کد خبر: 98072
A

چین با کمبود کارگر مواجه شد/ افزایش سهم صادرات چین در رکود اقتصادی جهان

به دنبال افزایش تقاضای مصرف کنندگان خارجی، بخش صادراتی چین شاهد روند احیای چشمگیری در مقایسه با سایر کشورهای جهان است به طوری که جدیدترین گزارش ها حاکی است که کارخانه های تولیدی چین با چالش کمبود نیروی کار و کارگران یقه آبی برای مدیریت سفارشات رو به رشد بخش صادرات روبرو شده اند.

چین با کمبود کارگر مواجه شد/ افزایش سهم صادرات چین در رکود اقتصادی جهان

به گزارش دیده بان ایران؛ به دنبال افزایش تقاضای مصرف کنندگان خارجی، بخش صادراتی چین شاهد روند احیای چشمگیری در مقایسه با سایر کشورهای جهان است به طوری که جدیدترین گزارش ها حاکی است که کارخانه های تولیدی چین با چالش کمبود نیروی کار و کارگران یقه آبی برای مدیریت سفارشات رو به رشد بخش صادرات روبرو شده اند.

بسیاری از کارخانه داران اقدام به خرید خطوط تولید اتوماتیک با هدف جبران کمبود کارگر کرده اند و استخدام ها در بخش های تولیدی و صنعتی چین نیز روندی افزایشی داشته است.

گزارش می افزاید: این چرخش قابل توجه در چین در حالی در جریان است که این کشور تا حد بسیار زیادی ویروس کرونا را ریشه کن کرده است و این روند در تضاد با احیای کند سایر همتایان مهم صنعتی پکن و دست و پنجه نرم کردن کارخانه های این کشورها با اختلالات پیش آمده ناشی از همه گیری کرونا و ضربه ناشی از کووید-۱۹ به چرخه تقاضا در این کشورها است.

کارگران یقه آبی کارگرانی هستند که لازمه حرفه آنها انجام حجم زیادی از کارهای یدی است.

بر اساس داده های شرکت مالی «نومورا» (Nomura)، سهم صادرات جهانی چین در سه ماهه دوم و سوم سال جاری میلادی به بیش از ۱۳ درصد در مقایسه با ۱۱ درصد سال گذشته رسید که این میزان بالاترین رشد سه ماهه از حداقل سال ۲۰۰۶ میلادی تاکنون محسوب می شود.

در حالی که محرک های اضطراری در آمریکا و اروپا پول را به کیف پول های مشتریان روانه می کند، تقلای این کشورها برای مهار آثار کرونا روی بازارهایشان، باعث افزایش سطح تقاضای غربی های حبس شده در خانه برای دسترسی به تجهیزات محافظت شخصی و گجت های ساخت چین شده است.

شاخص خصوصی دانشگاه «ژن مین» با محور ردیابی تقاضای دسترسی به نیروی کار یقه آبی در سه ماهه سوم سال جاری میلادی در چین رکورد زده است؛ بر اساس گزارش های رسانه های محلی چین، برخی از مدیران کارخانه های این کشور به منظور مدیریت سفارشات رو به رشد، دستمزد کارگران را ۲۵ درصد افزایش داده و به ۱۰ هزار یوان (۱۵۳۰ دلار) در ماه رسانده اند.

این افزایش و رونق صادرات با استقبال سیاستگذاران چینی روبرو شده است تحلیلگران بر این باورند که انعطاف پذیری حیرت آور بخش صادراتی چین که حدود ۱۸۰ میلیون نفر را استخدام کرده است، نیاز به تزریق محرک های عظیم برای احیای اقتصاد این کشور در سال جاری میلادی را کاهش داده است.

مسئولان چین تا پایان نوامبر سال ۲۰۲۰ میلادی (۱۰ آذر)، ۱۲۲ درصد از هدف اشتغالزایی سالانه خود را محقق کردند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر