کد خبر: 98252
A
دیده بان ایران سفید نمایی رسانه های داخلی برای اوباما و تیمش را بررسی کرد!

اوباما در ٨ سال دوره ریاست جمهوری اش ١٩٢٧ مجرم را عفو کرد؛ ترامپ ۴۵ نفر !

ترامپ در پایان ریاست جمهوری اش چند تن را مورد عفو قرار داد، برخی رسانه های داخلی ایران از رویکرد او انتقاد کردند ماجراهای انتخاباتی آمریکا یک مسئله داخلی این کشور است. در واقع برای ما ایرانی ها اوباما و ترامپ دو روی یک سکه هستند. اما سوال اینجاست چرا رسانه های داخلی ایران سعی دارند چهره متفاوتی از دموکرات ها نشان دهند و به اصطلاح "سفید نمایی" کنند؟

 اوباما در ٨ سال دوره ریاست جمهوری اش  ١٩٢٧ مجرم را عفو کرد؛ ترامپ ۴۵ نفر !

به گزارش دیده بان ایران، به دنبال فرمان عفو چهار تن از محکومان پرونده کشتار میدان نسور بغداد در سال ۲۰۰۷ از سوی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، برخی رسانه های داخلی ایران به همراه شماری از نهادهای بین‌المللی از جمله سازمان ملل متحد نسبت به این رویکرد رئیس جمهور آمریکا در آخرین روزهای حضورش در کاخ سفید انتقاد کردند.

ماجراهای انتخاباتی آمریکا یک مسئله داخلی این کشور است. در واقع برای ما ایرانی ها اوباما و ترامپ دو روی یک سکه هستند. اما سوال اینجاست چرا رسانه های داخلی ایران سعی دارند چهره متفاوتی از دموکرات ها نشان دهند و به اصطلاح "سفید نمایی" کنند؟ در واقع برخی رسانه های متعلق به یک جریان خاص و... چرا نمی گویند از سفید نمایی یک حزب خاص در آمریکا چه چیزی گیرشان می آید؟!

این در حالی است که  وزارت خارجه عراق هم شب گذشته با صدور بیانیه‌ای اقدام «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در عفو چهار نیروی شرکت بدنام امنیتی «بلک واتر» که ۱۴ شهروند عراقی در سال ۲۰۰۷ میلادی به دست آنها کشته شدند را محکوم کرده و منافی حقوق بشر دانست.

اما با این وجود، نگاهی به ماه های پایانی سایر روسای جمهور به این نکته دست می یابیم که این نوع بخشیدن های محکومان امنیتی توسط دولت آمریکا تازگی ندارد. به عنوان مثال باراک اوباما در ٨ سال دوره ریاست جمهوری اش  ١٩٢٧ نفر از محکومان را که جرایم فدرال داشتند را مورد عفو و بخشش قرار داد که از این تعداد ٣٩۵ نفر محکوم به حبس ابد بودند. همچنین رئیس جمهوری پیشین آمریکا در یک روز ٢٣١ نفر را مورد عفو قرار داد که در مقایسه با دونالد ترامپ آمار بسیار بالایی محسوب می شود.

تا جاییکه این اعداد برای ساکن کنونی کاخ سفید تا به امروز ۴۵ نفر بوده است. 

اما باراک اوباما در روزهای پایانی ریاست جمهوری‌اش مدت حبس ۲۰۹ زندانی را کاهش داده و با اختیارات ویژه ریاست جمهوری، ۶۴ مجرم زندانی را مشمول عفو قرار داد که تخفیف مجازات زندان چلسی منینگ، یکی از بحث انگیزترین این موارد بود. او پیام‌های محرمانه را در اختیار سایت افشاگر ویکی لیکس قرار داده بود.

دوایت جی لاوینگ- محکوم به اعدام یکی دیگر از این افراد است که در قتل دو راننده تاکسی در سال ۱۹۸۹، هنگامی که به عنوان سرباز در عراق خدمت می‌کرد، مجرم شناخته و به مجازات مرگ محکوم شد و از آن هنگام تا پایان دوره ریاست جمهوری اوباما در انتظار اجرای حکم اعدام به سر می‌برد که با تخفیف مجازات، حکم اعدام لاوینگ به حبس ابد مشروط کاهش یافت.

ذکر این نکته حایز اهمیت است که آقای اوباما دوره حبس ۱۳۸۵ زندانی را کاهش داده و ۲۱۲ محکوم را عفو کرده، این رقم بیش از مجموع بخشودگی‌ها و تخفیف مجازات‌های ۱۲ رئیس جمهوری پیشین آمریکاست.

 

 

در آمریکا بخشودگی مجرم نه تنها به معنی لغو محکومیت و مجازات اوست بلکه سایر مجازات‌ها مانند ممنوعیت شخص مجرم از شرکت در هیئت منصفه فدرال و نیز ممنوعیت‌های ایالتی مانند حق رأی و مالکیت سلاح گرم لغو می‌شود.

تخفیف مجازات به این معنی است که مدت مجازات تغییر می‌کند ولی محدودیت‌های در نظر گرفته شده باقی می‌ماند.

هنگامی که دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ شروع می‌شود، او قادر نخواهد بود احکام عفو و تخفیف مجازات‌هایی را که باراک اوما صادر کرده، بلا اثر اعلام کند.

 

منبع: دیده بان ایران

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر