کد خبر: 99142
A

پایان دشمنی عربستان و قطر /عربستان و قطر درباره بازگشایی کامل مرزهای دو کشور توافق کردند

وزیر خارجه کویت، شامگاه امروز (دوشنبه)، از توافق قطر و عربستان سعودی برای باز کردن حریم هوایی، دریایی و زمینی این دو کشور خبر داد

پایان دشمنی عربستان و قطر /عربستان و قطر درباره بازگشایی کامل مرزهای دو کشور توافق کردند

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ به نقل از الجزیره قطر، «احمد ناصر المحمد الصباح» وزیر خارجه کویت گفت: «شیخ نواف الاحمد الجابر الصباح» امیر این کشور با امیر قطر و ولیعهد سعودی درباره امضای توافق اجلاس العلا گفت‌وگویی تلفنی داشته است.

وی افزود: توافق شد تا مرزهای هوایی، زمینی و دریایی میان عربستان سعودی و قطر از دوشنبه شب بازگشایی شود.

 وزیر خارجه کویت همچنین اعلام کرد: توافق شد که به تمام موضوعات مربوطه رسیدگی شود.

از سوی دیگر، «محمدبن سلمان» ولیعهد سعودی نیز گفت: اجلاس شورای همکاری، اجلاس وحدت کلمه و یکپارچه‌کننده صف‌بندی‌ها خواهد بود. آرمان‌ها برای اتحاد و همبستگی عملی خواهد شد.

پیش از این «خالد الجارالله» معاون وزیر امور خارجه کویت ابراز امیدواری کرد که اجلاس شورای همکاری خلیج فارس که پنجم ژانویه در شهر «العلا» عربستان و با حضور سران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس برگزار می شود با توافق نامه‌ای درباره مصالحه با قطر و کاربردی کردن آن همراه شود.

امیر کویت در ماه جاری و پس از اعلام توافق اولیه، حل بحران خلیج فارس که طی حدود سه سال و نیم ادامه داشته است را به کشورهای حاشیه خلیج فارس تبریک گفت.

عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر در ژوئن ۲۰۱۷ اعلام کردند که روابط خود با قطر را قطع و ادعا کردند که این کشور از تروریسم حمایت می کند اما این ادعا توسط دوحه رد شد.

از سوی دیگر یک مقام آمریکایی که نامش ذکر نشده گفت: توافق شد تا عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر محاصره از قطر را رفع کنند و دوحه نیز از شکایت حقوقی خود علیه آن ها صرف نظر کند.

وی افزود: جرد کوشنر مشاور دونالد ترامپ برای دستیابی به این توافق نقش داشته و در مراسم امضای توافق میان دو طرف فردا در عربستان حضور خواهد داشت.

این مقام آمریکایی اضافه کرد، کوشنر به همراه "آوی برکوویتز" نماینده ترامپ در امور خاورمیانه و "برایان هوک" مشاور ویژه وزارت خارجه روز سه‌شنبه به شهر "العلی" در عربستان سفر خواهند کرد تا در مراسم امضای توافقنامه حضور پیدا کند.

در همین حال برخی منابع به الجزیره گزارش دادند که از ظهر روز دوشنبه موانع امنیتی در مرز قطر و عربستان سعودی برچیده شده است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر