند. ممکن است زمان آن تصادفی بوده باشد. بر اساس سابقه ترور سایر دانشمندان هسته‌ای ایران، اسرائیل احتمالا سال‌ها در پی فخری‌زاده بوده است.

نتانیاهو می‌خواهد بازگشت به برجام را سخت کند / هدف اسرائیل تحریک ایران است

وی افزود: تردیدی نیست که نخست وزیر اسرائیل نتانیاهو دوست دارد برای پیوستن مجدد بایدن به برجام شرایط دشوارتر شود و می خواهد تهران را به اقداماتی تحریک کند که این کار را دشوارتر کند.

هیپل اظهار کرد: من با ترور هر شخصی مخالفم، جز افرادی که مرتکب جنایت قتل شده‌اند. برخی ادعا می‌کنند که فخری‌زاده در حال کار روی طراحی سلاح‌های هسته‌ای بوده، درحالی که رهبری ایران بارها آن را حرام توصیف کرده است.

توجیه اسرائیل و آمریکا درباره شخصیت فخری‌زاده عین ریاکاری است / آمریکا و اسرائیل خودشان سلاح هسته‌ای دارند

وی اظهار کرد: اسرائیل مانند ایالات متحده در توجیه خود برای محکوم کردن شخصیت فخری‌زاده ریاکاری می‌کند، زیرا هر دو کشور خودشان طراحان سلاح هسته‌ای دارند که پروژه‌های خود را به اتمام رسانده‌اند. در ایالات متحده من و همکارانم در تلاش هستیم که احتمال استفاده از سلاح‌های هسته‌ای را کاهش دهیم و در نهایت آنها از بین ببریم و در این بین حداقل سیاست ایالات متحده را در مورد عدم استفاده از سلاح‌های هسته‌ای تثبیت کنیم.

امیدوارم ایران دست به اقدامات تحریک‌آمیز نزند

این مقام سابق کاخ سفید در ادامه گفت: امیدوارم ایران با این اقدامات تحریک نشود چرا که ورود مجدد هر دو کشور را به برجام از نظر سیاسی دشوارتر می‌کند. اگر بتوانیم این کار را انجام دهیم، امیدوارم بتوانیم بر اساس برجام به سمت آینده‌ای صلح‌آمیز و مرفهتر برای هر دو کشورهایمان و یک خاورمیانه با آرامش بیشتر تلاش کنیم.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر