کد خبر: 98928
A

قزاقستان مجازات اعدام را لغو کرد

تاکنون ۱۷۳ کشور میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی را امضا کرده‌ و ۸۹ کشور پروتکل دوم مبنی بر لغو مجازات مرگ را پذیرفته‌اند.

 قزاقستان مجازات اعدام را لغو کرد

به گزارش دیده بان ایران؛ وبسایت قاسم جمرات توقایف، رئیس جمهوری قزاقستان شنبه ۲ ژانویه/۱۳ دی با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد توقایف مصوبه پارلمان مبنی بر پذیرفتن پروتکل اختیاری دوم میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی (سندی که امضاکنندگان را به لغو مجازات اعدام متعهد می‌کند) را امضا کرده است. مجلس این پروتکل را ۲۹ دسامبر ۲۰۲۰ تصویب کرد. مجازات اعدام در سال ۲۰۰۳ در قزاقستان به حالت تعلیق درآمده بود اما دادگاه‌های این کشور همچنان در «پرونده‌های ویژه» از جمله جرائم مرتبط با «اعمال تروریستی»، متهمان را به مجازات مرگ محکوم می‌کردند.

یکی از این پرونده‌ها مربوط به حمله مسلحانه سال ۲۰۱۶ در آلماتی‌ست که در آن یک مرد مسلح جان هشت پلیس و دو شهروند را گرفت. او به مرگ محکوم شده بود اما با تصویب لغو مجازات اعدام اکنون حبس ابد را می‌گذراند. مجازاتی که سال ۲۰۰۴ به‌عنوان جایگزین اعدام در قزاقستان تصویب شد. تاکنون ۱۷۳ کشور میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی را امضا کرده‌ و ۸۹ کشور پروتکل دوم مبنی بر لغو مجازات مرگ را پذیرفته‌اند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر