کد خبر: 97212
A

نیویورک تایمز: تصاویر ماهواره‌ای حاکی از انتقال مرکز تولید سانتریفوژهای ایران به زیر زمین است

روزنامه نیویورک تایمز ، گزارش داد تصاویر ماهواره‌ای گرفته شده از سایت هسته‌ای نطنز نشان می‌دهد که کشورمان در حال ساخت مرکز جدیدی در دل کوه است.

نیویورک تایمز: تصاویر ماهواره‌ای حاکی از انتقال مرکز تولید سانتریفوژهای ایران به زیر زمین است

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ روزنامه نیویورک تایمز ، گزارش داد تصاویر ماهواره‌ای گرفته شده از سایت هسته‌ای نطنز نشان می‌دهد که کشورمان در حال ساخت مرکز جدیدی در دل کوه است.

بر اساس این گزارش، ایران این مرکز را به جای ساختمانی احداث می‌کند که روز ۱۲ تیر امسال در تاسیسات هسته‌ای نطنز منفجر شد.

تیمی از کارشناسان که تصاویر ماهواره‌ای را برای نیویورک تایمز بررسی کرده‌اند، گفته‌اند که انتقال سانتریفوژهای غنی‌سازی اورانیوم به این مرکز زیرزمینی، آن را از حملات هوایی یا اقدامات خرابکاری احتمالی در امان نگاه می‌دارد.

این کارشناسان گفته‌اند مرکز جدید در دامنه کوهی در جنوب مرکز منفجر شده نطنز قرار دارد، و در فاصله ۲۲۵ کیلومتری جنوب تهران واقع شده است.

این تصاویر ظاهرا دو دهانه ورودی به تونل، در دو سوی دامنه کوه، را به فاصله نه چندان زیاد از هم در کنار خاکی که آواربرداری شده، نشان داده است. از اواسط تیر امسال، خاک‌های تلنبار شده ناشی از حفاری احتمالی، در این محل مشاهده نشده بود.

جفری لوئیس، یک کارشناس کنترل تسلیحات در موسسه میدلبری در کالیفرنیا، به نیویورک تایمز گفته است که فاصله بین دو دهانه حفر شده و اندازه دهانه‌ها برای تاسیساتی به بزرگی مکان یک سایت اتمی زیرزمینی جهت انبار سانتریفوژها مشابه سالن منفجر شده در روز ۱۲ تیر امسال، کفایت می‌کند.

آقای لوئیس افزوده است می‌توان حدس زد که این مکان برای مراقبت ایران از سانتریفوژهایش «امن‌تر» باشد زیرا از دسترسی جاده‌ای به‌دور است و کوهپایه نیز از آن در برابر حملات هوایی احتمالی جلوگیری خواهد کرد.

به نوشته نیویورک تایمز، ارزیابی می‌شود که ایران ساخت تونل‌های بیشتر را در دستور کار خود قرار داده است که نشان می‌دهد تاسیسات در دست ساخت، بزرگ‌تر از محل منفجر شده پیشین خواهد بود.

به گزارش دیده بان ایران؛ مقامات کشورمان هنوز به این گزارش نیویورک تایمز واکنش نشان نداده است. پس از انفجار در سالن بالانس کردن سانتریفوژهای نطنز، گفتند که این رویداد مانعی در ادامه برنامه هسته‌ای ایران ایجاد نخواهد کرد.

علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، چندی پیش گفته بود که مرکز جدیدی به جای ساختمان منفجر شده، در دل کوه احداث می‌شود.

مقام‌های سیاسی و امنیتی کشورمان گفته‌اند انفجار روز ۱۲ تیر در نتیجه «خرابکاری صنعتی» رخ داده است. مقامات به صورت غیرمستقیم اسرائیل را در آن انفجار متهم دانسته  شده است. 

نیویورک تایمز هم اواسط تیرماه نوشته بود که انفجار کار اسرائیل بود.کارشناسان اسرائیلی مدعی بودند که انفجار آن سایت که هشت سال پیش برای غنی‌کردن اورانیوم با غلظتی بالاتر از سطح مورد نیاز برای مصارف مسالمت‌آمیز برپا شد، پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران را دو سال به عقب انداخته است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر