کد خبر: 98115
A

خبرگزاری اصولگرا: سفارت آمریکا در عراق «جاسوس خانه» است!

سفارت آمریکا در شهر بغداد، بزرگ‌ترین سفارتخانه جهان است (بزرگ‌تر از منطقه واتیکان) که با هزینه‌ای بالغ‌بر ۱ میلیارد دلار ساخته شده است. در این گزارش به ابعاد متفاوتی از این مکان می‌پردازیم.

خبرگزاری اصولگرا: سفارت آمریکا در عراق «جاسوس خانه» است!

به گزارش دیده بان ایران؛ سفارتخانه مکانی است که در آن نمایندگان قانونی یک کشور دیگر اقامت دارند و مأموریت‌های دیپلماتیک انجام می‌دهند. این افراد شامل سفیر، کاردار سفارت، کارمندان،مأمورین انتظامی و سرباز پلیس دیپلمات که وظیفه حراست از امنیت سفارت را برعهده دارد، است. طبق قوانین تمام مأموران سفارت‌خانه‌ها از مصونیت سیاسی برخوردارند و کشور میزبان باید حافظ امنیت آنان باشد.

اما در بین سفارت‌خانه‌های جهان موردی وجود دارد که با بقیه تفاوت‌های ویژه‌ای دارد و آن‌هم متعلق به کشور آمریکا است. درواقع سفارت آمریکا در کشور عراق و در شهر بغداد، بزرگ‌ترین سفارتخانه جهان است (بزرگ‌تر از منطقه واتیکان) که با هزینه‌ای بالغ‌بر ۱ میلیارد دلار ساخته و در سال ۲۰۰۹ افتتاح گردید. این سفارت در منطقه محافظت‌شده سبز بغداد قرار دارد و حدود ۱۷هزار کارمند در آن مشغول به کار هستند.

طبق گزارش‌ها در محل سفارت آمریکا ۲۲ ساختمان وجود دارد که یک مرکز تفریحی با سایر امکانات رفاهی، استخر، سالن بدن‌سازی، فودکورت، سالن زیبایی، باشگاه و غیره ازجمله امکانات این محل است. نکته مهم‌تر این است که مجموعه سفارت دارای تأسیسات تصفیه آب و ژنراتور برق است و این بدان معناست هرگز با مشکل تأمین آب و برق مواجه نخواهد شد، چراکه برخی شهرهای عراق همچنان با مشکل قطعی برق در شبانه‌روز مواجه هستند. یک نکته عجیب دیگر این است که آمریکا با دست‌کاری نقشه گوگل، امکان مشاهده سفارت خود از این طریق را نیز نمی‌دهد.

این سفارت‌خانه به‌قدری پنهان‌کار است که حتی خبرنگار شبکه CNN نیز اجازه ورود و فیلم‌برداری ازآنجا را ندارد. از این گذشته موقعیت مکانی آن به‌گونه‌ای است که حتی از بلند‌ترین ساختمان اطراف، نمی‌توان داخل این مجموعه را مشاهده کرد. آنها دلیل این‌همه پنهان‌کاری را موضوع امنیت عنوان می‌کنند.

در این میان،‌ شاید بارها تصویر ساختمان‌های اصلی سفارتخانه آمریکا در بغداد را مشاهده کرده باشید و به چشمتان عادی بیاید. اما این ساختمان با تمام سفارتخانه‌های دیگر تفاوت دارد و به‌خاطر شرایط مذکور، فناوری خاصی در ساخت آن به‌کار رفته است تا از درز هرگونه اطلاعات به بیرون جلوگیری شود.

فناوری قفس فارادی

ساختمان سفارت آمریکا در بغداد از فناوری قفس فارادی استفاده کرده است. درواقع شبکه‌هایی فلزی در دیوارها و سقف ساختمان کار گذاشته شده‌اند تا مانع از عبور هرنوع امواج الکترومغناطیسی شوند.

این فناوری به «مایکل فارادی» دانشمند انگلیسی قرن ۱۹ میلادی نسبت داده می‌شود. او یک فیزیک‌دان و شیمی‌دان معروف بود که تجربیات مفیدی در حوزه الکترومغناطیس و الکتروشیمی کسب کرد. فارادی در سال ۱۸۳۶ این فناوری را کشف کرد. عملکرد آن به این شکل است که زمانی که امواج الکترومغناطیس مانند امواج موبایل و امواج رادیویی با سطح قفس فارادی برخورد کنند، الکترون‌های درون فلز به حرکت درآمده و یک میدان الکترومغناطیسی از خود ایجاد می‌کنند. درنتیجه این امر باعث می‌شود امواج ورودی خنثی شوند.

ویژگی مهم قفس فارادی این است که علاوه بر جلوگیری از نفوذ امواج از خارج، اجازه خروج امواج از درون ساختمان را نیز نمی‌دهد. درواقع الکترون‌های سطح رسانا به‌گونه‌ای روی سطح داخلی آن آرایش می‌یابند که اثر بارهای الکتریکی درون قفس را خنثی کنند.

به‌طور خلاصه قفس فارادی را می‌توان یک هادی توخالی دانست که در آن بار و انرژی روی سطح خارجی قفس باقی می‌ماند.

قفس فارادی امروزه کاربردهای متعددی دارد. به‌عنوان‌مثال ماکروویو یک نمونه کوچک‌تر از این فناوری است. حتی کیف پول‌هایی وجود دارد که برای محافظت از کارت‌های اعتباری به یک نسخه بسیار کوچک از این فناوری مجهز هستند. همچنین یک کافه در انگلستان روی سقف ساختمان کافه یک قفس فارادی گذاشته است تا از ورود و خروج امواج موبایل جلوگیری کند، به این منظور که افراد در این محل گوشی‌های خود را کنار بگذارند و بیشتر با یکدیگر به صحبت و تعامل بپردازند.

اما در حالی سفارت آمریکا از این فناوری در ساختمان خود استفاده کرده است که سفارت‌خانه‌هایی همچون ایتالیا، کره جنوبی،‌ هلند و غیره که در نزدیکی این محل قرار دارند‌، به فناوری خاصی مجهز نیستند و مانند سایر کشورها یک ساختمان و محل ساده دارند. این بدان معناست که آمریکا برای اینکه هیچ‌گونه اطلاعاتی از این مکان درز پیدا نکند و به‌عبارتی سفارت خود را ضدشنود کند، این فناوری را به‌کار برده است.

سفارت‌خانه یا جاسوس‌خانه؟

بر اساس گزارش چند سال پیش یک روزنامه‌نگار انگلیسی به‌نام «دانکن کمپ‌بل»، بیش از ۸۰ سفارتخانه آمریکا در کشورهای مختلف، به تجهیزات شنود ویژه آژانس امنیت ملی آمریکا و سازمان سیا مجهز شده است. در این گزارش عکس‌هایی منتشر شده که یک سازه مکعبی سفید رنگ را نشان می‌دهد که روی سقف مهم‌ترین سفارت‌خانه‌های آمریکا در اروپا، آمریکای لاتین و خاورمیانه وجود دارد. داخل این سازه‌های سفید‌رنگ تجهیزات و آنتن‌های شنود رادیویی، وای‌فای و غیره به‌کار رفته تا اطلاعات مربوط به ارتباطات و مکالمات مقامات مختلف آن کشور جمع‌آوری شود. این ابزارهای جاسوسی می‌توانند با ردیابی سیگنال‌های مختلف صوتی، رادیویی، اینترنتی و غیره اطلاعات گوناگونی را جمع‌آوری کنند.

همچنین وب‌سایت مشهور ویکی‌لیکس نیز در سال ۲۰۱۸ از لیست درخواست سفارت‌های آمریکا برای خرید تجهیزات جاسوسی پرده برداشت و آنها را منتشر کرد. این امر یکی از آخرین حقیقت‌های برملاشده درباره استفاده پست‌های دیپلماتیک ایالات‌متحده به‌عنوان مراکز جاسوسی و جمع‌آوری اطلاعات در سراسر جهان است. برای مثال سفارت آمریکا در پاناما خواستار تهیه دستگاه‌های استخراج اطلاعات موبایل UFED شده است. همچنین سفارت آمریکا در السالوادور نیز لیستی عجیب‌وغریب از تجهیزات جاسوسی تاکتیکی ازجمله خودکار، فندک، دکمه پیراهن، ساعت، عینک، دوربین‌های مخفی و شکاری و غیره سفارش داده است. در اروپا نیز از سفارت آمریکا در فرانکفورت آلمان (با ۹۰۰ کارمند) به‌عنوان یک پایگاه مخفی برای عملیات‌های این کشور در سراسر اروپا، خاورمیانه و افریقا نام برده می‌شود و تجهیزات مختلفی را سفارش داده بود.

 اما جاسوسی آمریکایی‌ها تنها به این دوران ختم نمی‌شود. آنها در سال ۱۹۵۵ (پس از جنگ جهانی دوم) در دوران جنگ سرد از برلین غربی تونلی به طول ۴۵۰ متر به سمت برلین شرقی حفر کردند تا از نیروهای شوروی جاسوسی کنند. آنها دست‌کم ۴۴۰ هزار مورد مکالمه تلفنی را ضبط کردند.

از حفر تونل تا جدیدترین دستگاه‌های شنود و ضدشنود، آمریکا از سفارت‌خانه‌های خود برای جاسوسی و جمع‌آوری اطلاعات استفاده می‌کند و درجایی مانند عراق که موضوع امنیت در میان است، تمامی راه‌ها را بسته و فناوری‌های ویژه‌ای به‌کار گرفته تا هیچ‌گونه اطلاعاتی ازآنجا به بیرون درز نکند.

استقرار سامانه دفاعی C_RAM

آمریکا در ماه جولای طی اقدامی خارج از عرف دیپلماتیک و بدون مجوز عراق، یک سامانه دفاعی به نام «سی-رم» ( C-RAM) را در سفارتخانه خود مستقر کرد. سی-رم سامانه‌‌ای دفاع نزدیک برای مقابله با توپ و خمپاره‌ است که قادر است در برابر سلاح‌های کوچکی مانند  راکت‌های ۱۰۷ میلی‌متری عمل کند. آمریکا نصب این سامانه را به بهانه حمایت از خود در برابر خطرات می‌داند.

پیش از این نیز آمریکا بدون کسب موافقت رسمی دولت عراق، سامانه موشکی پاتریوت را در پایگاه عین‌الاسد نصب کرده بود.

تمامی موارد فوق نشان از اهمیت سفارت آمریکا و ترس عوامل آن از درز هرگونه اطلاعات را می‌دهد. آنها برای در امان ماندن از هرگونه حمله خمپاره‌ای یا سایبری، از فناوری قفس فارادی، سیستم‌های نرم‌افزاری پیچیده و یک سامانه دفاعی استفاده می‌کنند.

منبع: انا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر